Hlavní obsah

Škoda v prvním pololetí 2022: Prodeje dál padají, bitva pokračuje

Foto: Škoda Auto

Na těžké období navázalo ještě těžší – problémy se prohlubují a šrouby globální ekonomické krize se utahují. Česká automobilka Škoda Auto se potýká s nízkými výrobními čísly, ačkoliv si na zájem o své vozy a rentabilitu tržeb nemůže stěžovat.

Článek

Když už se zdálo, že se covidová pandemie a čipová krize blíží ke konci, když už i ti nejpesimističtější ekonomičtí analytikové začínali vidět světlo na konci toho dlouhého, temného tunelu, přišel další obrovský průšvih: ruská agrese na Ukrajině. Kromě lidského utrpení znamenala také zničení spousty obytných domů, továren a dopravní infrastruktury, takže došlo k výraznému narušení dodavatelských řetězců a logistických kanálů v mnoha různých odvětví s dopadem (přinejmenším) na celou Evropu.

Pro automobilový průmysl a výrobce Škoda Auto konkrétně to znamenalo nedostatek kabelových svazků, což spolu s pokračujícím nedostatkem polovodičů dále omezilo výrobu. Škoda také ve vlně bojkotu Ruska jakožto válečného štváče uzavřela kromě svých showroomů a kanceláří také továrny v Kaluze a Nižném Novgorodu.

Důsledkem všech těchto omezení je, že za první pololetí z bran továren Škoda po celém světě sjelo pouze 360 600 vozů, což je ještě o 30 % méně než v loňském roce, který byl oproti dřívějším obdobím už tak dost hubený.

Foto: Škoda Auto

Škoda Auto – dodávky aut první pololetí 2022

O stejných 30 % (na 676 milionů eur) klesl i celý provozní zisk automobilky za první pololetí letošního roku, rentabilita tržeb se však drží na stabilní úrovni 6,6 % (ačkoliv loni to bylo 9,6 %), což je s ohledem na zvýšené náklady v důsledku růstu cen energií a surovin stále solidní hodnota.

Klaus Zellmer, nový předseda představenstva společnosti Škoda Auto, který nastoupil do své funkce prvního července, současnou situaci okomentoval: „Navzdory četným geopolitickým a makroekonomickým výzvám se ukazuje, že společnost Škoda Auto je vůči krizi odolná. Naše podnikání je prosperující, poptávka po našich modelech je i nadále vysoká a zákazníci nám i přes nevyhnutelné čekací lhůty zachovávají věrnost. Za to jim děkuji, stejně jako děkuji celému týmu, který v těchto dobách prokazuje vysokou míru odolnosti a flexibility a dělá vše pro to, aby naši zákazníci obdrželi svůj nový vůz značky Škoda co nejdříve.“

Počet zákazníkům dodaných kusůRozdíl oproti prvnímu pololetí 2021
Octavia61 000-49,5 %
Kodiaq50 600-21,8 %
Kamiq47 200-36 %
Fabia45 900-19 %
Karoq43 000-43,1 %
Superb33 100-17,5 %
Enyaq22 200+52,2 %
Scala21 300-23,7 %
Kushaq13 500
Rapid12 300-67,5 %
Slavia10 300

Před novým šéfem automobilky tak stojí velké výzvy a nemalé překážky – kromě pokračující čipové krize, která by se už snad v následujících týdnech a měsících měla zmenšovat, jsou to především dopady války na Ukrajině a růst nákladů. „Optimismus nám dodává celosvětová poptávka po našich vozech, která je stále vysoká. Intenzivně pracujeme na tom, abychom zpracovali nevyřízené objednávky a zkrátili čekací lhůty pro naše zákazníky,“ dodává Martin Jahn, člen představenstva společnosti Škoda Auto za oblast prodeje a marketingu.

Automobilka Škoda se také chystá k představení své nové designové identity – ta se má veřejnosti naplno ukázat ke konci srpna, zatím nám byla pouze naznačena prostřednictvím skici interiéru chystaného konceptu velkoprostorového rodinného vozu Vision 7S.

Blíží se také představení modelu Enyaq Coupe iV v non-RS verzích a naopak klasického Enyaqu iV v nejvýkonnější RS variantě, na začátku příštího roku se také můžeme těšit na faceliftované modely ScalaKamiq. Snad už tou dobou bude situaci ve (nejen automobilovém) světě klidnější…

Související témata:
Hospodaření
Načítám