Článek
Je to tak, možnost objednat si vůz s pohonem na stlačený zemní plyn neboli CNG již brzy z nabídky české automobilky zmizí. Z části je důvodem plánovaný přechod automobilky k bateriově poháněným elektromobilům, částečně i nedávné zdražení CNG.
Dlužno podotknout, že tento alternativní pohon patří k těm nejčistším a sama automobilka přiznává, že výrazně přispívá ke snižování emisí. Agregáty ve vozech G-Tec jsou ve srovnání s konvenčními spalovacími vozy na benzin nebo naftu čistší, výhodou je i levnější provoz.
Jak český výrobce vysvětluje na svých stránkách, základem pohonného ústrojí vozů G-Tec je nám dobře známý zážehový motor TSI opatřený proměnným časováním sacích ventilů dle tzv. Millerova cyklu. Podle dat uváděných automobilkou to znamená až o čtvrtinu méně emisí oxidu uhličitého a až o tři čtvrtiny méně emisí oxidů dusíku.
Co bude dál? Škoda Auto uvádí, že v budoucnu se počítá s využitím biometanu, který motory vybavené technologií G-Tec umí spalovat už nyní, a to bez jakýchkoliv úprav. Výhodou motorizací G-Tec je mimo jiné fakt, že tu odpadají starosti s filtrem pevných částic – jednoduše proto, že u těchto motorů není potřeba.
„Pohon na stlačený zemní plyn se uplatnil jako cenově i ekologicky zajímavá alternativa ke konvenčním motorům na benzin či naftu,“ uvádí tiskový mluvčí značky Pavel Jína. Jak víme, mladoboleslavští plánují v nejbližších letech uvést na trh hned několik nových čistě elektrických modelů, které doplní dosavadní spalováky.
„Proto došlo ve spolupráci s koncernem Volkswagen k rozhodnutí investovat prostředky do vývoje těchto pohonů přednostně,“ pokračuje Jína. „Prodej modelů na stlačený zemní plyn budeme postupně na všech trzích ukončovat, nicméně zákazníkům budou k dispozici v nadcházejících měsících ještě skladové vozy u našich autorizovaných partnerů.“
V praxi Mladá Boleslav úplně přestala přijímat objednávky typů Kamiq či Scala s pohonem na stlačený zemní plyn – typ Octavia s tímto pohonem stále ještě objednat lze. Výrobce však uvádí, že tady bude ukončení příjmu objednávek následovat už v průběhu několika měsíců, zájemci by tedy neměli váhat. Další alternativou šetrnou k peněžence je nechat si vůz přestavět na LPG.
Jak už zaznělo v úvodu, velkou roli sehrála strategie automobilky postupně směřující k plné elektrifikaci mladoboleslavského vozového parku zvaná „Next Level – Škoda strategy 2030“. Podle ní do roku 2030 představí tři nové elektrické modely, v dalších letech by mělo na elektrický pohon přejít celé modelové portfolio.