Hlavní obsah

Škoda Enyaq pro státní policii dostala vychytávku, která zčásti řeší její potenciální slabinu v ostré službě

Foto: Lukáš Kukla

Škoda Enyaq se už objevila např. u obecních policistů v Marseille nebo četnictva (Gendarmerie), ovšem model pro státní policii Val-d'Oise je přece jen speciální.

Policejní složky a elektromobily jsou celkem kontroverzní téma, které vyvolává spoustu otázek. Zatímco u nás česká ruka zákona používá elektrické Hyundaie Ioniq pro přepravní účely mimo ostrých akcí, našel se jeden stát, kde tamní policie nasadila do akce Škodu Enyaq a vybavila ji technologií minimalizující její potenciální služební slabinu.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Nasazení elektromobilu do ostré akce u různých složek IZS může mít smysl, nicméně takovému rozhodnutí by mělo předcházet důkladné testovaní, aby pořízení a vybavení elektrického vozu mělo skutečný přínos a nešlo pouze o ekologicky ověnčené pozlátko.

Poměrně kontroverzním tématem jsou elektromobily přímo u policie, kde se u nás v Česku zatím využívají modely Hyundai Ioniq jen jako transportní prostředky, a nikoliv jako vozy pro ostré zásahy. Nicméně zcela jinak tomu je ve Francii, kde tamní státní policie vsadila na českou kartu jménem Škoda Enyaq, a navíc ji vybavila zajímavou technologií, jakou využívaly už například Fisker Karma nebo Toyota Prius.

Jde o solární panely, už pár týdnů testovaný hlídkový Enyaq francouzské státní policie ve Val-d'Oise má na střeše rovnou dva. Tamní policie prohlásila, že český elektromobil jednak slouží k udržitelnosti a nižším lokálním emisím, ale že díky panelům má hlídka sníženou závislost na tradiční nabíjecí infrastruktuře. Tím je částečně kompenzovaná potenciální slabina elektromobilu v ostré službě, tedy omezený dojezd.

Francouzská policie dále uvedla, že si na Enyaqu cení jeho provozních výhod, technologií a tiché jízdy, prý vhodné pro diskrétní sledovací mise. Dále víme, že předmětný služební elektromobil má výkon 204 koní, což znamená, že jde o zadokolku před modernizací s jedním elektromotorem a větším akumulátorem o využitelné kapacitě 77 kWh.

Více toho policie neprozradila, nicméně díky fotkám a popisku instagramového uživatele nico_cops_alpha je jisté, že model přestavěla firma Rauwers Safety a nadělila mu kromě fotovoltaiky ještě sirénu, majáky a záblesková světla. Zajímavostí je, že ovládání sirény, světel a majáků bylo integrováno přímo do dotykové obrazovky vozidla.

Více toho zatím nevíme, nedozvěděli jsme se ani to nejdůležitější, tedy kolik kilometrů navíc jsou solární panely schopné přinést. Testovací fáze však napovídá, že si tamní policie jednak oťukává Škodu Enyaq pro svůj region a také zkouší smysluplnost solárních panelů na střeše. Přece jen jde o hlídkový vůz připravený vyrazit do ostré akce, takže se rozhodně hodí mít sebou generátor energie.

O policejní Škodě Enyaq se solárními panely na střeše soudím, že jde o...?
Vynikající řešení.
4,4 %
Zajímavý nápad, nicméně důležitý bude výsledek testu.
32,8 %
Spíše specifické řešení pro daný region, co nebude nejspíš ideální.
3,5 %
Naprostou pitomost.
59,3 %
Celkem hlasovalo 2311 čtenářů.
Načítám