Článek
Elektromobilita v západním světě už nabírá vysoké obrátky, v České republice je však zatím spíše doménou zvědavých fanoušků moderní techniky. Může za to kromě dosud vysokých pořizovacích cen nových elektromobilů také nedostatečná hustota nabíjecí sítě, nízká podpora ze strany státu nebo malá informovanost veřejnosti – to vše se pokusí překonat nová Elektromobilní platforma, jejímž cílem je nastavení koncepčního rozvoje v této oblasti.
„Elektromobilita se turbulentně rozvíjí, ale pro správný rozvoj musí překonat řadu výzev. Proto cítíme, že je v řadě věcí potřeba spojit síly a společně pomáhat vytvořit prostředí pro její další rozvoj,“ vysvětluje předseda řídícího výboru zastupující společnost ČEZ Pavel Čmelík. Kromě energetické společnosti ČEZ patří k zakládajícím členům také Pražská energetika (zastoupená Kastenem Krämerem) a E.ON (Jana Hrabětová), automobilový průmysl zastupuje největší český výrobce automobilka Škoda Auto (Michal Kadera), akademickou sféru pak zastupuje ČVUT v osobě Pavla Hrubeše.
Spojení automobilového a energetického průmyslu spolu s akademickou sférou má přinést unikátní šíři expertních znalostí. Tu pak Elektromobilní platforma využije jako poradní hlas při tvorbě strategií a legislativních opatření v oblasti ochrany klimatu a elektromobility a při naplňování vládních strategií, jako jsou Národní akční plán Čistá mobilita nebo Memorandum o budoucnosti automobilového průmyslu ČR. Bude předkládat podněty z praxe a spolupracovat s klíčovými institucemi. „Společně s Vládou ČR potřebujeme nastavit motivující eko-systém na podporu elektromobility pro firmy i občany s využitím daňových i dotačních nástrojů,“ přibližuje priority místopředseda řídícího výboru Michal Kadera.
Elektromobilní platforma si definovala „5 BODŮ PRO ELEKTROMOBILITU“, kterým je potřeba se věnovat a dále je rozvíjet:
- Dobíjecí infrastruktura – využití národních a evropských fondů, zjednodušení a zrychlení výstavby dobíjecích stanic, podpora opatření, která umožní uživatelům dostupné a bezproblémové dobíjení na veřejných stanicích, doma či v práci.
- Dostupnost vozů – pro veřejnost i firemní sféru, s podporou národních a evropských podpůrných mechanismů.
- Inovace a vzdělávání – podpora rozvoje vědy, výzkumu a vzdělávání, osvěta veřejnosti, podpora nových kompetencí umožňujících transformaci průmyslových sektorů, zejména automotive a energetiky.
- Eko-systém elektromobility – příprava a aktualizace strategií, legislativy a technických norem.
- Spolupráce – podpora národní a mezinárodní spolupráce a sdílení zkušeností, spolupráce s vládou, zástupci regionů a municipalit, podpora rozvoje navazujících inovativních odvětví a služeb.
Tématem číslo jedna je bezpochyby rozvoj dobíjecí infrastruktury, bez níž to prostě nepůjde. Skupina se proto chce zaměřit na zjednodušení a harmonizaci regulatorního rámce a povolovacích procesů při výstavbě veřejného dobíjení (včetně vyhrazených parkovacích místu u těchto veřejných dobíječek), dále je třeba zpřesnit a jasně určit podmínky pro instalace dobíjecí infrastruktury v garážích rezidenčních i komerčních budov. Široké know-how českých univerzit pak může podpořit inovace v oblasti elektromobility.
Všechny tyto snahy by měly vést k utěšenému rozvoji elektromobility v českém prostředí. Aktuálně se na našich silnicích pohybuje více než 15 000 elektrifikovaných vozů, které využívají téměř 1 850 veřejných dobíjecích bodů. Aby se však efekt čisté mobility více projevil, bude třeba, aby tato čísla rostla v budoucnosti výrazně rychleji než dosud.