Hlavní obsah

Škodovka testuje novou Fabii Rally2 evo za polárním kruhem, za volantem sedí mistr světa WRC2

Foto: Škoda Auto

Škoda Motorsport má za sebou pět dní testování za polárním kruhem. Za volantem byl mimo jiné i Andreas Mikkelsen i Kris Meek

Nová závodní Škoda Fabia Rally2 evo už jezdila ve Španělsku, Francii, na Korsice, v Německu či ve Finsku, teď ji automobilka testovala na hranici polárního kruhu. Jak vypadal běžný den týmu, co všechno se na autě zkoušelo a kdo seděl za volantem?

Článek

Spousta čerstvého sněhu, teploty pod mínus deseti stupni Celsia a auto, které je už v druhé polovině testování, takže už se jen porovnávají některá technická řešení a začíná se pracovat na finálním nastavení. Několikadenní test v Rovaniemi, bydlišti Santa Clause, musel být perfektní, stačí se podívat na video.

„Snažíme se nový vůz vyzkoušet na co možná nejvíce površích, aby při pozdějších ostrých soutěžních startech posádky nic nepřekvapilo,“ vysvětluje Jan Krasula, vedoucí projektu vývoje nové generace Fabia Rally2. „Testovali jsme na hladkém i uskákaném asfaltu, na asfaltu s vysokou i nízkou přilnavostí, za sucha i za mokra. Se šotolinou je to podobné, tam jsme začali na pískovém podkladu a pokračovali na kamenitém, zkoušeli jsme vůz na pomalých i rychlých tratích a teď jsme byli ve Finsku na sněhu i ledu.“

Za volantem maskovaného prototypu se střídali špičkoví jezdci. Aktuálního mistra světa kategorie WRC2 a evropského šampiona Andrease Mikkelsena doplňoval mistr Finska Emil Lindholm spolu se zkušeným pilotem WRC Krisem Meekem. Všichni tři na sněhu umí a k finální podobě auta mají co říct. „Už na asfaltu i šotolině jsem měl z vozu velmi dobrý pocit a to samé můžu teď říci i na sněhu,“ nechal se slyšet Mikkelsen.

„V autě se cítím opravdu velmi, velmi dobře. Z pohledu řidiče není mezi sněhem a šotolinou zas tak velký rozdíl, ale i tak musíte sebe i auto adaptovat. Myslím, že vývoj jde dobrým směrem a mám radost z pokroků, které auto dělá.“ A spokojený byl i Meeke, pro kterého je sníh oblíbeným povrchem: „Celý test šel hladce, neměli jsme tu žádný vážný zádrhel. Inženýři zkoušeli na autě různé věci a myslím, že se nám podařilo otestovat všechno, co bylo v plánu. Musím říct, že jsem se za volantem nového auta opravdu bavil.“

Stejně jako většina podobných testů, i tady se začínalo ráno v devět hodin a končilo se okolo šesté. „V devět začíná test samotný, ale ještě předtím musí být všechno nachystané, tedy připravené zázemí, zahřátí auta a inženýři postaví na trať fotobuňky pro měření časů,“ říká k tomu Krasula. „Po poslední jízdě inženýři s posádkou udělají rozbor celého dne a mechanici provedou večerní servis, auto kontrolují a přestavují na další den. Délka večerních servisů se může lišit, někdy je hotovo za dvě hodiny, jindy pracujeme i přes půlnoc.“

Všichni jezdci poprvé řídili novou generaci Fabie Rally2 evo na pneumatikách s dlouhými hroty typickými pro skandinávská rally.

Podle Krasuly byly ideální i podmínky: „Kromě toho, že nám přálo počasí, jsme taky byli schopni najezdit mnoho kilometrů bez závažných technických problémů, což nám dovolilo splnit všechny požadavky a plány. Cílem bylo nejen otestovat odolnost a výkonnost například podvozkových dílů a komponentů hnacího ústrojí v těchto drsných zimních podmínkách, ale museli jsme se také ujistit, že posádka najde ve voze dostatečnou úroveň pohodlí i v situacích, kdy venku mrzne. Nesmí se třeba mlžit čelní sklo a teplota uvnitř nesmí klesnout pod určitou hodnotu.“

Podle Škody Motorsport probíhá vše podle plánu, přesný termín premiéry ale ještě známý není.

Načítám