Hlavní obsah

Škoda dál bojuje s výrobou a ztrácí, sázka na Indii ale vyšla. Octavia zůstává bestsellerem

Foto: Tomáš Kopečný

Octavia zůstává pro Škodovku bestsellerem

Rok 2022 byl pro českou automobilku Škoda Auto dalším z kategorie velenáročných – po covidové pandemii a při pokračující čipové krizi musela bojovat s nedostatkem dalších dílů, což komplikovalo produkci, a nastupující energetickou a ekonomickou krizí, která vyšroubovala ceny vstupů i výrobků. Svou roli sehrála také ruská invaze na Ukrajinu. I tak se jí podařilo zaznamenat solidní hospodářské výsledky.

Článek

Tu situaci si nemůžeme malovat na růžovo – automobilový průmysl bojuje v extrémně obtížných podmínkách, s nimiž se popasují jen ti skutečně nejlepší. A některé značky to možná bude stát život. Ale mladoboleslavská Škodovka se s obtížnou situací zatím vyrovnává se ctí. O tom svědčí loňské hospodářské výsledky, které sice nejsou na kdovíjaké jásání, ale vykazují určitě nadějné aspekty.

„Škoda Auto nebyla ve své novodobé historii nikdy konfrontována s tak rozsáhlými výzvami jako v uplynulém roce,“ potvrzuje Klaus Zellmer, předseda představenstva společnosti Škoda Auto. „Naše společnost přesto prochází tímto náročným obdobím sebejistě – zejména díky atraktivnímu a modernímu modelovému portfoliu zahrnujícímu elektrické modely a vozy s konvenčním pohonem, našim zkušeným a motivovaným zaměstnancům a také úzké spolupráci se sociálním partnerem Odbory Kovo. Prokázali jsme značnou odolnost – a to je vlastnost, která má ve stále rychleji se měnícím prostředí zásadní význam.“

Počet dodaných vozů Škoda Auto
20182019202020212022
1 253 7001 242 8001 004 800878 200731 300

Celková čísla prodaných aut nejsou lichotivá – pokles z předchozích let totiž dál pokračuje a za loňský rok Škodovka dodala zákazníkům 731 300 automobilů, což představuje meziroční propad o 16,7 %. Mírně klesly prodeje v západní (-7,8 %), střední (-9,8 %) i východní Evropě (-11,9 %), další velký propad zaznamenala škoda i v Číně (-37,4 %). Vystoupení z ruského trhu kvůli invazi na Ukrajinu byl další velký zářez do prodejních plánů (v roce 2021 tam prodala 90 tisíc aut).

Foto: Lukáš Kukla

Škoda letos představí zcela novou generaci vlajkové lodi Superb a oblíbeného SUV Kodiaq, mírná modernizace čeká také na Scalu a Kamiq

Nižší čísla ale nejsou způsobena tím, že by se automobilce nedařilo auta prodávat. Menší prodeje jsou ve valné většině způsobené nedostatkem aut z důvodů zpomalení a výpadků výroby kvůli nedostatku některých komponent. Na Škodovky se tak stále stojí fronty, ale zákazníci musí na dodání vozu čekat delší dobu. „Chtěl bych poděkovat našim zákazníkům za jejich trpělivost vzhledem k dlouhým dodacím lhůtám způsobeným těmito vlivy. Usilovně pracujeme na tom, abychom vozy zákazníkům dodali co nejdříve,“ potvrzuje Martin Jahn, člen představenstva společnosti Škoda Auto za prodej a marketing.

PořadíZeměProdaných ks
1Německo134 300
2Česko71 200
3Indie51 900
4Velká Británie50 000
5Polsko45 000
6Čína44 600
7Francie29 500
8Itálie25 000
9Španělsko22 200
10Turecko18 500

Jsou ale trhy, kde si Škoda polepšila, a to výrazně. Mluvíme konkrétně o Indii, kde se po covidových omezeních konečně naplno rozjela výroba a prodej tamních modelů: crossoveru Kushaq a nově uvedeného sedanu Slavia, kterými jsme se mohli nedávno osobně projet. Loni jich automobilka prodala skoro 52 tisíc (více než dvojnásobek oproti roku 2021), potenciál trhu je však daleko větší, a Škoda tak očekává v následujících letech další růst. Z aktuálního třetího nejdůležitějšího regionu se tak Indie může vyšvihnout ještě výš.

S Kuashqem a Slavií plánuje Škoda také od roku 2024 zaútočit na trh ve Vietnamu (oba modely se tam budou přímo vyrábět), letos tam zahájí vývoz evropských modelů.

Foto: Škoda Auto

Modelům Kuahq a Slavia se na indickém trhu daří skvěle, proto povedou i vstup Škody na trh ve Vietnamu

Další skvělou zprávou je odbyt elektrického modelu Enyaq iV – jeho prodeje meziročně vzrostly o pětinu (také díky uvedení derivátů v podobě karosářské verze Coupe a výkonné varianty RS), a potvrzuje se tak, že Škoda se se svým pojetím elektromobility trefila do černého.

Foto: Škoda Auto

Enyaq iV slaví úspěšný vstup na trh, dokáže zaujmout i neobvyklou šíří variant a derivátů. Vedle něj se v Mladé Boleslavi vyrábí také bateriové balík pro PHEV a BEV nejen pro automobilku Škoda, ale pro celý koncern – tato linka se letos dočká ještě rozšíření

Eynaq iV tak v prodejích předskočil kompaktní Scalu a dotahuje velký Superb, před nimi se drží nedávno modernizovaný Karoq a zcela nová Fabia, nejsilnější trojici představuje SUV Kodiaq, crossover Kamiq a post nejprodávanějšího modelu s přehledem udržela Octavia.

Foto: Škoda Auto

Elektrický Enyaq iV už předskočil Scalu a dotírá na Superb. Kam po roce 2023 vyskočí Kushaq a Slavia? Potenciál mají velký

Nedá se čekat, že by se letos situace nějak radikálně obrátila k lepšímu, ale na odstranění všech problémů souvisejících s plynulostí výroby zástupci automobilky intenzivně pracují. Do budoucnosti tak můžeme hledět s mírným optimismem.

„Situace na trhu zůstane napjatá i v roce 2023, ale jsme optimističtí s jistou dávkou opatrnosti a věříme v postupné zlepšení situace během následujících měsíců. Navíc je zjevné, že se námi zvolená strategie již osvědčuje a nabízené produkty jsou zákazníky velmi pozitivně přijímány. Stavíme tak na velmi pevných základech, abychom společnost Škoda Auto úspěšně provedli rokem 2023, ve kterém, mimo jiné, představíme novou generaci našich vozů Superb a Kodiaq,“ věří Klaus Zellmer.

Načítám