Hlavní obsah

Škoda šokuje, představila totiž brutální jednomístný závoďák s výkonem přes tisíc koní! Řídit ho může každý, má to ale jeden háček

Foto: Škoda Auto

Česká automobilka Škoda představila jednomístný závoďák s brutálním výkonem přesahujícím 1000 koní. Úspory si ale ještě nevybírejte, je v tom drobný háček.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Nová Škoda Vision Gran Turismo je totiž virtuální záležitost, jde o auto, které vzniklo výhradně pro závodní simulátor Gran Turismo 7 pro konzole PlayStation 4 a PlayStation 5. Užijí si ho tak jen „pařani“ této známé hry, v níž se auto se znakem Škoda objevuje vůbec poprvé.

Přestože Škoda mohla popustit uzdu fantazii a stvořit vůz mimořádných parametrů, je zajímavé, že designéři museli při návrhu kvůli požadavkům hry zohlednit řadu parametrů. „Gran Turismo neláká jen na špičkovou grafiku, hra si zakládá i na realistické simulaci jízdy. A tomu jsme museli návrh auta přizpůsobit. Vůz a jeho vlastnosti ve hře definuje více než stovka technických parametrů, z nichž některé jsou specifické pro náš design,“ vysvětluje Martin Porteš, jenž tým designérů pracujících na konceptu Škoda Vision Gran Turismo vedl.

Škoda Vision Gran Turismo představuje jednomístný sporťák (monopost), v němž řidič sedí uprostřed. Minimalistický digitální kokpit pak odpovídá otevřenému závodnímu formulovému vozu. Automobil je navržen s ohledem na efektivitu a vynikající jízdní dynamiku, má hmotnost jen 1 300 kg a kombinuje délku přibližně 4,41 m s šířkou téměř 1,95 m a výškou pouhých 94,9 cm.

Foto: Škoda Auto

Nový digitální koncept odkazuje na slavnou minulost značky.

Od počátku bylo také jasné, že půjde o elektromobil s pohonem všech kol. Designéři ho navrhli s lithium-iontovou baterií v podlaze a čtyřmi elektromotory (po dvou na každé nápravě) s celkovým výkonem 800 kW (1 088 k). Virtuální auto využívá 800voltovou architekturu a aktivní aerodynamiku. „Chtěli jsme, aby nejen skvěle vypadalo, ale aby také mohlo soupeřit s těmi nejlepšími ve své třídě. Nic vám neodpustí a prověří schopnosti každého jezdce,“ říká Porteš.

Inspiraci pro vzhled designéři hledali v legendárním závoďáku Škoda 1100 OHC Spider z roku 1957. „Je to auto, které se vlastní závodní kariéry v podstatě nedočkalo, a my mu to chceme tímto způsobem trochu vynahradit, vzdát mu poctu,“ říká designér exteriéru Franck Le Gall. „Chtěli jsme připomenout i bohatou historii značky Škoda v motorsportu,“ dodává.

Foto: Škoda Auto

Bílo-modrá barevná kombinace je pro fanoušky závodních škodovek ikonická.

Na tu odkazuje i jedna ze dvou barevných variant závodního vozu pro Gran Turismo - nese tradiční bílo-modré zbarvení s červenými detaily, známé například ze škodovek 130 RS, které zaznamenaly dvojité vítězství ve slavné Rally Monte Carlo v roce 1977.

Detaily navazující na Škodu 1100 OHC Spider pak doplňují prvky nového designového jazyka Modern Solid, mezi něž patří například přední světlomety ve tvaru písmene T. Zajímavý je ale také dvoudílný zadní spoiler s aktivními prvky, které fungují zároveň jako aerodynamická brzda.

Škoda 1100 OHC

Elegantní automobil s interním typovým označením 968 byl určen původně pro vytrvalostní závody na okruzích – Škoda s ním v první řadě chtěla dobýt slavnou čtyřiadvacetihodinovku v Le Mans. Nejprve v roce 1957 vznikly dva otevřené vozy, na něž o dva roky později navázala dvě kupé.

Dvoumístný automobil využíval prostorový rám svařený z tenkostěnných ocelových trubek a o jeho pohon se staral vpředu podélně uložený řadový čtyřválec se dvěma vačkovými hřídelemi v hlavě válců. Ze zdvihového objemu 1 089 cm3 dával výkon 92 koní při 7 700 otáčkách za minutu, maximum ovšem leželo na hranici 8 500 ot/min. Poháněna byla zadní kola, spojka, pětistupňová převodovka i rozvodovka byly soustředěny vzadu, kde tvořily jediný montážní celek. Kompaktní vůz měl karoserii z velmi lehkého sklolaminátu, i proto vážil pouhých 583 kg.

