Článek
Myšlenku sněhových řetězů vestavěných do kola a pneumatiky automobilu představují inženýři automobilek Hyundai a Kia coby výrazné usnadnění provozu v zimě. Technologie využívá moduly ze slitiny s tvarovou pamětí, které jsou zabudovány dovnitř kola s pneumatikou. Když je potřeba (třeba při aktivaci jízdního režimu na sněhu), moduly se elektricky vysunou ven a plní funkci jako řetězy klasické.
Motoristům tak zcela odpadne zdlouhavé nasazování a posléze zase demontáž sněhových řetězů. Zkrátka přijedete k zasněžené silničce, zmáčknete tlačítko a během chviličky je hotovo.
„Tato inovace se, doufejme, jednoho dne objeví na vozech Kia a Hyundai. Dokládá naše nasazení proměňovat vyspělé technologie v praktická řešení, z nichž mají zákazníci prospěch,“ komentoval myšlenku Joon Mo Park, vedoucí týmu vývoje pokročilých technologií pro podvozky.
Celé to vypadá jako klasické kolo, které je však navíc opatřeno radiálními drážkami v pravidelných rozestupech (vlastně to vypadá dost podobně, jako když nakrájíte chutnou pizzu). V daných drážkách jsou zabudovány jednotlivé moduly ze slitiny s tvarovou pamětí.
Za běžné jízdy je slitina ukryta uvnitř kola a nepřichází tedy do kontaktu s vozovkou. A kdyby se náhodou vzorek opotřeboval až k povrchu modulů, auto vás o tom včas informuje a vybídne k výměně pneumatik.
Že to korejské značky myslí vážně, dokazují podané patentové přihlášky v Jižní Koreji a Spojených státech. V plánu je další vývoj technologie včetně zkoušek životnosti a funkčnosti. Následně chtějí tvůrci absolvovat zkoušky homologační za účelem sériové výroby pneumatik.