Článek
Závodní speciál Škoda 1100 OHC se zrodil ze snu o vítězství v Le Mans. Tenhle prudce elegantní (design je z pera Jaroslava Kindla), čistě aerodynamický speedster (interní typové označení 968) spatřil světlo světa na konci roku 1957, aby se účastnil bojů ve vytrvalostních závodech – tedy primárně na okruhu La Sarthe ve slavné čtyřiadvacetihodinovce, kde Škoda debutovala v roce 1950.
Skromný čtyřválec o objemu 1 089 cm3 produkoval velmi slušných 92 koní (což znamená poměr 85 koní na litr, přitom točil stratosférických 8 500 otáček), což na ani ne čtyřmetrový ultralight (díky lehoučké konstrukce vážil pouhých 583 kg) docela stačilo – vždyť mohl po rovince Mulsanne uhánět rychlosti až 200 km/h.
Veřejnou premiéru tento speciál oslavil na městském okruhu v Mladé Boleslavi v červnu 1958 se zkušeným Miroslavem Fouskem za volantem, ale do Le Mans se speciál 1100 OHC kvůli diktátu komunistické strany nikdy nepodíval. Nyní se to ale změní!
Designéři automobilky totiž nádherného veterána převedli do moderní podoby v digitální formě. Moderní Vision GT je stále otevřeným okruhovým speciálem, jeho tvary jsou stále diktovány proudícím vzduchem, ale tentokrát je mistři návrháři pojali futuristicky.
Částečně se u toho inspirovali monoposty Formule E, a to i v tom, že nová okruhová střela je striktně jednomístná s centrální řidičskou pozicí (a pravděpodobně také poháněná elektřinou). Zážitek za volantem tak bude skutečně hodně závodní…
Ani tento speciál se však do Le Mans nepodívá. Zůstane totiž s největší pravděpodobností pouze ve formě digitálního konceptu vytvořeného pro výstavu s názvem Design a transformace konané v Bruselu u příležitosti předsednictví České republiky v Radě EU. Nikdy tak neokusí asfalt uzavřeného okruhu a pravou závodní vřavu, což nám přijde docela škoda. Co vám?