Článek
Čtvrtá generace Škody Superb a druhá generace Škody Kodiaq už jsou skoro za dveřmi. Oba mladoboleslavské modely se tak nevyhnuly důkladnému testování, jehož součástí jsou i zatěžkávací zkoušky v extrémních mrazech za polárním kruhem, kde teploty zcela běžně dosahují teplot až 30 stupňů pod bodem mrazu.
Patrně nejnáročnější fáze testování klade důraz hlavně na jízdní stabilitu, komfort cestujících v extrémně chladných podmínkách a celkovou spolehlivost při dlouhých zimních jízdách. Úspěšným složením zkoušky v nehostinných podmínkách tak oba vozy vstoupily do závěrečné fáze testování, jejich světová premiéra je naplánována na podzim roku 2023.
„Testování v reálném prostředí v nejnáročnějších možných podmínkách zůstává i přes pokroky v počítačových simulacích zásadní součástí vývoje nových vozidel,“ shrnul jednu z nejnáročnějších fází testování Johannes Neft, člen představenstva značky Škoda Auto za oblast technického vývoje.
Všechny poznatky a výstupy pak najdou uplatnění při postupu v závěrečných fázích vývoje – jde o ohromné množství nastřádaných informací týkajících se podvozku, karoserie, motoru, topení i kompletní elektroniky jako takové. Součástí rozsáhlé prověrky není pouze ověřit, zda vůz projede nehostinnou krajinou, ale i jak ji projede – zkoumá se rovněž možný vliv vniknutí sněhu do motorového prostoru, případně sacího potrubí.
Všechny mechanické komponenty musí perfektně fungovat i při takto nízkých teplotách, pozornosti testovacích týmů neunikne ani spolehlivost startování při teplotách minus třicet stupňů nebo takové detaily, jako zda je možné otevřít všechny dveře včetně těch pátých či víko palivové nádrže.
„Naše rozsáhlé testovací programy v klimatických podmínkách pouště s extrémně vysokými teplotami na jedné straně a v mrazivém prostředí za polárním kruhem na straně druhé zaručují, že se zákazníci značky Škoda mohou stoprocentně spolehnout na své vozy za jakéhokoliv počasí,“ pokračuje Neft.
Z hlediska jízdní kvality jsou pod drobnohledem veškeré asistenční systémy, a to jak aktivní, tak pasivní bezpečnosti – počínaje záběrem poháněných kol na rozbředlém sněhu přes reakci nárazníků při nárazu do sněhové překážky až po jízdu po velkých kusech ledu, která prověří odolnost podvozkových dílů i šasi jako takového.
Testovací jezdci prověřují rovněž chování auta – tím se rozumí vyvážení podvozku a účinnost pohonu všech kol při zhoršené adhezi, případně reakce systému kontroly trakce a stabilizace. Zvláštní pozornost je věnována vysokonapěťovým bateriím ve vozech s plug-in hybridním pohonem – ty se nabijí ve zmrzlém stavu a pak se zjišťuje, jakého dojezdu jsou v takových podmínkách schopny.
Výsledkem je, že testovací jezdci tímto stylem najezdí doslova desítky tisíc kilometrů, nezapomíná se ani na funkce interiéru – třeba správnou funkci topení, vyhřívání volantu, sedadel, vnějších zpětných zrcátek, čelního a zadního skla, případně nezávislého topení. Pozornosti neujde ani spolehlivost centrální dotykové obrazovky a odmlžení oken.
„Díky těmto testům můžeme zajistit včasnou implementaci zjištěných poznatků do vývoje tak, aby vozy byly perfektně připraveny pro každodenní používání,“ uzavírá Neft.