Hlavní obsah

Snížení cen elektřiny pomáhá rozvoji elektromobility, elektrických aut je ale na silnicích pořád málo

Foto: ČEZ

Elektromobilita v ČR nabírá na obrátkách – svědčí o tom nejen rostoucí počet elektrických aut na českých silnicích, ale především rychle se rozrůstající a výkonově posilující nabíjecí síť, která bude soužití s elektromobilem zásadně ulehčovat.

Článek

Elektromobil už není takový výstřelek jako dřív, už nijak nešokuje, když se kolem vás v tichosti proplíží. Na českých silnicích se jich pohybuje již kolem 22 tisíc a jejich počet každým dnem roste. Elektrická auta se zkrátka stávají naprosto běžnou záležitostí, která neláká jen technické nadšence, ale stále častěji za jejich volant usedají i běžní řidiči.

A právě ti ocení snadnou dostupnost nabíječek. Síť nabíjecí infrastruktury roste v ČR daleko rychleji, než jakým tempem přibývají vozidla, která ji využívají – aktuálně je v provozu přes 1 700 nabíječek a další jsou v procesu plánování, výstavby či již těsně před aktivací. Pokud tedy uvažujete o pořízení elektrického vozu, nemusíte se bát, že byste neměli kde nabíjet, i když zrovna nemáte nabíjení dostupné přímo doma nebo v práci.

Počet nabíjecích stanic
ČEZ722
PRE675
E.ON270
CELKEM*1 667

*Reálné číslo aktivních nabíječek na území ČR je ještě vyšší, na trhu působí více subjektů. Do našeho součtu jsme zařadili jen tři největší poskytovatele, kteří tvoří naprostou většinu nabíjecí sítě.

Zároveň také roste výkon nově budovaných nabíječek: Hyperchargery nabízející 150 kW se stávají standardem, ty nejvýkonnější nabízejí dokonce až 400 kW, což nedokáže plně využít žádné aktuálně prodávané auto. Součástí sítě je ale také dost pomalejších stanic (AC 22 kW, DC 50 kW) pro ty, co nespěchají a chtějí na nabíjení ušetřit – cena za kWh je u nich nižší než u hyperchargerů.

Foto: ČEZ

Pomalejší AC a DC nabíječky mají svůj smysl – pokud nespěcháte (třeba při návštěvě obchodního centra, kina nebo restaurace) nebo potřebujete dobít jen menší část baterie, můžete při nabíjení dost ušetřit.

„ČEZ neustále zvyšuje kvalitu a rozsah své sítě. V poslední době se soustředíme hlavně na výstavbu ultrarychlých stojanů, kterých chceme mít letos na konci roku více než 110. Od ledna jsme také na rychlých a ultrarychlých stanicích výrazně snížili ceny za dobíjení a lidé to oceňují,“ říká ředitel elektromobility ČEZ Tomáš Dzurilla.

Rozvoji elektromobility v letošním roce skutečně hodně pomohlo i plošné snížení cen za kWh (reflektující snížení cen elektrické energie na trhu) u všech velkých hráčů na českém trhu – na přelomu roku zlevňovalo PRE, ČEZ i E.ON (ten k tomu na začátku dubna přidal snížení ceny za UFC na úroveň DC).

Foto: E.ON

Nejvýkonnější veřejnou nabíjecí stanici v ČR aktuálně provozuje E.ON. Její výkon 400 kW nedokáže využít žádné prodávané auto.

To se pozitivně projevilo na zvýšení odběrů u veřejných nabíječek. ČEZ hlásí za první kvartál meziroční nárůst o 39 %, PRE o 48,3 % a E.ON dokonce o 86 %! Tento nárůst připadá především na ultrarychlé nabíječky (150 kW a výše), které zkrátí zastávky nutné pro nabití na minimum – 150 km dojezdu dobijete cca za 10 minut, efektivní nabití (10-80 %) obvykle zabere necelou půlhodinku.

To potvrzují i slova Martina Klímy, jednatele společnosti E.ON Drive Infrastructure: „Roste i počet jednotlivých dobití. V loňském roce bylo za první čtvrtletí na našich stanicích provedeno 19 500 dobití. V letošním roce jsme za první kvartál registrovali už 32 000 dobití. Průměrná doba, kterou naši zákazníci u stojanu stráví, se ale snížila o více než dvě minuty. Souvisí to s tím, že rozšiřujeme také síť ultrarychlých dobíječek, kde lidé logicky tráví méně času.“

Foto: PRE / Škoda Auto

Poskytovatelé rozvíjejí i další možnosti nabíjení, například instalaci bateriového úložiště pro dobíjení elektromobilů nebo neveřejné nabíjecí řešení pro firmy.

Vedle veřejné nabíjecí sítě se ale rozvíjejí i sofistikovaná nabíjecí řešení u firemních zákazníků. „Soustředíme se i na budování neveřejné sítě u našich obchodních partnerů, kteří se svými flotilami začínají ve větší míře přecházet na bateriové vozy i díky aktuální dotační podpoře pro firmy,“ říká Ing. Libor Hladík, vedoucí sekce Emobility v Pražské energetice.

Mezi letošní klíčové projekty PRE patří i spuštění jednoho z největších firemních dobíjecích hubů v Česku, který čítá na 70 neveřejných dobíjecích bodů a čtyři veřejné. Jeho zprovoznění je plánováno v druhé polovině roku na pražském Žižkově.

Načítám