Hlavní obsah

Škoda končí s CNG: Octavii ještě koupíte, Scalu a Kamiq už těžko

Foto: Lukáš Volšický

Octavii s pohonem na CNG stále ještě seženete, typ Kamiq a Scala už snad jedině ze skladových zásob

Česká automobilka Škoda Auto přestane vyrábět vozy spalující stlačený zemní plyn. Oficiálně již přestala přijímat objednávky modelů Kamiq a Scala s pohonem na CNG, Octavia bude brzy následovat.

Článek

Je to tak, možnost objednat si vůz s pohonem na stlačený zemní plyn neboli CNG již brzy z nabídky české automobilky zmizí. Z části je důvodem plánovaný přechod automobilky k bateriově poháněným elektromobilům, částečně i nedávné zdražení CNG.

Dlužno podotknout, že tento alternativní pohon patří k těm nejčistším a sama automobilka přiznává, že výrazně přispívá ke snižování emisí. Agregáty ve vozech G-Tec jsou ve srovnání s konvenčními spalovacími vozy na benzin nebo naftu čistší, výhodou je i levnější provoz.

Foto: Jan Majurník

Mladá Boleslav už přestala přijímat objednávky na modely Kamiq a Scala ve verzi G-Tec. Octavii však s tímto pohonem stále koupíte

Jak český výrobce vysvětluje na svých stránkách, základem pohonného ústrojí vozů G-Tec je nám dobře známý zážehový motor TSI opatřený proměnným časováním sacích ventilů dle tzv. Millerova cyklu. Podle dat uváděných automobilkou to znamená až o čtvrtinu méně emisí oxidu uhličitého a až o tři čtvrtiny méně emisí oxidů dusíku.

Co bude dál? Škoda Auto uvádí, že v budoucnu se počítá s využitím biometanu, který motory vybavené technologií G-Tec umí spalovat už nyní, a to bez jakýchkoliv úprav. Výhodou motorizací G-Tec je mimo jiné fakt, že tu odpadají starosti s filtrem pevných částic – jednoduše proto, že u těchto motorů není potřeba.

Foto: Karel Štochl

Motor G-TEC v podstatě vychází z klasického benzinového agregátu TSI, je však opatřen tzv. proměnným časováním sacích ventilů na principu Millerova cyklu

„Pohon na stlačený zemní plyn se uplatnil jako cenově i ekologicky zajímavá alternativa ke konvenčním motorům na benzin či naftu,“ uvádí tiskový mluvčí značky Pavel Jína. Jak víme, mladoboleslavští plánují v nejbližších letech uvést na trh hned několik nových čistě elektrických modelů, které doplní dosavadní spalováky.

„Proto došlo ve spolupráci s koncernem Volkswagen k rozhodnutí investovat prostředky do vývoje těchto pohonů přednostně,“ pokračuje Jína. „Prodej modelů na stlačený zemní plyn budeme postupně na všech trzích ukončovat, nicméně zákazníkům budou k dispozici v nadcházejících měsících ještě skladové vozy u našich autorizovaných partnerů.“

Foto: Lukáš Volšický

Motory jsou z hlediska emisí čistší než klasický benzin nebo nafta – dokonce se obejdou bez filtru pevných částic

V praxi Mladá Boleslav úplně přestala přijímat objednávky typů Kamiq či Scala s pohonem na stlačený zemní plyn – typ Octavia s tímto pohonem stále ještě objednat lze. Výrobce však uvádí, že tady bude ukončení příjmu objednávek následovat už v průběhu několika měsíců, zájemci by tedy neměli váhat. Další alternativou šetrnou k peněžence je nechat si vůz přestavět na LPG.

Jak už zaznělo v úvodu, velkou roli sehrála strategie automobilky postupně směřující k plné elektrifikaci mladoboleslavského vozového parku zvaná „Next Level – Škoda strategy 2030“. Podle ní do roku 2030 představí tři nové elektrické modely, v dalších letech by mělo na elektrický pohon přejít celé modelové portfolio.

Načítám