Hlavní obsah

Slavná karosárna Bertone povstává z popela: Její supersport prý spaluje plasty a jede 380 km/h

Foto: Bertone

Slavná italská karosárna Bertone se vrací – bude to epický návrat, nebo průšvih?

Slavná italská karosárna Bertone se vrací – bude to epický návrat, nebo průšvih? Pohledný supersport má disponovat fantastickými výkony, je však obestřen rouškou tajemství. Bude to opravdu taková pecka, jak noví majitelé firmy slibují?

Článek

Poslední dobou jsme svědky renesance tradičních karosáren. Italská firma Bertone k nim nepochybně patří, neboť od roku 1912 zásobovala svět – a dokonce i tehdejší Československo – nespočtem vynikajících designů, v roce 2014 však zanikla.

Foto: Bertone

Karosárna Bertone kdysi v automobilovém průmyslu patřila k těm nejlepším. Máme se těšit na epický návrat slavného jména?

O oživení jména, které svého času bylo ikonou automobilového průmyslu, se postarali noví majitelé společnosti Bertone – bratři Mauro a Jean-Franck Ricci, přičemž první jmenovaný je grafický designér a druhý z nich je obchodník.

Úvod bychom měli, teď to důležité – čísla. A je to opravdu zajímavé čtení, firma slibuje u zbrusu nového typu GB110 výkon 1 100 koní a 1 100 Nm točivého momentu, tedy vskutku ambiciózní hodnoty. Další magickou číslovkou je 33 – více exemplářů Bertone GB110 totiž podle všeho nevznikne, a půjde tak o velmi exkluzivní artikl.

Přestože známe výkony motoru, nevíme prakticky zhola nic o jeho konstrukci – podle všeho však půjde o nový druh spalovacího motoru, který bude jezdit na nový druh alternativního paliva. Dle slov z firmy Bertone má točit až 8 400 otáček za minutu.

Foto: Bertone

Vůz Bertone GB110 čerpal inspiraci u slavné Lancie Stratos Zero

Princip tohoto záhadného pohonu zatím prozrazen nebyl, víme jen to, že vzniká ve spolupráci se společností Select Fuel a že vůz má jezdit na palivo vyrobené z plastového odpadu – systém je údajně schopen polykarbonáty obsažené v plastech rozložit na substanci spalitelnou v útrobách motoru Bertone GB110. Na výsledek jsme tedy velmi zvědaví, stejně jako zbytek automobilového světa

Foto: Bertone

Pod kapotou uprostřed se má ukrývat nový druh motoru, který by měl údajně jezdit na zbytky plastového odpadu – utopie, nebo už je budoucnost tady?

Podobně skoupý je výrobce nejen z hlediska konstrukce motoru, ale i vozidla samotného – šasi má údajně vycházet „z komponentů jistého německého výrobce“, víme však alespoň to, že zavěšení bude tvořeno dvojitými lichoběžníky na obou nápravách, které bude doplněno o adaptivní tlumiče nastavitelné ve čtyřech směrech.

Překvapivě přesné jsou však výkonnostní statistiky – zrychlení z klidového stavu na stokilometrovou rychlost se má odehrát během pouhých 2,79 sekundy, na dvě stě se dostane za 6,79 a tři stovky bude rychloměr údajně ukazovat během rovných 14 sekund. Maximální rychlost pak je 380 km/h.

O přenos výkonu 1 100 koní a 1 100 Nm se má spolehlivě postarat pohon všech kol kombinovaný se sedmistupňovou převodovkou – ovšem zda to bude automatická převodovka, či snad klasický manuál, případně dokonce robotizovaný manuál jako v případě Pagani Huayra, to se prozatím neví.

Že to zní až moc dobře na to, aby to byla pravda? Tak trochu ano, ovšem z nedávné doby víme, že některé ambiciózní projekty výrobců, kteří byli původně karosárnami, dospěly do zdárného finále – viz třeba Pininfarina Battista. Troufne si někdo odhadnout, jak to dopadne tady?

Načítám