Hlavní obsah

Škodovka v nesnázích: Trápil ji požár, válka i covid. Letos si ale věří

Foto: Škoda Auto

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto odhaluje kompletní obchodní výsledky a přibližuje své úspěchy i neúspěchy na českém trhu. Ten se sice meziročně propadl, ale zájem o elektromobily vzrůstá a všechny škodovky jsou mezi nejprodávanějšími novými vozy vůbec. Škoda Auto navíc odhaluje i velkolepé plány na letošní rok, kdy představí hned čtyři zásadní novinky.

Článek

Minulý rok 2022 byl na českém automobilovém trhu obdobím dalšího poklesu. Tuzemské prodeje nových aut už šestým rokem klesají a loňský rok byl po dlouhých letech prvním, kdy se celoroční počet dodaných nových aut v Česku propadl pod 200 tisíc. S celkovými 192 087 novými auty to znamená meziroční pokles 7,1 procenta. Mladoboleslavská Škoda Auto současně teprve nedávno odhalila, že v minulých dvanácti měsících celosvětově dodala zákazníkům 731 300 vozů a meziročně si pohoršila o 16,7 procenta.

A v dnešních dnech největší český výrobce automobilů zveřejňuje kompletní obchodní výsledky za předcházející rok 2022. Ten pro automobilku začal požárem u klíčového dodavatele dílů pro Octavii, začátkem války na Ukrajině a situaci nezlepšuje ani situace v Číně a přetrvávající nepříjemnosti s onemocněním Covid-19. To vše jsou přetrvávající problémy posledních dvou až tří let, co výrazně limitují výrobu nových aut v továrnách škodovky.

Foto: Škoda Auto

Nejvýraznější loňskou novinkou Škodovky je sportovně-elektrický Enyaq RS iV ve dvou karosářských variantách SUV a SUV-kupé

Malý pokles tržního podílu, kterým se Škodovka vrací do normálu

Na českém trhu značka zakončila loňský rok s celkovým tržním podílem 33 procent, o jedno procento nižším než v předcházejícím roce 2021. Zástupci Škody Auto k tomu však dodávají, že se spíše vracejí do normální situace po výkyvu v roce 2020, kdy automobilka ovládla český trh s tržním podílem 37 procent. I když je nejnovější pokles obchodně nepříznivý, prodeje nových škodovek v Česku jsou stále vyšší než ve „zlatých časech“ před covidem. Tehdy automobilka pracovala s 31 až 32 procenty.

Hlavním důvodem loňského poklesu je přitom realita, s níž automobilka nedokáže uspokojit veškerou poptávku soukromých i firemních zákazníků. Rekordní počet čekajících objednávek koncem prosince přesahoval 60 tisíc a pomalu, ale jistě stále vzrůstá. Značka si sice loni pohoršila u soukromých zákazníků, kdy se s 18,7 procenty tržního podílu propadla na celkové 2. místo a skončila za konkurenčním Hyundaiem. U firemní klientely je však špičkou na trhu. Automobilka ovládá trh s operativními leasingy, na němž drží podíl 64 procent a celkově ji patří 37,9 procentní část ze všech prodejů.

Foto: Lukáš Kukla

Sedm z osmi nejprodávanějších nových aut v Česku jsou spalovací Škodovky (Octavia, Fabia, Karoq, Kamiq, Scala, Superb a Kodiaq). Elektrický Enyaq iV značka počítá zvlášť, přičemž je nejprodávanějším elektromobilem u nás

Propast mezi prodeji soukromníkům a firmám je následkem rozdílného smýšlení obou typů subjektů – běžní lidé jsou citlivější na dlouhé dodací lhůty a společnosti si nákupy nových vozů pečlivěji plánují. Česká značka z Mladé Boleslavi pak v loňském roce nepředstavila ani zásadní novinky, které se omezily na elegantnější Enyaq Coupé a sportovnější variantu RS iV, stylovou novou Fabii Monte Carlo a modernizovanou Škodu Karoq. Důležitější nové modely si automobilka schovává až na letošní rok.

Škoda Auto vidí budoucnost ve zpřístupnění emobility

Elektromobilita je při vývoji nových škodovek velkým tématem. A protože značka připravuje uvedení tří nových čistě elektrických modelů do roku 2026, hlavním cílem pro značku je vytvoření funkčního ekosystému. I proto se automobilka spojuje se všemi klíčovými partnery na trhu elektromobility, aby stávajícím i budoucím zákazníkům nabídla fungující infrastrukturu a spoustu dalších služeb. S tím spojuje vlastní program nabíjení Powerpass a doplňuje, že v současnosti je v Česku přibližně 3 700 veřejných nabíjecích stanic, včetně 103 „rychlonabíječek“ HPC. V letošním roce se očekává, že počet nabíječek vzroste až na celkových 5 000, z nichž 150 budou rychlonabíječky.

Foto: Škoda Auto

Do roku 2026 se představí tři nové elektrické škodovky. Největší z nich bude sedmimístné SUV vycházející z konceptu Vision 7S

A jak si Škoda Auto vede na českém trhu s elektromobily? Zatímco se automobilový trh v loňském roce propadl, zájem o elektrická auta vzrostl o 47 procent. Za dvanáct měsíců se u nás prodalo 3 892 čistě elektrických aut a Škodovka si pro sebe uzmula 33,2 procentní tržní podíl. Znamená to, že každý třetí prodaný elektromobil je značky Škoda. A současně to znamená, že každý prodaný elektromobil je Škoda Enyaq iV. Trojice dalších plánovaných elektromobilů přitom obsáhne velké sedmimístné SUV (zakládající na konceptu Vision 7S), kompaktní SUV a malý městský crossover.

Velké plány Škodovky na letošní rok 2023

Minulý rok byl na nové škodovky chudší, ale letos se to změní. Škoda Auto na následující měsíce plánuje uvedení faceliftovaných modelů Scala a Kamiq a slavnostní odhalení nových generací vlajkových lodí Superb a Kodiaq. Významným cílem automobilky je se letos vrátit na pozici jedničky v prodejích nových vozů soukromým zákazníkům a věří, že letošní trh vzroste o minimálně 5 procent a opět překoná 200 tisíc dodaných vozů.

Foto: Lukáš Kukla

Aktuální Superb se chystá do důchodu. Už letos se představí zbrusu nová generace, stejně jako u SUV modelu Kodiaq

Škoda Auto také plánuje vytěžit maximum z nejnovějších trendů a chutí zákazníků. Ti si stále častěji kupují nové vozy ve vyšších výbavách a nešetří ani na originálním příslušenství a předplaceném servisu. O dalším zdražování zatím zástupci značky nemluví, ale dodávají, že pokud bude nutné, tak v návaznosti na dnešní ekonomickou situaci a půjde ruku v ruce s ohledem na zůstatkovou hodnotu vozů, jako tomu bylo letos v lednu.

Načítám