Článek
„Škoda Motorsport vyvinula svůj první plně elektrický vůz v roce 2021. Hodně jsme se toho naučili, ale teď podle mě nastal správný čas, abychom svoje zkušenosti zúročili. Proto vzniká unikátní koncept Enyaq RS Race, na němž je názorně vidět, jak přenést DNA motorsportu do sériových vozů a zároveň směřovat k udržitelné budoucnosti,“ říká Michal Hrabánek, vedoucí Škoda Motorsport.
Přestože Škoda o autě hovoří jako o konceptu, nemá jít jen o designovou studii, bude to údajně plně funkční vůz s vysokými ambicemi. „Nejedná se pouze o vizuální úpravy, od začátku vše vymýšlíme tak, aby vůz byl především funkční,“ potvrzuje designér Daniel Petr.
Speciál, který vychází z modelu Enyaq RS Coupé, projde řadou vizuálních i technických úprav. Bude mít rozšířený a snížený podvozek, jiné tlumiče a dvacetipalcová kola s nízkým profilem pneumatiky. Kvůli aerodynamice, ale i kvůli úpravám pro snížení a rozšíření, dostane koncept přepracované nárazníky a rozšířené blatníky, nový zadní difuzor nebo velké přítlačné křídlo vzadu.
„Všechno je funkční. Všechny nové tvary a změny mají svůj praktický význam, cílem je zlepšit aerodynamiku, zvýšit přítlak a vylepšit chlazení komponent vozu,“ říká Daniel Petr.
V karoserii bude nainstalován bezpečnostní rám, pro interiér se samozřejmě počítá se sportovními sedadly a pětibodovými bezpečnostními pásy. Změnou projdou také výplně dveří a přístrojová deska - a to s ohledem na bezpečnost, Škoda chce vyzkoušet i nové materiály. „I tady zkoumáme cestu udržitelnosti,“ naznačuje Daniel Petr.
A bude se pochopitelně odlehčovat. Po vzoru soutěžních vozů bude mít Enyaq RS Race pouze dvě sedadla a jednotlivé panelové díly budou odlehčeny nebo nahrazeny novými z kompozitních materiálů.
Úpravami projde částečně také pohonné ústrojí, nicméně použité motory a baterie budou převzaty ze sériového vozu Enyaq RS Coupé. Na podrobnosti si ale ještě musíme počkat.
„Auto vypadá skvěle a moc se těším, až ho budeme moct ukázat hotové. Bude na něm spousta zajímavých prvků, které mohou využít sériová auta. Tak to totiž má být, motorsport nás nemá jenom bavit, ale má také pomáhat posouvat technické hranice a inspirovat,“ uzavírá Michal Hrabánek.