Hlavní obsah

Škoda, Cupra a Volkswagen společně vyvíjí dostupný elektromobil, vyrábět se bude ve Španělsku

Foto: Škoda

Škoda společně s koncernovými značkami Volkswagen a Cupra vyvíjí dostupný elektromobil, který by měl vyřešit jeden ze zásadních neduhů elektromobilů – vysokou pořizovací cenu. Verze od mladoboleslavské Škodovky by měla nabízet nejvíce praktičnosti

„Kdo ty elektromobily bude kupovat, když to stojí takový peníze!?“ argumentuje proti šíření elektromobilů řada jejich odpůrců. Automobilky Škoda, Cupra a Volkswagen tyto nářky vyslyšely – a rozhodly se dát hlavy dohromady při vývoji dostupného elektromobilu, použitelného v každodenním životě.

Článek

Většina lidí elektromobilům buď fandí, nebo je, jak se lidově říká „nemůže ani cítit“ – nic mezi. Na jedné straně jsou tu výhody jako fenomenální zátah „odspodu“ nebo jednoduchost konstrukce díky minimu pohyblivých částí, a tedy (zatím spíš teoretická) neporuchovost. Na druhé straně tu jsou nevýhody jako dlouhé nabíjení či nedostatečná nabíjecí infrastruktura.

Foto: VW

Verze dostupného elektromobilu od Volkswagenu by měla vzhledově připomínat zmenšený typ ID.3 a měla by být z trojice nejkomfortnější. Všechny tři vozy pak budou jezdit na zkrácené platformě MEB

Jakkoliv jsou všechny neduhy elektromobilů řešitelné, nějaký ten pátek to ještě potrvá, než se vyrobí více elektromobilů, postaví více infrastruktury a získá se více zkušeností, to je holý fakt – a tím se zase vracíme zpět k vysoké pořizovací ceně.

Koncern Volkswagen – konkrétně naše Škodovka, španělská Cupra a pochopitelně německé VW – však mají velký zájem na tom posunout hru a jednou provždy zacpat pusu nevěřícím Tomášům. Momentálně tedy dávají hlavy dohromady a společně vyvíjí dostupný elektromobil, který by si jako nový mohla dovolit velká část z nás – mluví se tu o ceně 20 až 25 tisíc eur, tedy zhruba 500 až 600 tisíc korun.

Vůz je zamýšlen jako duchovní nástupce šikovných městských vozů Škoda Citigo, VW Up! a Seat Mii, které se v poslední fázi svého života prodávaly výhradně s elektrickým pohonem. Vývoj je pochopitelně v rané fázi, a tak nám trojice spřízněných automobilek nabídla pouze tyto designové skici, které vidíte na fotografiích.

Foto: Cupra

Cupra by měla svému produktu vštípit odvážnější design a snad i sportovnější charakter v porovnání s ostatními dvěma vozy. Dokonce by měl vycházet z parádního konceptu UrbanRebel, byť jen vzdáleně

Všechny tři vozy by se měly představit světu někdy v roce 2025 a v základním tvaru provedení od Volkswagenu jsou poměrně patrné křivky a tvary současného typu ID.3, jen v menším balení. Tento vůz by z trojice měl být nejvíce napěchovaný technologiemi.

U provedení mladoboleslavské Škody se počítá s tím, že bude z elektrického tria nejpraktičtější. Částečně je to dáno o něco hranatějšími tvary, což bude nabízet více prostoru jak pro posádku, tak pro zavazadla – souhlasí to s dosavadní filozofií značky prodávat ve svém segmentu pokud možno nejpraktičtější vozy. Mohutné podběhy a karoserie vyvýšená vzhledem ke kolům však naznačují, že by mohlo jít i o crossover.

Koncept Cupra UrbanRebel, ze kterého bude do určité míry vycházet dostupný elektromobil od Cupry, si můžete prohlédnout v galerii:

Od Cupry se na druhé straně očekává, že se nejvíce odváže. Je tedy dobře možné, že dostupný elektromobil s emblémem Cupra na kapotě se bude vyznačovat mírně sportovním charakterem a bude poutat pozornost nevšedním designem. Tuto hypotézu podporuje i fakt, že bude vycházet z konceptu UrbanRebel, který Cupra představila poměrně nedávno coby svou vizi postupného přechodu na elektromobilu – což jsou dobré zprávy.

Horší zprávou už je, že dle vedení španělské automobilky se výsledný vůz nechá konceptem UrbanRebel pouze inspirovat, a bude tak designově o kus konzervativnější – a rozhodně nemáme počítat s výkonem 430 koní a stovkou za 3,2 sekundy, alespoň prozatím. Všechny tři vozy budou jezdit na nově vyvíjené zmenšené platformě MEB, příznačně nazvané „MEB Small“, všechny tři pak má pohánět jeden elektromotor a roztáčet pouze přední kola.

Je však pravda, že prakticky všechny současné elektromobily, jezdící na platformě MEB, jsou „zadokolky“ s možností příplatku za druhý motor na přední nápravě, čímž vzniká čtyřkolka. Zatím je však příliš brzo odhadovat nebo spekulovat, zda bude možnost varianty s pohonem všech kol také v případě budoucích nejdostupnějších elektromobilů od Škody, Cupry a Volkswagenu.

Všechna auta by každopádně měla sjíždět z výrobní linky ve Španělsku. Právě zde, konkrétně v regionu Sagunto, taky vyroste nový výrobní závod na baterie – třetí ze šesti, které koncern Volkswagen plánuje.

Načítám