Hlavní obsah

Spalováky žijí dál: Volvo chce dát zákazníkům to, co chtějí

Foto: Volvo

Volvo si namalovalo elektrickou budoucnost, to však neznamená, že by na spalováky definitivně zanevřelo. Zvlášť proto, že je zákazníci pořád chtějí…

Článek

Volvo XC90 je fenomén. Tohle velké rodinné SUV ze Švédska prokazuje svou nadčasovost již druhou generací. Ta první vydržela ve výrobě třináct let, současná druhá se k této metě pomalu, ale jistě také blíží.

Pomoci jí v tom má aktuální modernizace, která osvěžila příď novou maskou s diagonální mřížkou, světlomety s přepracovanou podobou Thorových kladiv (upravenou grafiku mají i zadní světla) a odlišným nárazníkem, v kabině si pak všimnete hlavně nové generace infotainmentu běžícího na větším 11,2palcovém displeji a také změny uspořádání odkládacích prostor na středovém tunelu.

Ve Volvu však zapracovali také na jízdním pohodlí, proto přepracovali naladění podvozku s novými adaptivními tlumiči nebo na přání s extra plavným vzduchovým odpružením. Zároveň se také zaměřili na odhlučnění kabiny (na podvozku a sloupcích karoserie), aby pohodu na palubě nerušilo opravdu vůbec nic. Dokonce ani obavy z toho, jestli do cíle dojedete bez nabíjení…

Foto: Volvo

Interiér modernizované XC90 poznáte snadno podle nového infotainmentu, který se postupně rozšíří do všech modelů řady (a také do již vyrobených vozů).

Volvo XC90 si totiž ponechává spalovací motory, kterým elektřina jen dopomáhá k vyšší efektivitě a lepší dynamice – konkrétně jde o 250koňový mild-hybrid B5 AWD a 455koňový plug-in hybrid T8 AWD.

Mild-hybridní varianta B5 AWD má základ v přeplňovaném benzinovém čtyřválci 2,0 l doplněném 48V mild-hybridním ústrojím, které za jízdy sbírá přebytečnou kinetickou energii a ukládá ji do baterie, z ní pak elektřinou zásobuje palubní systémy při delším zhasnutí motoru, třeba při čekání na zelenou na křižovatce, nebo ulehčuje spalovacímu motoru při akceleraci – posílený startér-generátor umí krátkodobě dodat výkon 14 koní a zátah 40 Nm, čímž také zrychluje reakce na pokyn plynového pedálu. Tím dokáže uspořit až 15 % paliva, takže jezdíte v průměru asi o litr úsporněji. Po řidiči přitom nevyžaduje žádnou změnu chování ani jízdního stylu, jezdíte s ním jako s běžným benzinovým motorem, jen šetrněji k přírodě i vaší peněžence.

Foto: Volvo

S mild-hybridem jezdíte stejně jako s benzinovým motorem. Akorát úsporněji.

Plug-in hybridní varianta T8 AWD k přeplňovanému dvoulitrovému čtyřválci roztáčejícímu přední kola přidává plnohodnotný elektromotor na zadní nápravě. Dohromady to dává 455 koní kombinovaného výkonu, které velkou XC90 rozjedou z klidu na stovku za pouhých 5,4 sekundy – což z tohoto rodinného SUV nedělá žádný závoďák, ale podstatně ulehčuje předjíždění nebo připojování do rychlejšího pruhu pro ještě větší pocit bezpečí za volantem.

Foto: Volvo

Plug-in hybridní XC90 sice musíte strkat do zásuvky, ale jen když chcete. A dálkových cest se bát nemusíte, ty absolvujete na benzin v hybridním režimu.

Baterie s využitelnou kapacitou 14,7 kWh umožňuje ujet až 72 kilometrů na jedno nabití. Tato porce většině majitelů bez problémů pokryje jejich každodenní popojíždění, které absolvují zcela bezhlučně, bezemisně a v naprostém pohodlí. A pokud se rozhodnete vyrazit na delší cestu, vůz si podle trasy v navigaci sám rozvrhne, kdy dává smysl jet na elektřinu z baterie a kdy je efektivnější jet na benzin.

Když pak elektřina ze zásuvky dojde, můžete vesele pokračovat dál v úsporném hybridním režimu, kdy vůz využívá zrekuperovanou energii pro efektivnější provoz. Řidič tak nemusí udělat nic víc než jen nezapomenout vůz po příjezdu domů připojit do zásuvky a před odjezdem ho zase vypojit (před jízdou si při nabíjení navíc můžete kabinu automaticky vyhřát nebo klimatizovat, abyste nasedali do příjemného prostředí).

Obě pohonné jednotky tak představují ideální přestupní stanici mezi neelektrifikovaným spalovákem a čistě elektrickým pohonem – a Volvo nechává pouze na vás, jak a kdy přejdete od jednoho druhu pohonu k dalšímu. Mild-hybridní a plug-in hybridní pohonné jednotky proto bude nabízet vedle modernizované XC90 také v dalších SUV řady XC: V kompaktním XC40 a středním XC60. Volba je tedy čistě na vás…

Pokud si zvolíte vrcholný model XC90, Volvo vám standardní dvouletou tovární záruku zdarma prodlouží o další dva roky, takže budete moci vesele jezdit zcela bez starostí celé čtyři roky a až 200 000 kilometrů.

Načítám