Hlavní obsah

Překvapení od Škodovky: Nová vlajková loď už příští rok, k tomu nové motory pro Fabii, Scalu a Kamiq

Foto: Škoda Auto

Kromě oficiálního ohlášení velmi přesvědčivých ekonomických výsledků za rok 2024 si pro nás automobilka Škoda připravila pár velmi nečekaných překvapení.

Článek

„Rok 2024 byl historicky nejúspěšnější pro značku Škoda Auto,“ uvedl online tiskovou konferenci Klaus Zellmer, šéf české automobilky. Díky širokému portfoliu modelů (mixujícímu spalovací motory, hybridy a elektromobily) a jejich chytrému cílení poskočila na čtvrtou pozici mezi značkami na evropském trhu.

Letošní rok, který je zároveň oslavou 130. výročí značky, by měl patřit především Elroqu, elektrické alternativě k praktickému Karoqu. Veledůležitý model pro budoucnost vycházející z ověřené techniky úspěšného Enyaqu (loni se ho prodalo přes 80 tisíc kusů) má nejen velmi konkurenceschopné parametry, ale také velmi atraktivní cenovou politiku, takže by měl mnoho zákazníků přesvědčit, aby dali elektromobilitě šanci.

Foto: Škoda Auto

Letošní rok bude patřit především Elroqu. Na jeho úspěchu do značné míry závisí budoucnost značky. Takže žádný tlak…

Letos na trh dorazí také modernizovaný Enyaq a Eynaq Coupe (jenž nedávno začal sjíždět z výrobní linky v Mladé Boleslavi, kde se rodí také Elroqmodernizovaná Octavia), vedle něj by se měla objevit i plug-in hybridní Octavia, která se připojí k plug-in hybridnímu Superbu a Kodiaqu. Dalšími novinkami jsou sportovně laděné modely Octavia RS a Kodiaq RS, jimiž jsme se nedávno mohli poprvé svézt.

Foto: Škoda Auto

Ne všechny novinky Škody jsou elektrické nebo elektrifikované – Kodiaq RS má pod kapotou 265koňový benzinový turbomotor.

Klaus Zellmer nás však také nalákal na další klíčovou novinku značky chystanou na příští rok – bude jím produkční verze konceptu Vision 7S, sedmimístného elektrického SUV, které naplno ukáže potenciál Modern Solid designu a stane se vlajkovou lodí značky. Stále se také pracuje na malém městském elektrickém crossoveru Epiq a elektrické variantě Octavie, bestselleru značky. Do roku 2030 bychom se měli také dočkat plug-in hybridní verze Fabie, Scaly a Kamiqu, aby zákazníkům ulehčily postupný přesun k čisté elektromobilitě.

Foto: Škoda Auto

Jaké jméno asi novinka ponese? Zatím můžeme odhadnout jen to, že bude začínat písmenem „E“ a končit s „q“…

Kromě automobilových novinek Klaus Zellmer pochválil ekonomické výsledky automobilky za loňský rok. S celosvětovým odbytem zvýšeným o 6,9 % na 926 600 kusů (podíl na EU trhu 5,9 %) se zvýšily také tržby (na 27,8 miliardy eur) a tím také provozní zisk – z předloňské 1,77 miliardy na 2,3 miliardy. A to vše v době, kdy ostatním značkám koncernu zisky spíš padají a prodeje klesají. Česká automobilka Škoda tak jen potvrzuje svou pozici jedné z nejúspěšnějších evropských značek, polepšila si ze sedmého místa na čtvrté.

Foto: Škoda Auto

Předešlý rok byl pro automobilku Škoda Auto rekordní.

I Škodu nicméně kvůli složité tržní a ekonomické situaci čeká snižování nákladů a propouštění. Nedávno na veřejnost prosákly zprávy o snížení stavů o 15 % do roku 2028, zástupci automobilky však tento krok obhajují tím, že jde o „postupnou úpravu počtu zaměstnanců v nepřímé oblasti, a to za pomoci přirozené fluktuace s využitím demografické křivky“. To znamená, že za odcházející zaměstnance (v důsledku změny zaměstnavatele nebo odchodu do důchodu) nebude hledána náhrada. Díky tomu (Škoda tento program označuje jako Next Level Efficiency+) má automobilka zůstat konkurenceschopná a profitabilní i v nadcházejících letech transformace.

Načítám