Článek
Pokud jste se v posledních dvaceti letech zúčastnili nějakého závodu v Mostě, jedno jestli jako diváci, členové týmu nebo rovnou závodníci, tak tuhle červenou Octavii RS první generace jistě znáte. Nikdo z lidí na okruhu jí neřekne jinak než Bába, ale když o ní mluví, tak vždy s respektem. Aby také ne, za těch sedmnáct let mnohdy tvrdé služby najela 39 tisíc kilometrů bez jediné nehody. „Je to nejspolehlivější auto, které jsme na okruhu v Mostě kdy měli,“ říká Radek Laube, tiskový mluvčí mosteckého autodromu.
Auto začalo sloužit na autodromu v Mostě v roce 2002 společně s dalšími prototypy a předsériovými vozy mladoboleslavské automobilky. Škoda Octavia RS má motor 1.8 turbo s výkonem 132 kW a bylo na ní uděláno pár úprav, aby mohla sloužit jako safety car. Auto bylo vybaveno oranžovo-zelenou majákovou rampou, mělo vysílačku přímo na ředitelství závodu, silnější brzdy a dostalo i jiné pneumatiky, tehdy ještě semislicky nikomu nic neříkaly.
Škodovka nahradila do té doby sloužící Mitsubishi 3000GT, které nahradilo Ford Sierra XR4i a ještě předtím BMW 535i. Octavia RS byla součástí všech závodů v letech 2003 až 2020, kdy ji nahradil nový partnerský safety car Hyundai i30 N. Od roku 2016 byla používána už jen jako záložní auto nebo jako servisní podpora techniky a mechanizace. V té době bohužel auto dostalo zpátky sériové brzdy a bylo přezuto na obyčejné pryže.
Vzhledem k tomu, že auto nemá SPZ ani technický průkaz, většinu z těch 39 tisíc kilometrů tedy natočilo na okruhu. Což obnáší téměř 8 000 kol. Kromě pravidelné údržby nemělo za celou dobu služby jedinou mechanickou poruchu nebo závadu, jen v roce 2015 do něj naboural vyprošťovací jeřáb, ale auto bylo opraveno a po dvou měsících v servisu se vrátilo do služby.
A jeho čas? Naměřili mu kolo za 2:07, což je na dvacet let starý sériový vůz slušná hodnota. Jen pro srovnání, aktuální generace Porsche 911 GT3 to umí pod 1:45.
Vůz je v originálním stavu tak, jak ukončil službu na okruhu. Nemá klasický technický průkaz, a nesplňuje tedy podmínky provozu na pozemních komunikacích. Přestože se jako safety car už nevyužívá, až do rozhodnutí o prodeji spolehlivě sloužil jako zaváděcí vozidlo pro kurzy sportovní jízdy nebo jako instruktorské vozidlo okruhové školy.
Do dražby půjde 22. dubna na akci Jarní Retro Garáž a výtěžek bude prostřednictvím Nadačního fondu Autodromu Most věnován na podporu neziskových spolků a sdružení v mosteckém regionu.