Článek
Volkswagen má po roce 2015 ještě pořád trochu černé svědomí. Od aféry Dieselgate se tak snaží svůj vozový park „vyčistit“, co mu síly stačí – a tato snaha je tak velká, že dokonce velmi ochotně přistoupil na vlnu elektrifikace, důkazem budiž hned několik čistě elektrických modelů, představených jen během několika měsíců.
Ve Wolfsburgu však nejspíš zjistili, že přechod na „čistou budoucnost“ neproběhne ze dne na den, ba dokonce ani z roku na rok, a tak se chtě nechtě uchýlili k pokračování vývoje pradávného spalovacího motoru a výsledkem je zásadně modernizovaný agregát 1,5 TSI evo2.
Přeplňovaný čtyřválec je naladěn tak, aby s drahocenným palivem nakládal co nejefektněji. Novinka dostala propracovaný třícestný katalyzátor, modernizovaný filtr pevných částic se teď navíc přesunul blíže k motoru. To má za následek nejen vyšší účinnost, ale v neposlední řadě to snižuje závislost na drahých kovech – a i to bude důležitý faktor v blížících se nových emisních normách, které se ještě na konci této dekády mají zase o chlup zpřísnit.
Jelikož se čtyři válce v motoru považují za běžného chodu za přebytek, disponuje motor zcela novým, značně vylepšeným systémem vypínání válců. Tento systém oficiálně zvaný „Active Cylinder Management“ nabízí podstatně hladší a plynulejší přechod z čtyřválcového chodu na dvouválcový a naopak.
V praxi pak přirozeně vůz jede při nízkém až středním zatížení pouze na dva válce, přičemž automobilka se dušuje, že opětovné sepnutí dvou „odpočívajících“ válců je „sotva zaznamenatelné“.
Agregát 1,5 TSI evo2 je vývojovým článkem nám už poměrně známé jednotky 1,5 TSI, která v roce 2018 nahradila motor 1,4 TSI. Výkonové parametry zůstávají prakticky stejné, patnáctistovka má však nepatrně delší zdvih, což v praxi zlepšuje „zátah odspodu“. K dalším použitým vymoženostem patří třeba nová technologie povrchové úpravy válců pro nižší tření, použití jiného motorového oleje pak mělo za následek lepší odvod tepla a nižší opotřebení.
1,5 TSI má také oproti čtrnáctistovce kompletně nové vstřikovače pracující s větším tlakem, mimo to byl nainstalován i nový, efektivnější mezichladič, který mimo jiné pomáhá motoru dostat se dříve na ideální provozní teplotu.
Evoluce motoru 1,5 TSI se ze všech modelů koncernu objeví podle všeho v modelu T-Roc s pevnou i skládací střechou, kde bude i nadále dávat výkon 150 koní. Postupně se dostane i do ostatních modelů a posléze se dočká i spárování s plug-in hybridním systémem, kde má kombinovaný výkon dosahovat až 272 koní. Očekává se, že plug-in hybrid se objeví v nové generaci Volkswagenu Passat, respektive ve Škodě Superb.
Dává tímto Volkswagen ruce pryč od vývoje elektromobilů? Rozhodně ne. Automobilka sama přiznává, že byť spalovací motor ještě neřekl poslední slovo, tak v dohledné době plánuje prodávat ze 70 procent čistě elektrické modely – nejpozději koncem této dekády.
Jelikož přechod na elektromobilitu nějaký ten pátek potrvá, budou muset inženýři z Wolfsburgu ještě pořádně potrápit mozkové závity v rámci příprav na blížící se normu Euro 7. Ta bude platit pro všechny nově vyrobené vozy se spalovacím motorem, které se budou prodávat na trzích, kde spalovací motory ještě stále půjdou na odbyt. A to potrvá minimálně do doby, než Evropa vybuduje zcela novou infrastrukturu.