Článek
Krok představit po sedanu také SUV je vzhledem k dnešní situaci na trhu pochopitelný. A vlastně ani Sapphire, nejvýkonnější varianta sedanu Air, není zdaleka novinkou – Lucid už Air Sapphire totiž před časem představil na automobilové výstavě kalifornském Monterey – žádné konkrétní údaje jsme se však tehdy nedozvěděli.
Nejvýkonnější sedan na světě?
Tehdy jsme se totiž dozvěděli jen samé sliby – výkon „až“ dvanáct set koní díky třem elektromotorům pohánějicím všechna čtyři kola, zrychlení na stovku „okolo“ dvou sekund, maximální rychlost „přes“ 200 mil za hodinu (na kilometry nějakých 320) a tak podobně. Takových už tu bylo…
Jenže Lucid od té doby nejsilnější verzi jejich (prozatím) vlajkové lodi pilně testoval a teď přichází s až děsivě přesnými údaji – sedíte? Zrychlení z klidu na 60 mil za hodinu (96 km/h) za přesně 1,89 sekundy, z nuly na 160 km/h za 3,87 sekundy a maximální rychlost má být v kilometrech až 330 za hodinu. Tak asi nekecali…
Sapphire prý umí i zatáčet
Dobře víme, co se vždy tradovalo o amerických autech, respektive o jejich vztahu k zatáčkám. Lidé z automobilky Lucid však slibují vynikající jízdní vlastnosti. Lucid Air Sapphire má totiž těžit z podvozku odladěného na okruhu, tužších předních i zadních pružin, přenastavených tlumičů a tužšího uložení. Změn doznalo také ABS, kontrola trakce i stability.
Výhodou budou jistě i karbon-keramické brzdy v základu a komplikovaný systém vektorování točivého momentu, upravující dle potřeby jak obratnost, tak stabilitu. Ve vysokých rychlostech má pomáhat upravená aerodynamika. Výsledkem je, že z okruhových testů vychází Lucid Air Sapphire dle slov automobilky „o poznání lépe než řada renomovaných supersportů“ – zejména na tohle tvrzení jsme opravdu zvědaví.
V hledáčku má Teslu Model S Plaid
Už od začátku článku je nám asi všem jasné, že hlavním sokem Lucidu Air Sapphire bude Tesla Model S ve verzi Plaid – a lidé z firmy Lucid dokonce uvádějí oblíbenou americkou disciplínu, sprint na čtvrt míle, „okolo“ 9 sekund. Což je obdivuhodná hodnota – řada supersportů se pohybuje s časy okolo 10 sekund. Produkce má začít už v první polovině příštího roku, cena omezené série má činit 249 900 dolarů (6,2 milionu korun).
Sedmimístné SUV s rychlostí superauta
Kde si Air brousí zuby na luxusní elektrické sedany, tam má typ Gravity v hledáčku zejména prestižní elektrická SUV – typicky Teslu Model X, Audi Q8 e-tron případně elektrický Hummer od GMC.
Očekává se, že se tito tři rivalové budou přetahovat zejména v oblasti maximálního dojezdu, neboť jde momentálně o nejsledovanější aspekt elektrických aut. U SUV z kalifornského Newarku sice přesné údaje nemáme, sedan Air však ve variantě Pure ujede až (656 km), příznačně pojmenovaná varianta Grand Touring disponuje normovaným dojezdem dokonce 826 km – pokud se Gravity bude pohybovat někde v těchto mezích, půjde o velmi seriózního hráče.
Výkon i praktičnost
Z hlediska výkonů bohužel víme zatím jen žalostně málo. Jisté je však to, že Gravity dokáže ze své techniky vydolovat jak obdivuhodný dojezd, tak i drtivý výkon, a tak se dá počítat se zrychlením na stovku okolo 4 sekund, u eventuálních výkonnějších variant i lepší – Lucid by rád na hlavu porazil také Teslu Model X.
Důležitý je však i vnitřní prostor – tady víme o dvou verzích se dvěma nebo třemi řadami sedadel, ty nabídnou posezení pro pět, šest, nebo sedm cestujících. Vizuální podoba SUV Gravity by měla zůstat zachována, ačkoliv výrobce přiznává, že možná dodatečně provede drobné úpravy.
„Typ Gravity těží ze všeho, čeho se nám dosud podařilo dosáhnout, a přinese naše pokročilé technologie také do segmentu prémiových SUV,“ nechal se slyšet výkonný ředitel firmy Lucid Peter Rawlinson. „Podobně jako náš sedan Air redefinoval svoji kategorii, očekáváme totéž i od Gravity v jeho segmentu.“