Foto: Škoda Auto

Nádhera, že? A ne nadarmo se říká, že když je závodní auto krásné, bude také rychlé…

Veřejnou premiéru a zároveň první vítězství si Škoda 1100 OHC, řízená zkušeným členem továrního závodního týmu Miroslavem Fouskem, připsala koncem června 1958 na městském okruhu v Mladé Boleslavi. I když vývoj probíhal s vizí startu v závodě 24h Le Mans, na účast vzhledem k nelehké politické situaci přelomu 50. a 60. let minulého století ve slavném klání nedošlo.

Oba otevřené vozy se dochovaly, exemplář umístěný ve Škoda Muzeu se dlouhodobě úspěšně účastní domácích i zahraničních veteránských akcí. Druhý vůz – v majetku oficiálního zastoupení Škoda UK – slouží k propagaci mladoboleslavské značky především na půdě Velké Británie.

O pohon se, jak už víme, starají celkem čtyři elektromotory. Bezkartáčové synchronní motory s permanentními magnety jsou uspořádány vždy po dvou, jedna dvojice se nachází na přední nápravě a druhá na zadní. Každý z motorů poskytuje výkon 200 kW při 25 000 otáčkách za minutu. Maximální točivý moment činí 1020 Nm, převodovka je jednostupňová. Elektromotory jsou napájené lithium-iontovou baterií o kapacitě 87 kWh.

Pohon všech kol aktivně upravuje rozdělení točivého momentu mezi obě nápravy pro lepší chování v zatáčkách. Auto dále dostalo nezávislé zavěšení ramen typu push-rod, podobné tomu, které se používá ve formuli E. A automobilka se dokonce chlubí i zvukem – akustický doprovod byl speciálně vytvořen týmem technického vývoje a oddělením Škoda Design.

Škoda Vision Gran Turismo.Video: Škoda Auto

Nastavitelné sportovní skořepinové sedadlo, ergonomicky navržené tak, aby obepínalo tělo řidiče, je vybaveno šestibodovými bezpečnostními pásy v atraktivní červenooranžové barvě. Futuristický karbonový volant se zploštělou horní a spodní částí byl navržen ve spolupráci se zkušenými hráči, kteří závodí ve hře Gran Turismo již řadu let.

Celá koncepce uživatelského rozhraní a ovládání tlačítek se třemi individuálně přizpůsobitelnými tlačítky vychází z profesionálních herních volantů. Nad volantem přímo v zorném poli řidiče se nachází křišťálový kámen, který slouží jako ukazatel výkonu. Displej v kokpitu zobrazuje nejen aktuální rychlost, zvolený jízdní režim a úroveň nabití baterie, ale slouží také jako zpětné zrcátko, které neustále zobrazuje prostor za vozidlem. Palubní senzory vzdálenosti navíc upozorňují řidiče na další vozidla v okolí, čímž účinně snižují riziko bočních kolizí.

Pro designéry, kteří na Vision Gran Turismo pracovali, představuje studie svým způsobem splněný sen. Prakticky každý z týmu totiž herní sérii Gran Turismo dobře zná. Franck Le Gall i Julien Petitseigneur vzpomínají, jak před lety hráli už první díl série. „Tahle hra podpořila mou vášeň pro auta i chuť stát se automobilovým designérem,“ říká Petitseigneur. „Postupem času jsem si s překvapením a lítostí uvědomil, že značka s tak slavnou historií v motoristickém sportu jako Škoda v této legendární hře není,“ dodává Le Gall.

A tak se společně s Martinem Portešem a několika dalšími kolegy rozhodli s tím něco udělat. Projekt začal nejprve jako taková hříčka, myšlenka, kterou rozvíjeli v přestávkách na oběd. Když ale měli skici a virtuální modely, ukázali je šéfdesignérovi Oliveru Stefanimu. „Kreativitou a detailním zpracováním jsem byl ohromen. A hned mi došlo, že s tím musíme něco udělat, že určitě musíme být součástí hry,“ říká Stefani. I díky jeho nadšení a spolupráci s autory hry ze studia Polyphony Digital se pak povedlo projekt dotáhnout do konce.

Výsledek si můžete vyzkoušet i vy a vůbec nemusíte mít na kontě miliony na reálný radikální závoďák, stačí vám pár tisícovek na herní konzoli Sony PlayStation a řidičské zábavy si užijete do sytosti. A jestli virtuálnímu závodění neholdujete, aspoň se od nás brzy také ještě dozvíte, jak se vlastně Škoda Vision GT řídí…

Načítám