Článek
A je tady! Mladoboleslavská automobilky pokračuje ve svém válečném tažení světem motorsportu a představuje nového nástupce úspěšného soutěžáku Škoda Fabia Rally2 evo. Zcela nový závodní speciál pro rally se jmenuje Škoda Fabia RS Rally2 a vychází ze čtvrté generace populární Fabie, přičemž těží i z pokročilé aerodynamiky produkčního modelu, nejlepší ve své třídě. Přivítejte novou Škodu Fabii RS Rally2!
Jak už oficiální název napovídá, nejnovější soutěžní Fabia bude závodit v silně konkurenční kategorii Rally2. Navíc je prvním novodobým soutěžákem s označením RS (znamenajícím „Rally Sport“) a vzdávajícím hold legendárním závodním vozům Škoda 180 RS, 200 RS a 130 RS. Automobilka tím současně posiluje i status silničních modelů RS.

Aerodynamika soutěžního speciálu pro kategorii Rally2 vychází z produkční Fabie a oproti předchozímu soutěžáku vytváří až dvojnásobný přítlak
Inženýři tovární závodní divize Škoda Motorsport vyvinuli novou soutěžní Fabii RS Rally2 od základů a pochopitelně vsadili na specifické komponenty pro rallye.
Zákaznický program Škody Motorsport v číslech
Víte, že Škoda Motorsport oslavuje úspěchy v soutěžích rallye po celém světě? V letech 2015 až 2021 se profesionálním i nadšeným závodníkům s tovární podporou zákaznického programu povedlo získat 3 světové, 16 kontinentálních a 95 národních titulů. To vše se jim podařilo s úspěšným soutěžákem Škoda Fabia Rally2. Celkově to pak do dnešních dnů znamená více než 13 tisíc startů, 4 150 pódiových umístění a 1 700 vítězství. Až doposud tovární závodní divize prodala zákazníkům po celém světě více než 450 vozů Škoda Fabia Rally2 a modernizované verze Rally2 evo, nejúspěšnějšího rallyového vozu své kategorie současnosti.

Škoda Fabia Rally2 evo od dnešního dne rozhodně nepatří do starého železa a v barvách soukromých týmů bude závodit i po boku mladší sestřičky
To nejdůležitější na opravdovém závodním autě je ale technika. Škoda Motorsport pro novou závodní Fabii RS Rally2 vyvinula nový přeplňovaný čtyřválec o objemu 1,6 litru, vycházející z produkčního motoru 2.0 TSI z rodiny benzinových jednotek EA888. Nové srdce s přibližně 289 koňmi (214 kW) a 430 Nm přenáší sílu na všechna čtyři kola prostřednictvím závodní sekvenční pětistupňové převodovky a dvou diferenciálů.

Nová závodní Fabia RS Rally2 má širší i delší stavbu karoserie, díky čemuž je při vysokých rychlostech stabilnější než předchůdce
Nová jednotka má ve srovnání s předchozím motorem vozu Fabia Rally2 evo mimo jiné vylepšený proces spalování díky nově tvarovaným sacím a výfukovým kanálům, vylepšeným pístům, válcům, variabilnímu časování i zcela přepracovanému systému mazání. V soutěžáku je i optimalizovaný výfukový systém s novým turbodmychadlem, nový mezichladič, silnější chlazení i nový software pro řízení motoru.
Širší postoj i delší rozvor náprav čtvrté Fabie následně závodním inženýrům pomohl docílit lepšího rozložení hmotnosti, klidnějších jízdních vlastností i vyšší jízdní stability při vysokých rychlostech. Po zkušenostech s předchozím soutěžákem byl navíc prodloužen zdvih tlumičů speciálního závodního podvozku a pozitivní vliv na jízdní vlastnosti má i nově přemístěná nárazuvzdorná 82,5litrová palivová nádrž na stoprocentně udržitelný nebo fosilní závodní benzin podle předpisů FIA.

Od léta 2021 probíhaly testovací jízdy v České republice, Francii, Itálii, Chorvatsku, Německu, Belgii a Španělsku a také v extrémních zimních podmínkách na severu Finska
Spolu s novou rychlostí inženýři zapracovali i na lepší bezpečnosti. Nová Fabia RS Rally2 chrání posádku ochrannou klecí, skládající se z celkem 35,8 metru trubek z vysokopevnostní chrom-molybdenové oceli. Bezpečnostní klec se při výrobě vozu přivaří k podvozku ještě během konstrukce karoserie a až poté se k ní připevní boční panely a střecha. Hlavním cílem tohoto postupu je výrobní přesnost, pevnější spojení trubek s karoserií i lepší přizpůsobení klece karoserii.
Největší nebezpečí pro jezdce i navigátora představuje boční náraz, a proto nová soutěžní Fabia ochraňuje posádku výztuhami z uhlíkových vláken, kevlaru a pěny absorbující energii. Pět vrstev uhlíkového kompozitu doplňuje jedna vrstva kevlaru, která je nejblíže posádce a při nehodě chrání před případnými ostrými úlomky uhlíkových kompozitů.
Nová Škoda Fabia RS Rally2 se dnes představuje v jedovatém svítivě zeleném odstínu Mamba, vypůjčeným z nejnovějších silničních modelů RS od Škodovky. Nový soutěžní speciál již dokončil testovací program na asfaltu, štěrku a sněhu a je připraven úspěšně usilovat o vítězství a tituly v rukou zákaznických týmů. Přejeme závodníkům hodně štěstí!