Hlavní obsah

Skok přes vrtulník? Nová Gymkhana posouvá hranice i bez Kena Blocka

Foto: Hoonigan

Podívejte se, jak Travis Pastrana krotí bestiální Subaru GL. Fascinující video plné skoků a driftů je okořeněné komparzisty s vrtulníky, monster trucky, vodními skútry a dalšími motorovými hračkami. A ano, opravdu šlo o život.

Článek

Věřte, nebo ne, první Gymkhana, tedy video plné smyků, kouře, efektních průjezdů zatáčkami, propracované choreografie a úžasných nápadů, je (a teď se držte) z roku 2008. Natočil ho Ken Block a celý automobilový svět se z něj posadil na zadek. Pak následovaly další a další, ale když se před pár týdny objevilo poslední, s elektrickým Audi, tak to byla vlastně docela nuda. Byl tam vidět všechen ten výkon a točivý moment, ale taky ta váha auta na baterky. A podle všeho se s ním kvůli bezpečnosti nedalo dovádět tak, jak by si Block možná představoval.

Nedivte se tedy, že jsme k další Gymkhaně, která se objevila, přistupovali trochu skepticky. Jenže Travis Pastrana, automobilový a motocyklový závodník, ale taky kaskadér a milovníka adrenalinu, natočil a odřídil video, které prostě stojí za to vidět. A když se budete dívat pozorně, jistě si všimnete, že několikrát to bylo hodně, ale vážně hodně na hraně.

Pastrana se toho evidentně nebojí a od prvních chvil je na co se dívat. Extrémně dlouhé skoky, tvrdá přistání, brutální a spousta přátel se zajímavými hračkami, které mu dělají doprovod.

Pastrana má svoje speciální Subaru GL zcela evidentně v ruce, ale nemyslete si, že to všechno natočil na první dobrou a bez chyb. Stačí se podívat na stopy na asfaltu nebo na sluníčko. No a nebo na jeden z těch extrémních skoků, při kterém Subaru GL přistává hodně tvrdě na čumák, dochází k poškození nárazníku, ale v dalším střihu už je vše zase v pořádku.

Taky je moc dobře vidět, že všechny scény mají jasně danou choreografii a víc než dobré zabezpečení, ale co si budeme povídat, častokrát to bylo opravdu na hraně. Když vidíte ten extrémně dlouhý skok ve vysoké rychlosti v úzkém prostoru, určitě budete souhlasit.

Jestli si ale něco zaslouží vaši pozornost, pak je to i Pastranovo Subaru GL z roku 1983, o kterém řidič jednou zmínil, že mu přijde docela cool, kdyby se s ním létalo vzduchem. Je vám asi jasné, že z původního auta toho moc nezbylo. Společnost Vermont SportsCar, které se Pastranovi stará i o jeho soutěžní WRX STI, totiž postavila v podstatně úplně nové auto s rámem, novým podvozkem a karbonovou karoserií. Auto má taky aerodynamické klapky v blatnících zvyšující přítlak, výsuvné zadní křídlo pak umí posloužit i jako aerodynamická brzda. A samozřejmě, že to vypadá efektně.

Boxer je v autě pořád, ale čtyřválec nahradil šestiválec, a díky masivnímu přeplňování byl naladěn na 874 koní. Auto má samozřejmě sekvenční převodovku, pohon všech kol a hydraulickou ruční brzdu. Jeho maximální rychlost je 282 km/h, ale Pastrana s ním jede „jen“ 265 km/h. Jenže až si teď vyjedete zpátky nahoru a to video si pustíte, uvidíte, že to stačí.

A ještě něco… Po tom skoku s padákem si Pastrana myslel, že má zlomenou pánev. Neměl. Ale stejně to muselo zatraceně bolet.

Související témata:
Načítám