Článek
Mohl bych se tu začít rozepisovat o definici pojmu kupé, ale to už je dávno prohraná bitva. Automobilky se prostě rozhodly, že tento cool pojem má takový prodejní potenciál, že je škoda jím označovat jen nízká a elegantní dvoudveřová sportovní auta, která si zas tolik lidí nekupuje, a tak se dneska znáček Coupé dá najít opravdu na lecčem. Třeba na velkém rodinném elektrickém empévéčku s malinko zploštělou střechou.
Jaký má dojezd Škoda Enyaq Coupé RS iV
Enyaqu Coupé se ovšem nedá upřít, že naživo působí skutečně trochu subtilnějším dojmem a navíc mu aerodynamičtější střecha pomáhá snížit součinitel odporu vzduchu na Cx=0,234, a tak za ideálních podmínek ujede až 545 km na jedno nabití – to samozřejmě platí v případě modelu iV 80 s jedním elektromotorem a největším akumulátorem. Střecha je standardně prosklená, a to skutečně bohatě – sklo sahá po celé šířce vozu až za hlavy zadních cestujících, takže ani já se svými téměř dvěma metry jsem na zadní sedačce neměl nejmenší problém s místem na hlavu. A protože elektrická platforma MEB nemá středový tunel, místa je uvnitř hodně i v dalších směrech.
Samozřejmě vás hned napadlo, že s klesající střechou se musel i zásadně scvrknout kufr. Není to ale taková hrůza, pár litrů sice ubylo, ale pořád zbývá 570 litrů volného místa, včetně praktických rozdělených přihrádek pod dvojitou podlahou. Páté dveře jsou ve vyšších výbavách standardně elektrické s bezdotykovým otevíráním.
Enyaq Coupé se postupně bude prodávat ve třech výkonových variantách. Nejslabší verze o výkonu 150 kW (204 koní) a točivém momentu 310 Nm s pohonem zadních kol je právě ona „maratonská“ s nejdelším uváděným dojezdem. Následuje dvoumotorová verze s pohonem všech kol, výkonem 195 kW (265 koní) a točivým momentem 425 Nm a vrcholem bude právě verze Enyaq Coupé RS iV, kterou jsem si mohl prohlédnout ve fotoateliéru.
Ta půjde totiž do prodeje jako první, a to už v jarních měsících. Systémový výkon dvou elektromotorů je 220 kW (300 koní) a točivý moment pěkných 460 Nm. Enyaq dokáže zrychlit na stovku za 6,5 sekundy a má maximální rychlost 180 km/h, což je o 20 km/h více než obě slabší verze. Všechny zmíněné motorizace pak budou čerpat energii z akumulátorového balíku o celkové kapacitě 82 kWh, využitelná kapacita pak činí 77 kWh. Stejně jako v případě Octavií a Kodiaqů se tedy dá říci, že verze RS je nejrychlejší a nejlépe vybavenou variantou, nikoliv apriori sportovním modelem.
Dobrá zpráva je, že Škoda u všech Enyaqů umožnila rychlonabíjení vysokým výkonem, takže z 10 na 80 % kapacity nabijete akumulátor za necelou půlhodinku. Z domácího 11 kW wallboxu pak dobijete do plna za nějakých 6–8 hodin, typicky tedy přes noc.
Výbava i metalíza
Enyaq Coupé RS iV a koncem roku i připravovaný Enyaq RS iV budou k dispozici i ve výrazné exkluzivní pastelové žlutozelené barvě Mamba Green, u ostatních modelů přibude v nabídce šedivá metalíza Graphite a krásná oranžová metalíza Phoenix. 21" kola, která vidíte na fotkách a na videu, budou za příplatek, a to i v případě modelu RS, v základu jsou 20" kola. Verze RS dále nabídne sportovnější sedačky s barevným prošíváním a ve standardní výbavě bude mít i efektní prosvětlenou masku Crystal Face se 131 LED diodami. Také přední světlomety využívají LED technologii a disponují maticovým vykrýváním ostatních účastníků provozu.
Jsem celkem zvědavý, kolik zákazníků bude mít odvahu pořídit si Enyaq RS v téhle extravýrazné barvě. Tuším, že podobně jako v případě Superbu, kterému původně experimentální zlatá metalíza Dragonskin slušela opravdu velmi, ale pro většinu lidí byla prostě příliš výrazná, zůstane limetkově zelený Enyaq spíš výjimkou. Na druhou stranu pak těch pár odvážlivců bude mít ještě unikátnější auto.