Článek
Sedí podstatně výš, to je vidět na první pohled. Nad šestnáctipalcovými koly zeje mezera, nad kterou by na evropském parkovišti kdekdo nechápavě kroutil hlavou. Jenže v Indii běžně narazíte na silnice, které si prostě žádají vyšší zdvih pérování.
Škoda Slavia se pro Indii zrodila, stejně jako její crossoverový sourozenec Kushaq, který se tam už nějaký pátek prodává. Místním podmínkám tedy není přizpůsobený jen zdvih odpružení, ale vlastně kompletní platforma s označením MQB-A0-IN. A protože některé indické silnice jsou nejen hrbolaté, ale také prašné, změny najdete i v motorovém prostoru – sání je upraveno tak, aby se do motoru dostalo co nejméně prachu a neucpával se filtr.
Slavia bude v nabídce se dvěma motory, litrovým tříválcem o výkonu 115 koní a točivém momentu 175 Nm, spojeném s pětistupňovou převodovkou, a čtyřválcovou patnáctistovkou TSI o výkonu 150 koní a točivém momentu 250 Nm. Ta má v základu manuální šestikvalt a za příplatek sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku DSG. O příplatkovém šestistupňovém automatu pro menší motor se podle našich informací ještě rozhoduje.
Jiné motory nebudou na Indickém trhu potřeba. Nafta se tam nenosí a řidiči jsou zvyklí i na podstatně starší a méně kultivované jednotky, takže tyto moderní motory budou téměř za odměnu. Mimochodem, Škodovka v Indii úspěšně prodává modely Octavia i Superb, které ale v tamních podmínkách platí za luxusní limuzíny a často se jimi jezdí s osobním šoférem. Slavia, která by v evropských podmínkách spadala spíš do kategorie levnějších aut pro malé rodiny, bude v Indii manažerským sedanem a často i plnohodnotným rodinným autem.
Obliba karoserií typu sedan na východních trzích neklesá, a přestože tam často jezdí i velmi malé sedany, není výjimkou vidět je napěchované pěti cestujícími a někdy dokonce i více. Slavia má proto podlahu upravenou tak, aby i zadní prostřední cestující měl místo na nohy. Zadní sedačky mají také perforované čalounění, aby se cestujícím v horkém podnebí tolik nepotila záda, kdyby náhodou přestala stíhat klimatizace. Ta je ovšem posílená, aby se s vyššími průměrnými teplotami vypořádala. Přední sedačky pak mají už od základní výbavy aktivní ventilaci, tedy odvětrání z vnitřku sedáku i opěráku, které v horku celou sedačku ochlazuje.
Na autě uvidíte spoustu chromových lišt, chromované kliky a další prvky. Na východních trzích se to prostě líbí, ale musím říct, že Slavia s blyštivými díly zachází celkem vkusně a není na první pohled křiklavá. Zajímavým specifikem je také odkládací polička uprostřed palubní desky, která je v Indii hojně využívaná – mimo jiné i k umístění náboženských předmětů, které mají chránit posádku před nehodou.
Škoda ovšem nenechává bezpečnost jen na božstvech. Přední kotoučové brzdy mají samočisticí funkci, vpředu i vzadu najdete výkonné světlomety s LED technologií, v základu je systém ESC a také systém XDS, elektronická náhrada samosvorného diferenciálu, která v situacích s horší přilnavostí zlepší trakci auta. Do výbavy patří i multikolizní brzda a až šest airbagů. Na přání a ve vyšších výbavách pak Slavia dostane i tempomat, asistent rozjezdu do kopce, světelný a dešťový senzor a zadní parkovací čidla.
Slavia je dlouhá 4 541 mm, což je ideální míra do indických měst s hustým provozem. Šířka 1 752 mm a rozvor 2 651 mm ale zajišťují celkem prostorný interiér a v kufru je 521 litrů místa.
Pokud máte vytrénované oko, neujde vám, že některé materiály v interiéru nejsou tak kvalitní jako ty, na které jsme zvyklí z našich domácích škodovek. U Slavie ale půjde hlavně o bytelnost a trvanlivost a upřímně – ten rozdíl není na pohled ani na omak kdovíjak velký, přičemž dodávám, že jsem seděl v předsériovém voze, kde ještě nebyl interiér úplně vycizelovaný. Design palubní desky je velmi povedený a vůbec nepůsobí chudě, byť auto na obrázcích je pochopitelně v nejvyšší výbavě. Pěkné velké displeje, kruhové výdechy ventilace a moderní dvouramenný volant by nepůsobily nemístně v žádné moderní škodovce, bez ohledu na cílový trh.
Samostatně stojící obrazovka infotainmentu má v nižších výbavách sedmipalcovou úhlopříčku, v nejvyšší je o dva palce větší. Systém podporuje bezdrátové spojení SmartLink a také Android Auto a Apple CarPlay. Má dva tunery, GPS přijímač, wi-fi hotspot a externí mikrofon pro handsfree telefonování. Větší displej zvládá multidotykové ovládání a Škoda nabízí i aplikaci do mobilu majitele, která zobrazuje zdravotní kartu vozu, jeho polohu a aktuální jízdní data. Ve výbavě jsou nabíjecí zdířky USB-C a také jedna starší USB-A, ve výbavě Style je i box na bezdrátové dobíjení kompatibilních mobilů.
Perličkou je elektricky ovládané střešní okno. Přestože v horkém a slunečném podnebí je spíš na škodu, protože umožňuje rychlé přehřívání interiéru a znesnadňuje práci klimatizační jednotce, Slavia ho dostat musela. V Indii totiž platí, že když auto nemůže mít šíbr, nepatří mezi pořádná auta. Aby to Slavii slušelo, bude se prodávat v pěti odstínech laků, přičemž červená Tornado a modrá Crystal (na fotkách) jsou exkluzivní pro indický trh. V základní výbavě budou patnáctipalcová ocelová kola, od Ambitionu výš šestnáctipalcová litá, a ve Stylu dvoubarevné broušené lité disky.
Škoda Auto má s modely Slavia a Kushaq velké plány. Jsou součástí projektu India 2.0, ale automobilka s nimi časem hodlá expandovat i na některé sousední trhy. Vzhledem k nastavení podvozku by se ale podobné modely hodily třeba i pro severní Afriku a některé jihoamerické nebo dálnovýchodní země. Zástupci škodovky neříkají nic konkrétního, ale taková možnost jistě existuje.
Můj čas se Slavií byl velmi omezený, ale na první pohled rozhodně nezklamala. Je to auto určené pro trochu jiné zákazníky, než jsme my. Mají jiné potřeby a jiné vnímání a Slavia na to dobře reaguje. Nemusíme tedy smutnit, že se na nás Slavia nedostane, máme tu škodovky, které se pro nás objektivně hodí víc. Je ale fajn vidět, že automobilka má promyšlené plány i v globálním měřítku.