Článek
Ať už si o bezpečnosti českého provozu myslíte cokoliv, jezdit na indických silnicích je skutečně o život – což potvrzuje 150 tisíc lidských obětí dopravního provozu každý rok. Svou roli v tom hraje i fakt, že mnoho automobilek považuje indický trh za dobrý odpadkový koš na staré, jinde neprodejné konstrukce, které jsou při nárazu odolné asi jako mokrý papír.
To ostatně potvrzuje nejnovější hodnocení organizace Global NCAP, která dělá pro světový automobilový trh totéž, co Euro NCAP pro ten evropský – nárazovými (přední, boční a boční do sloupu) a dalšími zkouškami (funkce stabilizace ESC) ověřuje reálnou bezpečnost prodávaných aut. Z tohoto testu si domácí produkt Maruti Suzuki Alto K10 odnesl velmi slabé dvouhvězdičkové hodnocení bezpečnosti dospělé posádky a nula hvězdiček bezpečnosti dětí, pouze jednu hvězdičku si pak vysloužil za ochranu chodců. Doslova propadák.
Že to jde i jinak, ukazuje Škoda Slavia (s technicky spřízněným Volkswagenem Virtus), která naopak překvapila nejlepším výsledkem v historii testů Global NCAP. V hodnocení bezpečnosti posádky (dospělých vpředu i dětí vzadu) a ochrany chodců získala nejvyšší pětihvězdičkové hodnocení – stejně jako již dříve crossovery Kushaq/Taigun.
Škoda má v tomto případě výhodu, že přichází se zkušenostmi z náročného evropského trhu – a místní vysoké standardy převádí i do méně náročné Indie. Slavia se tak může pochlubit propracovanými nárazovými zónami a šesticí airbagů (ty se již staly národním standardem), stejně jako elektronickými systémy (jako například ESP, ABS, XDS, multikolizní brzda). Škoda tak na indickém trhu nastavuje laťku hodně vysoko a ostatní konkurenti se budou muset ještě hodně snažit, aby se na ni dotáhli.