Článek
V Česku máme skvělé pivo a Ledeckou. Ale ještě něco nám ve světě mohou závidět – Truck Trial, protože tak různorodá a tak bohatá podoba této soutěže se (podle dostupných informací) nikde jinde na světě nenachází.
Asi jsme všichni slyšeli o závodních kamionech – jsou to obdivuhodná monstra o výkonech v řádu tisíců koní, která umí být i překvapivě rychlá. No a Truck Trial je, jako kdybyste se závodním kamionem jezdili rally – tedy více méně. Soutěžní speciály kategorie Truck Trial se sice pohybují podstatně nižší rychlostí, o to však náročnější musí zdolávat terén.
Co to tedy je, ten Truck Trial? Nechme promluvit samotné organizátory soutěže: „Není to o tom pouze zdolat prudký svah, je to o tom se v tomto terénu orientovat a projet stanovenou sekci a umístěné branky i za cenu, že nevíte, zda zákony o zemské přitažlivosti budou platit, nebo je posunete o něco dál.“ Jinými slovy – nikdy nevíte, zdá vás gravitace lidově řečeno „vypeče“, nebo se nad vámi smiluje. Kotrmelce totiž v Truck Trialu nejsou žádnou výjimkou.
Soutěží se v několika kategoriích, je jich celkem sedm. Do kategorie S1 spadá třeba Mercedes Unimog nebo stará dobrá Tatra 805. S2 zahrnuje opět Unimog, patří sem však ještě Praga, Avia nebo Viza ROSS. V kategorii S3 najdeme Tatru 138, legendární Pragu V3S a vozy z produkce liberecké „Liazky“.
To nejlepší patrně přichází v kategoriích S4 a S5. S4 zahrnuje Tatry 813 a 815 6×6 plus sovětský Ural. Kategorie S5 je vyhrazena primárně pro osmikolové Tatry 813, obdiv však zaslouží i kategorie prototypů P1 a P2, kde je každý z těchto vozů e originál, bez ohledu na velikost.
Tato soutěž však není jen o tom mít dobré auto. Všem je nám jasné, že je zapotřebí také zručný řidič, ale co je tady možná vůbec nejdůležitější, ostatně jako u většiny automobilových závodů, schopnost zachovat chladnou hlavu.
Najdou se totiž situace, kdy řidič ví, že je takzvaně „nahraný“, a ví, že riziko zapadnutí či dokonce převrácení je pekelně blízko – obrazně řečeno tak balancuje nad propastí, někdy to však platí i doslova.
„Pokud to nevyjde, poperete se s těmito zákony příště znovu. Otázku, zda se v sekci, kde je plno bahna i vody, „utopíte“, nebo úspěšně projedete, si většinou závodníci pokládají až po závodě,“ píší organizátoři na svých webových stránkách.
Kdy že se tedy pojede? Český Truck Trial už zná celkem čtyři podniky pro rok 2022. Úvod sezony se bude konat 9. až 10. dubna v Milovicích u Nymburka. Další známý termín je 21. až 22. května v Mohelnici, 18. až 19. června ve Vřesové u Sokolova a 13. až 14. srpna v Kunštátě. Místa konání pro soutěže s datem 30. dubna až 1. května a 3. až 4. září budou ještě doplněna.
Těm, kteří by snad ještě přece jenom byli na vážkách, vřele doporučujeme shlédnout video z loňského ročníku se záznamem toho nejlepšího, co se odehrálo na podniku v Milovicích. Autorem videa je uživatel Tominin:
„Je to sport, který je o jezdeckém umění, o tom jak překonat zdánlivě nepřekonatelné,“ píše se na stránkách českého Truck Trialu. „… Hranice, o které si člověk myslí, že je nepřekonatelná, je ve skutečnosti mnohem, mnohem dál. Nic pro slabé nátury. Je to sport pro opravdu silné jedince.“ Těšíte se? Pro více informací je český Truck Trial také na sociálních sítích.