Hlavní obsah

Škoda představila unikátní Enyaq RS Race. Na stovce je pod pět sekund, důležitější ale je, že podstatně zhubnul

Foto: Škoda Auto

Škoda představila unikátní provedení svého elektrického SUV Enyaq. Za speciálem, který vychází ze sériového Enyaqu Coupé RS, stojí oddělení Škoda Motorsport.

Článek

Už jen z toho je vám určitě jasné, jaké vlastnosti tento jedinečný koncept s označením Enyaq RS Race nabízí. Ano, jeho tvůrci se zaměřili především na sportovní schopnosti.

Proto jedním z cílů přestavby bylo odlehčení. Enyaq RS Race je proti sériovému modelu Enyaq Coupe RS lehčí o 316 kilogramů, a to i díky použití lehčích dílů karoserie, vyrobených z biokompozitních materiálů.

Materiály AmpliTex a PowerRibs podle Škody představují alternativu k dílům z karbonových vláken. Využívají lněná vlákna a ve srovnání s karbonem je jejich uhlíková stopa při výrobě až o 85 % nižší - a to při zachování nízké hmotnosti a vysoké pevnosti. Z těchto materiálů jsou vyrobeny například nárazníky, blatníky, zadní křídlo nebo střecha. Najdeme je ale také v interiéru.

Škoda zmiňuje, že koncept poslouží k otestování dílů z uvedených nových materiálů, existuje totiž šance, že se jednou mohou takové komponenty dostat do sériové výroby.

„Vůz Škoda Enyaq RS Race byl vyvinut zcela ve vlastní režii Škoda Motorsport. Vychází ze sériového modelu Enyaq Coupé RS a vyznačuje se sebevědomým designem s výraznou závodní DNA, vylepšenou aerodynamikou a vynikající akcelerací. Z hlediska udržitelných řešení slouží nový koncepční vůz také jako pilotní projekt pro budoucí inovace v sériové výrobě. Biokompozitní díly vedly k výraznému snížení hmotnosti a s ohledem na budoucí implementaci je nyní testujeme v motorsportu, včetně aktuálního závodního speciálu Škoda Fabia RS Rally2,“ popisuje změny a přínos konceptu Johannes Neft, člen představenstva Škoda Auto pro oblast technického vývoje.

Foto: Škoda Auto

Škoda Enyaq RS Race dostala mimo jiné obrovské zadní křídlo.

Sportovní prvky karoserie se samozřejmě podepsaly na výrazně agresivnějším designu, u něhož ale velkou roli hrála také aerodynamika. Enyaq RS Race má také v porovnání se sériovým provedením podvozek snížený o 70 mm a výrazně rozšířené blatníky - zadní dokonce o 116 mm. Auto stojí na 20palcových kolech.

Koncept dále dostal karbon-keramické kotoučové brzdy s desetipístkovými třmeny, nové chlazení brzd i chlazení auta jako takového. Sání vzduchu k chladiči vede zespodu vozu, skrze masku tak do vozu vzduch neproudí. Z toho důvodu bylo potřeba upravit i pozici chladiče.

A Škoda vyzdvihuje i nové řízení – lineární s rychlým převodem, namísto progresivního u sériového vozu. Samozřejmě nechybí závodní volant, bezpečnostní rám, skořepinová sedadla se šestibodovými bezpečnostními pásy a další prvky běžné v soutěžních speciálech.

Pohonné ústrojí bylo převzato ze sériového modelu, jsou tu tedy dva elektromotory s celkovým výkonem 250 kW a pohon všech kol. Maximální rychlost zůstává na 180 km/h, ovšem vzhledem k výrazně nižší hmotnosti zabere zrychlení z 0 na 100 km/h méně než pět sekund. Sériový Enyaq Coupe RS potřebuje 5,4 sekundy.

Vůz se dále chlubí novým zvukovým projevem, který má podpořit závodní charakter konceptu. Energii elektromotory čerpají z baterie s kapacitou 82 kWh.

Načítám