Hlavní obsah

Smart #1 je kompaktní elektrický crossover, který značku zachrání, nebo definitivně pohřbí

Foto: Smart

Smart #1 slibuje řadu chytrých technických řešení, elektromotor o výkonu 272 pohání zadní kola a těšit se můžeme i na hlasové ovládání

Značka Smart vlastněná automobilkou Mercedes-Benz – a od poměrně nedávné doby částečně také čínským výrobcem Geely – je známá zejména pro minimalistická a chytrá městská miniauta. Nyní však přichází na trh se zcela novým produktem, elektrickým crossoverem jménem #1, který by měl značku postavit na nohy. Má na to?

Článek

Číslo 1, Number One, nebo prostě #1 – tak zní excentrický název zbrusu nového modelu automobilky Smart. Ta se již dlouho potácí na hranici přežití, malá městská auta ji totiž prostě nedokážou uživit. Proto se vedení před časem rozhodlo k radikálnímu řezu. Spojilo se s čínským výrobcem Geely, své existující modely kompletně elektrifikovalo a nyní rozšiřuje nabídku autem, které se vám konečně nevejde do kapsy. Zbrusu nový elektrický crossover má potenciál zaujmout davy dychtivých zákazníků a dostat tak značku Smart konečně do červených čísel. Anebo ji definitivně pohřbí…

Krok do nového světa

Po kapesních miniautech je kompaktní crossover pro značku velký skok do neprobádaných vod, ale na první pohled se jim dílo podařilo. O design se postarali u Mercedesu a vrchní designér německé automobilky Gordon Wagener ho popisuje jako „dospělý, cool a spojující krásu s chytrými technickými řešeními.“ Hladké tvary (všimněte si také chybějící masky a zapuštěných klik dveří) znamenají také efektivní aerodynamiku – součinitel odporu vzduchu na úrovni 0,29 je na crossover velmi pěkné číslo!

Foto: Smart

Smart se sice pouští do neprobádaných vod, rozhodně však má na čem stavět. Hodně přispělo i společenství s čínským gigantem Geely, který poskytl elektrický pohon

Fotografie někdy klamou, takže hned ze začátku si rychle projděme rozměry, ať máme představu – velikostně je „Jednička“ někde na úrovni takové Škody Kamiq. Tedy žádný obr, ale pořád je o nějakých sedmdesát čísel delší než druhý nejmenší model v nabídce značky, tedy čtyřdveřový ForFour, takže by mohl zastat i roli praktického druhého auta do rodiny.

Staví na čínských základech

Smart #1 je úplně prvním modelem značky, který používá jako základ architekturu SEA vyvinutou u Geely. Jde samozřejmě o čistě elektrickou platformu se skateboardovým šasi, kdy se bateriový balík nachází v podlaze a dlouhý rozvor tak vytváří bohatý vnitřní prostor, což se u malého auta vyloženě hodí.

O pohon se stará jeden elektromotor roztáčející zadní kola výkonem 272 koní a točivým momentem 343 Nm, což je na tak malé auto velmi zajímavé číslo. I přes hmotnost 1 820 kg by tak #1 neměl být žádný louda.

Foto: Smart

V Geely dodali svoji architekturu SEA, a tak kompletní elektrické pohonné ústrojí pochází právě od čínského koncernu. Design už dělali v Mercedesu

„Šťávu“ bude získávat z baterie o kapacitě 66 kWh vyrobené s technologií NCM (její složení tedy zahrnuje nikl, kobalt a mangan), která zajistí účinný dojezd zcela dostatečných 420 až 440 kilometrů. Rozhodně se s ním tedy budete moci vydat dál, než jak dlouhou máte prodlužovačku. Ostatně ani nabíjení vás na cestách nebude příliš zdržovat, vždyť z 10 na 80 % máte díky výkonu až 150 kW nabito za necelou půlhodinku. Běžné nabíjení s dobíjecím výkonem 22 kW pak trvá kolem 3,5 hodiny.

Uvnitř s náznakem prémiovosti

Interiér má čistou a minimalistickou architekturu, ale už z fotek dýchá prémiovou kvalitou s podpisem Mercedesu, takže je na hony vzdálený poněkud spartánským kabinám svých dvou menších sourozenců. Tady se bude majitelům určitě líbit…

Foto: Smart

Interiéru působí zdobeně, a přesto jednoduše a překvapivě ne přeplácaně, dobrá práce. Těšit se můžeme na 3D rozhraní na hlavním displeji nebo ovládání hlasem

Dominantou palubní desky je 12,8palcový dotykový displej infotainmentu s nejmodernějším systémem, přičemž trojrozměrné rozhraní spolupracuje s umělou inteligencí vozu a umožňuje hlasové ovládání. Zpoza volantu potom na řidiče prosvítá digitální přístrojový štít o úhlopříčce 9,2 palce.

Foto: Smart

Interiér působí čistým, příjemným a vzdušným dojmem. Pokud bude vůz pohodlný, jako vozy od mateřského Mercedesu, tak by mohl být velmi příjemným místem k životu

O vnitřních rozměrech nevíme prakticky nic, ale hádáme, že bude dispozičně velmi blízký právě Countrymanovi, což znamená, že na zadní sedačky by se měl pohodlně usadit i dospělák a kufr by mohl nabídnout alespoň nějakých 350 litrů objemu. Na zastání role druhého auta v rodině by to mohlo úplně stačit.

Na trh přijde již…

Jediná potíž je, že Smart prozatím nezveřejnil cenu, za jakou půjde jejich novinka #1 na trh. Můžeme ji však odvodit – předpokládá se, že nejbližším rivalem Smartu #1 bude patrně VW ID.3, což by znamenalo cenovku okolo jednoho milionu korun, což by ho zároveň vmáčklo pod úroveň EQA, tedy nejlevnějšího elektrického Mercedesu. Objednávkové knihy se otevřou někdy ke konci letošního roku, první majitelé dostanou svá auta v prvním čtvrtletí roku následujícího.

Najde si Smart #1 na trhu své místo? Mohl by, protože jde o líbivý módní crossover, který nezaostává svou praktičností, navíc je jako jeden z prvních vybavený elektrickým pohonem (a to včetně zcela moderní platformy), což je dobrý příslib pro budoucnost. Hodně však bude záležet na tom, jak se uchytí na čínském trhu, jenž je poněkud nevyzpytatelný. My mu každopádně přejeme hodně štěstí.

Jak se vám líbí Smart #1?
Paráda, přesně moje gusto
36,9 %
Nechává mě chladným
49,3 %
Se spalovacím motorem bych ho bral
13,8 %
Celkem hlasovalo 379 čtenářů.
Načítám