Článek
Není to tak dávno, když Škoda ohlašovala každý rok prodejní rekordy na úrovni 1,2 milionu dodaných aut a všemožně hledala další volné výrobní kapacity, aby mohla produkovat ještě víc automobilů (cílem byl posun na 1,5 milionu). Největším problémem bylo tehdy hledání cest, jak uspokojit ten obrovský hlad po Škodovkách.
O dva roky později – po frontálním útoku koronaviru a akutním nedostatku polovodičů – se celosvětová produkce mladoboleslavské automobilky propadla hluboko pod milion jednotek. Meziročně jde o 12,6procentní propad (to je více než 120 tisíc aut), ale ve srovnání s „posledním dobrým“ rokem 2019 jde o propad o masivních 30 % (tedy o více než 350 tisíc aut!).
Počty dodaných vozů Škoda Auto:
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
---|---|---|---|---|
1 200 500 | 1 253 700 | 1 242 800 | 1 004 800 | 878 200 |
Evropa je pro Škodu klíčový trh, proto sem evidentně obrátila pozornost (tedy dodávky hotových vozů) a zaznamenala pokles pouze o 8 %, také Rusko zůstalo přibližně na svém, ale dodávky vozů v Číně se propadly skoro o 60 %.
Právě kvůli propadu čínského trhu se největším odbytištěm stalo Německo, jinak je pořadí států podle velikosti trhů prakticky neměnné, jen čísla se meziročně o dost liší…
Našly se však i dobré zprávy. Škoda úspěšně uvedla na trh svůj první velký elektromobil a trh ho vítá s otevřenou náručí, za (necelý) rok si Enyaq iV našel skoro 45 tisíc zákazníků (a na trh už brzy dorazí jeho elegantnější kupé varianta). Rozjela se také produkce v Indii, na tamním trhu bude mít česká automobilka hned dvě želízka v ohni – sympatický crossover Kushaq se již prodává a velký liftback Slavia půjde brzy do prodeje.
A výhledy do budoucna? To si nikdo netroufá ani odhadovat, ale všichni doufají, že se situace na trhu mírně zlepší. Výchozí situace je pro Škodu dobrá, má řadu nových (Octavia, Fabia, Enyaq iV) nebo čerstvě modernizovaných (Kodiaq, Karoq) modelů a další už se připravují (modernizace Scaly a Kamiqu, nový Superb plus další elektromobily). Teď už jen aby pro jejich výrobu bylo dost čipů…