Hlavní obsah

Škodovka se pochlubila zákulisními čísly. Celkově parádní rok kazí jen jeden trh. Kdysi ten nejdůležitější

Foto: Škoda Auto

Mladoboleslavská značka Škoda může loňský rok uzavřít jako úspěšný. Radost dělají globální čísla i přetrvávající úspěch Enyaqu.

Článek

Automobilka Škoda zvýšila dodávky nových aut meziročně o 6,9 %, celkem jich za loňský rok bylo 926 600 kusů. Tímto tempem by se značka co nevidět mohla vrátit k významnému milníku v podobě jednoho milionu aut, kterého naposledy dosáhla roku 2020.

Nejvýznamnějším trhem je pro společnost západní Evropa, kde Škodovka navíc významně rostla. Letos zde dodala 538 100 aut, což znamená nárůst o 12,1 %. Dařilo se také ve východní (+13 %) a střední (+3,8 %) Evropě.

Naopak další pokles evidujeme v Číně, a to o 23,1 % na 17 500 automobilů. Křivka dodaných aut šla dolů také v Indii, na kterou Škoda v poslední době obzvlášť sází. Tady za loňský rok dodala 36 tisíc aut (-26,3 %), ale nezapomínejme, že malý crossover Kylaq, který by měl tamní prodeje rozpumpovat, teprve vstupuje do výroby.

Foto: Škoda Auto

Škodovka loni překonala hranici 15 milionů vyrobených motorů a jednoho milionu bateriových systémů.

Napříč všemi trhy zůstává v nabídce Škodovky nejpopulárnější model Octavia s 215 700 dodanými kousky. Následují Kamiq (126 000 ks), Fabia (117 100 ks), Kodiaq (114 500 ks) a Karoq (109 400 ks). Naopak hodně v pozadí zůstává Scala s 56 tisíci kusy. Méně jich hlásí už jen Kushaq a Slavia, což jsou ale modely určené pro specifické trhy.

Pochvalu si naopak zaslouží elektrický Enyaq. Všech jeho variant se napříč světem dodalo 79 500 kusů, což znamená jen drobný meziroční pokles. V době, kdy evropský trh s elektromobily výrazně zpomaluje, je to tedy potěšující číslo. V Německu šlo přitom s pětadvaceti tisíci exempláři o vůbec nejžádanější elektroauto. Zároveň jde o nejpopulárnější elektromobil koncernu. Uvidíme, jak s rozložením sil zamává menší Elroq s cenou od 799 000 Kč (viz galerie níže) stejně jako nedávný a poměrně rozsáhlý facelift Enyaqu.

„Je skvělé vidět pozitivní odezvu zákazníků, která stojí za růstem našich dodávek v roce 2024, nestálé situaci na trhu navzdory. Letos si připomínáme výročí 130 let od založení a Škoda Auto je na správné cestě,“ vyzdvihl Klaus Zellmer, předseda představenstva Škodovky.

A na co nového se v rámci 130. výročí můžeme dále těšit? V plánu je světová premiéra nejmenšího elektromobilu – malého crossoveru Epiq. Možná se dozvíme více o chystaném sedmimístném elektroautě vycházejícím z konceptu Vision 7S. A spalováky? Drtivá většina je relativně mladá, snad jen u Fabie by se po čtyřech letech na trhu nabízel facelift. O něm ale ve Škodovce zatím mlčí…

Načítám