Článek
Poslední dobou jsme svědky renesance tradičních karosáren. Italská firma Bertone k nim nepochybně patří, neboť od roku 1912 zásobovala svět – a dokonce i tehdejší Československo – nespočtem vynikajících designů, v roce 2014 však zanikla.
O oživení jména, které svého času bylo ikonou automobilového průmyslu, se postarali noví majitelé společnosti Bertone – bratři Mauro a Jean-Franck Ricci, přičemž první jmenovaný je grafický designér a druhý z nich je obchodník.
Úvod bychom měli, teď to důležité – čísla. A je to opravdu zajímavé čtení, firma slibuje u zbrusu nového typu GB110 výkon 1 100 koní a 1 100 Nm točivého momentu, tedy vskutku ambiciózní hodnoty. Další magickou číslovkou je 33 – více exemplářů Bertone GB110 totiž podle všeho nevznikne, a půjde tak o velmi exkluzivní artikl.
Přestože známe výkony motoru, nevíme prakticky zhola nic o jeho konstrukci – podle všeho však půjde o nový druh spalovacího motoru, který bude jezdit na nový druh alternativního paliva. Dle slov z firmy Bertone má točit až 8 400 otáček za minutu.
Princip tohoto záhadného pohonu zatím prozrazen nebyl, víme jen to, že vzniká ve spolupráci se společností Select Fuel a že vůz má jezdit na palivo vyrobené z plastového odpadu – systém je údajně schopen polykarbonáty obsažené v plastech rozložit na substanci spalitelnou v útrobách motoru Bertone GB110. Na výsledek jsme tedy velmi zvědaví, stejně jako zbytek automobilového světa
Podobně skoupý je výrobce nejen z hlediska konstrukce motoru, ale i vozidla samotného – šasi má údajně vycházet „z komponentů jistého německého výrobce“, víme však alespoň to, že zavěšení bude tvořeno dvojitými lichoběžníky na obou nápravách, které bude doplněno o adaptivní tlumiče nastavitelné ve čtyřech směrech.
Překvapivě přesné jsou však výkonnostní statistiky – zrychlení z klidového stavu na stokilometrovou rychlost se má odehrát během pouhých 2,79 sekundy, na dvě stě se dostane za 6,79 a tři stovky bude rychloměr údajně ukazovat během rovných 14 sekund. Maximální rychlost pak je 380 km/h.
O přenos výkonu 1 100 koní a 1 100 Nm se má spolehlivě postarat pohon všech kol kombinovaný se sedmistupňovou převodovkou – ovšem zda to bude automatická převodovka, či snad klasický manuál, případně dokonce robotizovaný manuál jako v případě Pagani Huayra, to se prozatím neví.
Že to zní až moc dobře na to, aby to byla pravda? Tak trochu ano, ovšem z nedávné doby víme, že některé ambiciózní projekty výrobců, kteří byli původně karosárnami, dospěly do zdárného finále – viz třeba Pininfarina Battista. Troufne si někdo odhadnout, jak to dopadne tady?