Článek
Tu situaci si nemůžeme malovat na růžovo – automobilový průmysl bojuje v extrémně obtížných podmínkách, s nimiž se popasují jen ti skutečně nejlepší. A některé značky to možná bude stát život. Ale mladoboleslavská Škodovka se s obtížnou situací zatím vyrovnává se ctí. O tom svědčí loňské hospodářské výsledky, které sice nejsou na kdovíjaké jásání, ale vykazují určitě nadějné aspekty.
„Škoda Auto nebyla ve své novodobé historii nikdy konfrontována s tak rozsáhlými výzvami jako v uplynulém roce,“ potvrzuje Klaus Zellmer, předseda představenstva společnosti Škoda Auto. „Naše společnost přesto prochází tímto náročným obdobím sebejistě – zejména díky atraktivnímu a modernímu modelovému portfoliu zahrnujícímu elektrické modely a vozy s konvenčním pohonem, našim zkušeným a motivovaným zaměstnancům a také úzké spolupráci se sociálním partnerem Odbory Kovo. Prokázali jsme značnou odolnost – a to je vlastnost, která má ve stále rychleji se měnícím prostředí zásadní význam.“
Počet dodaných vozů Škoda Auto | ||||
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
1 253 700 | 1 242 800 | 1 004 800 | 878 200 | 731 300 |
Celková čísla prodaných aut nejsou lichotivá – pokles z předchozích let totiž dál pokračuje a za loňský rok Škodovka dodala zákazníkům 731 300 automobilů, což představuje meziroční propad o 16,7 %. Mírně klesly prodeje v západní (-7,8 %), střední (-9,8 %) i východní Evropě (-11,9 %), další velký propad zaznamenala škoda i v Číně (-37,4 %). Vystoupení z ruského trhu kvůli invazi na Ukrajinu byl další velký zářez do prodejních plánů (v roce 2021 tam prodala 90 tisíc aut).
Nižší čísla ale nejsou způsobena tím, že by se automobilce nedařilo auta prodávat. Menší prodeje jsou ve valné většině způsobené nedostatkem aut z důvodů zpomalení a výpadků výroby kvůli nedostatku některých komponent. Na Škodovky se tak stále stojí fronty, ale zákazníci musí na dodání vozu čekat delší dobu. „Chtěl bych poděkovat našim zákazníkům za jejich trpělivost vzhledem k dlouhým dodacím lhůtám způsobeným těmito vlivy. Usilovně pracujeme na tom, abychom vozy zákazníkům dodali co nejdříve,“ potvrzuje Martin Jahn, člen představenstva společnosti Škoda Auto za prodej a marketing.
Pořadí | Země | Prodaných ks |
---|---|---|
1 | Německo | 134 300 |
2 | Česko | 71 200 |
3 | Indie | 51 900 |
4 | Velká Británie | 50 000 |
5 | Polsko | 45 000 |
6 | Čína | 44 600 |
7 | Francie | 29 500 |
8 | Itálie | 25 000 |
9 | Španělsko | 22 200 |
10 | Turecko | 18 500 |
Jsou ale trhy, kde si Škoda polepšila, a to výrazně. Mluvíme konkrétně o Indii, kde se po covidových omezeních konečně naplno rozjela výroba a prodej tamních modelů: crossoveru Kushaq a nově uvedeného sedanu Slavia, kterými jsme se mohli nedávno osobně projet. Loni jich automobilka prodala skoro 52 tisíc (více než dvojnásobek oproti roku 2021), potenciál trhu je však daleko větší, a Škoda tak očekává v následujících letech další růst. Z aktuálního třetího nejdůležitějšího regionu se tak Indie může vyšvihnout ještě výš.
S Kuashqem a Slavií plánuje Škoda také od roku 2024 zaútočit na trh ve Vietnamu (oba modely se tam budou přímo vyrábět), letos tam zahájí vývoz evropských modelů.
Další skvělou zprávou je odbyt elektrického modelu Enyaq iV – jeho prodeje meziročně vzrostly o pětinu (také díky uvedení derivátů v podobě karosářské verze Coupe a výkonné varianty RS), a potvrzuje se tak, že Škoda se se svým pojetím elektromobility trefila do černého.
Eynaq iV tak v prodejích předskočil kompaktní Scalu a dotahuje velký Superb, před nimi se drží nedávno modernizovaný Karoq a zcela nová Fabia, nejsilnější trojici představuje SUV Kodiaq, crossover Kamiq a post nejprodávanějšího modelu s přehledem udržela Octavia.
Nedá se čekat, že by se letos situace nějak radikálně obrátila k lepšímu, ale na odstranění všech problémů souvisejících s plynulostí výroby zástupci automobilky intenzivně pracují. Do budoucnosti tak můžeme hledět s mírným optimismem.
„Situace na trhu zůstane napjatá i v roce 2023, ale jsme optimističtí s jistou dávkou opatrnosti a věříme v postupné zlepšení situace během následujících měsíců. Navíc je zjevné, že se námi zvolená strategie již osvědčuje a nabízené produkty jsou zákazníky velmi pozitivně přijímány. Stavíme tak na velmi pevných základech, abychom společnost Škoda Auto úspěšně provedli rokem 2023, ve kterém, mimo jiné, představíme novou generaci našich vozů Superb a Kodiaq,“ věří Klaus Zellmer.