Článek
Evropský automobilový trh je v posledních letech turbulentní a zažívá radikální změny. V letošním roce 2023 je za námi už první čtvrtletí a začínají se objevovat informace a obchodní výsledky z prodejů nových vozů. Za první kvartál bylo v zemích Evropské unie zaregistrováno celkem 2 650 711 nových automobilů, díky čemuž si trh meziročně polepšil o 17,9 procenta. A během posledních let se současně mění i chutě zákazníků, již se stále častěji zajímají o modernější elektrifikovaná auta.
Tradiční paliva naopak postupně upadají. Už od roku 2017 každoročně klesá zájem o kdysi velmi úspěšné vznětové motory. V posledních přibližně sedmi letech se jejich tržní podíl pravidelně snižuje z původních přibližně 47 procent na dnešních 12,11 procenta. Jednodušeji řečeno – zájem o diesely je teď zhruba čtvrtinový. Během stejného období se propadly i prodeje benzinových motorů – z nějakých 47 procent v roce 2017 na letošních 37,41 procenta. Jenže ani to zatím neohrozilo pozici benzinových aut jako těch v Evropě celkově nejoblíbenějších.
Stále častěji se zákazníci rozhodují pro elektrifikované modely, z nichž jsou nejúspěšnější běžné hybridy (HEV) a bateriové elektromobily (BEV). Zájem o čistě elektrická auta meziročně vzrostl o 43,2 procenta, když v Evropské unii bylo během prvního čtvrtletí letošního roku zaregistrováno 320 987 osobních elektromobilů. Nejméně oblíbeným typem elektřinou podpořených vozů pak jsou plug-in hybridy (PHEV), jejichž obchodní podíl nově klesl o 3,6 procenta na pouhých 7,14.
Česko elektromobilům vzdoruje. Prodeje jsou skoro nejhorší v Evropě
Elektromobilita je v Evropě na vzestupu, ale jednou z nejpomalejších zemí v jejím přijetí je Česko. Během prvních třech letošních měsíců se u nás zatím prodalo 1338 nových osobních bateriových elektromobilů a meziročně si český trh polepšil o obrovských 70,5 procenta. Ve skutečnosti jsme však druhou nejméně „úspěšnou“ zemí v Evropě a za námi už je jen sousední Slovensko.
Nejúspěšnějším výrobcem elektromobilů u nás je v dnešních dnech americká Tesla, jejíž významné snížení cen se pochopitelně pozitivně projevuje na celkových prodejích. Od začátku roku v Česku letos prodala 300 nových elektromobilů, z nichž nejprodávanějším je Model Y s 220 vozidly. Druhým nejregistrovanějším elektromobilem je Škoda Enyaq iV (203 vozů) a konkurenční Hyundai Kona (93 vozů).
I když tedy zájem Čechů o elektromobilitu roste, je stále výrazně nižší než ve zbytku Evropy. Z celkového evropského tržního podílu tvoří předposlední Česká republika pouhých 2,4 procenta, přičemž má jen maličký náskok před posledním Slovenskem s 1,8procentním podílem. V prvním kvartálu letoška byl český trh s novými osobáky jedenáctý největší, s elektromobily pak až osmnáctý.