Hlavní obsah

Škoda představuje dosud nejluxusnější Enyaq. Navíc si díky zásadní novince pomohl k výrazně delšímu dojezdu

Foto: Škoda Auto

Škoda Enyaq se dočkala inovace, díky níž bude mít konkurence neklidné spaní. Model Enyaq ve verzi Laurin & Klement se oficiálně představí již tento víkend na slavnosti Legendy 27. a 28. května.

Škoda Enyaq se dočkala luxusní verze Laurin & Klement, která odkazuje na zakladatele automobilky. Ruku v ruce s tím však jde jedna zcela zásadní inovace, jež se příznivě podepíše na účinnosti baterie, a tudíž i na dojezdu. Vymoženost přitom lze ovládat stiskem jediného tlačítka.

Článek

Pod zkratkou exkluzivních vozů Škoda ve verzi L&K se asi každému vybaví jména zakladatelů značky, Václav Laurin a Václav Klement. S tímto označením se spojuje zejména vyšší úroveň komfortu a vytříbenější materiály v interiéru. Škoda Enyaq v souvislosti s tím přináší i zcela zásadní technickou inovaci, která pomáhá významně podpořit výkonnost baterie.

Jde o nové motorizace Enyaq 85, respektive Enyaq 85 x – dosud jsme byli zvyklí na označení 60, 80, 80 x a RS iV. Novinka nabízí až 286 koní výkonu, díky čemuž Enyaq 85 se zadním pohonem zrychlí z klidu na stovku za 6,7 sekundy a Enyaq 85× s pohonem všech kol za 6,6 sekundy. To v porovnání se srovnatelnými motorizacemi znamená zlepšení o téměř dvě vteřiny.

Mnohem důležitější změnou je však zlepšení dojezdu. Ten podle metodiky WLTP činí u verze 85 se zadním pohonem až 570 kilometrů, „čtyřkolka“ 85× zvládne rovněž velmi solidních 550 kilometrů. Lví podíl na tomto výrazném pokroku má především velmi propracovaný termomanagement bateriové soustavy, který nejen pomáhá zlepšit dojezd jako takový, ale podporuje i efektivitu dobíjení baterie.

Foto: Škoda Auto

Škoda Enyaq 85 a 85× dostala inovativní systém termomanagementu baterie, který nejenže prospívá dojezdu, ale i rychlosti dobíjení.

Teplota je totiž pro elektromobily a jejich baterie klíčová. Ideální teplota se pohybuje v rozmezí 20 až 40 stupňů – jinými slovy ani ne moc, ani málo. Pokrokový vodní chladič pod baterií, který je doplněný o speciální teplovodivou pastu, tak umí baterii nejen ohřívat v chladných dnech, ale brání jejímu přehřátí při vysokých teplotách.

Dříve se předehřev baterie zapínal automaticky – jenže to samo o sobě často pohltilo až 10 kWh energie, což se pochopitelně negativně projevilo i na spotřebě. Teď systém ve spolupráci s řídicí jednotkou umí vyhodnotit, kdy je záhodno baterii předehřát, a kdy nikoliv. Tím pádem vůz nejenže umí ušetřit až třetinu energie, ale udrží si i potřebný dobíjecí výkon – výrobce uvádí, že dobití z 10 na 80 procent kapacity vůz zvládá do půl hodiny.

Udržení požadované provozní teploty baterie prospívá i jedné zásadní výhodě elektromobilů a tou je rekuperace kinetické energie – která například za studena mnohdy nefunguje vůbec. Mladoboleslavští předvedou novou technologii v plné parádě již 27. a 28. května na motoristické slavnosti Legendy!

Třešinkou na dortu je však ruční ovládání předehřevu baterie. Proto lze u nových modelů Enyaq 85 a Enyaq 85× spustit předehřev ručně, čímž si řidič „pojistí“, že baterie bude na požadované teplotě a stihne se dostatečně dobít během dané doby.

Ještě zmiňme, že Enyaq ve verzi SUV i SUV kupé bude opatřen zbrusu novým multimediálním rozhraním v interiéru – vlastně celá struktura menu je nová, přehlednější a intuitivnější. V neposlední řadě tu existují rychlé volby pro oblíbené či jiné často používané funkce.

Nechybí oblíbený virtuální kokpit doplněný o head-up displej, aktualizované mapy, zjednodušené ovládání klimatizace a ventilace nebo přehlednější zobrazení stavu baterie. Patrně nejlepší novinkou na závěr potom je, že výše zmíněná inovace v podobě řízené termoregulace baterie se navíc má od modelového roku 2024 dostat i do ostatních verzí Škody Enyaq.

Čímže se vlastně Enyaq ve verzi Laurin & Klement liší od standardu? Nejviditelnějším rozdílem jsou dvě exkluzivní linie provedení interiéru, jmenovitě Design Selection L&K Shell s koženým čalouněním v béžové, respektive Design Selection L&K Black v černé barvě. Přední sedadla se pyšní kromě vyhřívání a ventilace také masážní funkcí.

Rozdíly v exteriéru jsou poměrně nenápadné, podrobný pohled však odhalí boční prahy v barvě karoserie nebo exkluzivní design 20palcových, případně 21palcových litých kol. Čelní maska, rámečky oken a střešní ližiny jsou nově v chromovaném provedení. Jako třešnička na dortu jsou tu decentní loga L&K na předních blatnících.

Načítám