Článek
A je tady! Mladoboleslavská automobilky pokračuje ve svém válečném tažení světem motorsportu a představuje nového nástupce úspěšného soutěžáku Škoda Fabia Rally2 evo. Zcela nový závodní speciál pro rally se jmenuje Škoda Fabia RS Rally2 a vychází ze čtvrté generace populární Fabie, přičemž těží i z pokročilé aerodynamiky produkčního modelu, nejlepší ve své třídě. Přivítejte novou Škodu Fabii RS Rally2!
Jak už oficiální název napovídá, nejnovější soutěžní Fabia bude závodit v silně konkurenční kategorii Rally2. Navíc je prvním novodobým soutěžákem s označením RS (znamenajícím „Rally Sport“) a vzdávajícím hold legendárním závodním vozům Škoda 180 RS, 200 RS a 130 RS. Automobilka tím současně posiluje i status silničních modelů RS.
Inženýři tovární závodní divize Škoda Motorsport vyvinuli novou soutěžní Fabii RS Rally2 od základů a pochopitelně vsadili na specifické komponenty pro rallye.
Zákaznický program Škody Motorsport v číslech
Víte, že Škoda Motorsport oslavuje úspěchy v soutěžích rallye po celém světě? V letech 2015 až 2021 se profesionálním i nadšeným závodníkům s tovární podporou zákaznického programu povedlo získat 3 světové, 16 kontinentálních a 95 národních titulů. To vše se jim podařilo s úspěšným soutěžákem Škoda Fabia Rally2. Celkově to pak do dnešních dnů znamená více než 13 tisíc startů, 4 150 pódiových umístění a 1 700 vítězství. Až doposud tovární závodní divize prodala zákazníkům po celém světě více než 450 vozů Škoda Fabia Rally2 a modernizované verze Rally2 evo, nejúspěšnějšího rallyového vozu své kategorie současnosti.
To nejdůležitější na opravdovém závodním autě je ale technika. Škoda Motorsport pro novou závodní Fabii RS Rally2 vyvinula nový přeplňovaný čtyřválec o objemu 1,6 litru, vycházející z produkčního motoru 2.0 TSI z rodiny benzinových jednotek EA888. Nové srdce s přibližně 289 koňmi (214 kW) a 430 Nm přenáší sílu na všechna čtyři kola prostřednictvím závodní sekvenční pětistupňové převodovky a dvou diferenciálů.
Nová jednotka má ve srovnání s předchozím motorem vozu Fabia Rally2 evo mimo jiné vylepšený proces spalování díky nově tvarovaným sacím a výfukovým kanálům, vylepšeným pístům, válcům, variabilnímu časování i zcela přepracovanému systému mazání. V soutěžáku je i optimalizovaný výfukový systém s novým turbodmychadlem, nový mezichladič, silnější chlazení i nový software pro řízení motoru.
Širší postoj i delší rozvor náprav čtvrté Fabie následně závodním inženýrům pomohl docílit lepšího rozložení hmotnosti, klidnějších jízdních vlastností i vyšší jízdní stability při vysokých rychlostech. Po zkušenostech s předchozím soutěžákem byl navíc prodloužen zdvih tlumičů speciálního závodního podvozku a pozitivní vliv na jízdní vlastnosti má i nově přemístěná nárazuvzdorná 82,5litrová palivová nádrž na stoprocentně udržitelný nebo fosilní závodní benzin podle předpisů FIA.
Spolu s novou rychlostí inženýři zapracovali i na lepší bezpečnosti. Nová Fabia RS Rally2 chrání posádku ochrannou klecí, skládající se z celkem 35,8 metru trubek z vysokopevnostní chrom-molybdenové oceli. Bezpečnostní klec se při výrobě vozu přivaří k podvozku ještě během konstrukce karoserie a až poté se k ní připevní boční panely a střecha. Hlavním cílem tohoto postupu je výrobní přesnost, pevnější spojení trubek s karoserií i lepší přizpůsobení klece karoserii.
Největší nebezpečí pro jezdce i navigátora představuje boční náraz, a proto nová soutěžní Fabia ochraňuje posádku výztuhami z uhlíkových vláken, kevlaru a pěny absorbující energii. Pět vrstev uhlíkového kompozitu doplňuje jedna vrstva kevlaru, která je nejblíže posádce a při nehodě chrání před případnými ostrými úlomky uhlíkových kompozitů.
Nová Škoda Fabia RS Rally2 se dnes představuje v jedovatém svítivě zeleném odstínu Mamba, vypůjčeným z nejnovějších silničních modelů RS od Škodovky. Nový soutěžní speciál již dokončil testovací program na asfaltu, štěrku a sněhu a je připraven úspěšně usilovat o vítězství a tituly v rukou zákaznických týmů. Přejeme závodníkům hodně štěstí!