Článek
Mělo to být revoluční proudnicové elektrické vozidlo, které na nabíječku zamíří jen zřídka, protože vaši denní nájezdovou potřebu pokryje energie získaná ze slunce. Za více než 5,7 milionu korun jste teoreticky mohli vlastnit automobil, který měl ve slunných oblastech potenciál jezdit zdarma.
Vloni v prosinci začala velmi pomalá malosériová výroba předmětného modelu Lightyear 0, nicméně nyní přišla zpráva, že dceřiná společnost Atlas Technologies zodpovědná za produkci vyhlásila bankrot. A to znamená konec jednoho velkého luxusního snu solárních vizionářů.
Nemyslete si ovšem, že by se mateřská společnost, přestože ji tento pokus stál šílené peníze, hned vzdala. Naopak jako správný hráč vsadila „all-in“ na připravovaný podobně koncipovaný elektromobil Lightyear 2, jehož cena má být necelých 900 tisíc korun. Tedy vsadila, podle oficiálního prohlášení na něj ještě shání další peníze.
Důvod je možná prostší, než se zdá. Na levný model 2 byly v rámci veletrhu spotřební elektroniky CES 2023 v Las Vegas poměrně velké fronty. Zájem o auto projevilo 40 000 individuálních zákazníků, kteří se přidali ke zhruba 20 000 firemním zájemcům. No a to máte 60 000 obchodních příležitostí.
Možná právě to nakonec zlomilo vaz původnímu modelu 0 zejména i proto, že firma plánovala vyrobit jen necelou tisícovku kusů, přičemž někteří zákazníci se měli svého Lightyearu 0 s potenciálním nájezdem na jedno externí nabíjení přes 1 000 km dočkat už letošní léto.
Lightyear 0, dříve pojmenovaný Lightyear One, je tak nejspíše definitivně mrtvý. O dodaných kusech firma nemluvila, nicméně je možné, že tento automobilový hokus-pokus bude mít jednou sběratelskou hodnotu. Ostatně stačí se podívat na Aston Martin Cygnet, jehož současné ceny hravě překonávají částky pořizovací.
K Lightyear 2 zatím víme, že kromě výrazně nižší ceny má nabídnout dojezd cirka 800 km, přičemž jeho výroba se měla původně rozjet koncem roku 2025. Je ovšem možné, že po tomhle vysoce ztrátovém veletoči a vysoce nadějné poptávce přijde model 2 dříve, aby se firma trochu zahojila a investoři uklidnili.
Tedy jak by řekl Cimrman: „Nápad jistě dobrý, výsledky nebyly dobré“. Odvážným průkopníkům však přejeme úspěch, neb každá slepá ulička lidského poznání je třeba ohledat. A všichni ti, co mají v Lightyearu investované peníze, teď musí doufat, že neuslyší zvolání „Tudy ne, přátelé…“