Článek
Ani meziroční pokles počtu dodaných vozů nezabránil růstu mezd a bonusů pracovníků v mladoboleslavské automobilce Škoda Auto. Vyplývá to z dopisu zaměstnancům, který je informoval o výsledcích letošního kolektivního vyjednávání.
Zaměstnance čeká růst tarifních mezd o 2 000 korun, variabilní bonus 50 000 Kč, jednorázový příspěvek 10 000 a také vyšší příplatek za práci v noci, konkrétně 35 korun za hodinu. Uzavřená mzdová dohoda mezi firmou a odbory platí na rok.
Ve zmíněném dopise, který podepsali zástupci automobilky i odborů, se píše, že je třeba „co nejdříve předložit našim zaměstnancům pozitivní vizi budoucnosti ve formě odpovědné, atraktivní a přiměřené dohody“. Vize pozitivní budoucnosti je třeba zejména proto, že se výrobce automobilů musel potýkat s pandemií koronaviru, nedostatkem polovodičů a dalších důležitých komponent, růstem cen za materiál, ale třeba také požárem skladových hal jednoho z dodavatelů, kde škoda podle policie přesáhla miliardu korun.
I kvůli těmto problémům se počet celosvětově dodaných vozů meziročně propadl o 126 600 (-12,6 %) na 878 200 vozů. Škoda Auto je jedním z největších zaměstnavatelů v zemi, v Česku provozuje tři výrobní závody.
„Hrozba válečného konfliktu nepříliš daleko od našich hranic“
Tuzemská automobilka a odboráři v posledních dnech neinformovali pouze o růstu mezd. Tématem se stala také ruská invaze na Ukrajinu. V obou státech má značka výrobní závody, oba jsou také pro Škodu důležitým trhem. „Vedení společnosti doufá v rychlé zastavení nepřátelských akcí a návratu k diplomacii. Více se k situaci momentálně nechce vyjadřovat,“ sdělila ČTK mluvčí automobilky Martina Špittová.
V dopise odborářů vedení koncernu Volkswagen, pod který tuzemská automobilka spadá, otištěném v týdeníku Škodovácký odborář, se mimo jiné píše: „…Zároveň jsou Rusko i Ukrajina trhy naší automobilky a kromě toho by hrozba válečného konfliktu nepříliš daleko od našich hranic neměla nechávat nikoho lhostejným“. Týdeník vyšel 24. 2. 2022, tedy v den invaze. Odboráři se také ptali na opatření, která chce koncern v případě krize přijmout, aby ochránil zaměstnance.