Článek
Světové automobilky s novým rokem 2023 pečlivě bilancují své obchodní úspěchy i neúspěchy z minulých dvanácti měsíců. A výjimkou není ani tuzemská Škoda Auto. Ta v loňském roce celosvětově vyrobila téměř 780 tisíc nových vozů. V předcházejícím roce 2021, kdy svět aut omezovala pandemie covid-19 a nedostatek polovodičů, však vyrobila více než 800 tisíc vozů.
Významný podíl na celkových loňských výsledcích má hlavní závod značky v Mladé Boleslavi. Továrna vyrobila přibližně 415 tisíc vozů modelových řad Fabia, Scala, Octavia, Octavia iV, Kamiq, Enyaq iV a Enyaq Coupé iV. Od května 2022 v mladoboleslavských halách vznikají i vysokonapěťové bateriové systémy pro elektromobily, z koncernové platformy MEB, kterých automobilka vyrobila zhruba 206 tisíc kusů.
Spolu s nejmodernějšími bateriemi se v Mladé Boleslavi v minulém roce vyrobilo také 366 tisíc motorů, 1,39 milionů náprav, 356 tisíc převodovek typů MQ100 a MQ200. V hlavním městě Škody Auto navíc v loňském roce oslavili hned dva milníky, když vyrobili celkem 4 miliony motorů EA211 a dodali na výrobní linku jubilejní 15miliontou převodovku současné generace.
Druhá tuzemská továrna Škodovky v Kvasinách za stejných dvanáct měsíců vyrobila celkem 221 tisíc vozů modelových řad Superb, Superb Combi, Superb iV, Karoq a Kodiaq. Naši slovenští sousedé v Bratislavě dokončili 16 tisíc nových Karoqů. Závod ve Vrchlabí smontoval 538 tisíc kusů automatických převodovek DQ200 a už v polovině roku dokončil čtyřmiliontou převodovku.
Výrobní úspěchy Škody Auto v roce 2022:
Nová auta | 780 000 ks |
Motory | 366 000 ks |
Nápravy | 1 390 000 ks |
Vysokonapěťové bateriové systémy | 206 000 ks |
Převodovky | 894 000 ks |
Výrobní úspěchy Škody Auto ve světě
Škoda Auto pravidelně připomíná i své působení ve zbytku světa a v nejnovějších obchodních výsledcích odhaluje také úspěchy na mimoevropských trzích. V čínských závodech Čchang-ša, Nan-ťing, Ning-po a I-čeng v minulých měsících vyrobila celkem 42 tisíc vozů. Spolu s nám známými standardními evropskými modely však v Číně vyrábí i speciality pro místní trh, jakými jsou Kodiaq GT, Kamiq GT nebo Octavia Pro.
Ještě důležitějším asijským trhem pro českou automobilku byla Indie, kde Škodovka v rámci projektu INDIA 2.0 nabízí hlavně dvojici lokálních modelů Slavia a Kushaq na platformě MQB-A0-IN. Se speciálními modely výhradně pro indický trh jsme se v uplynulém roce dokonce svezli na místních silnicích. A jak se tam Škodě Auto daří? V loňském roce tam vyrobila přibližně 56 tisíc vozů.
Od následujícího roku 2024 navíc česká značka plánuje zahájení výroby a prodeje nových škodovek také ve Vietnamu. Od února loňského roku naopak zastavila všechnu výrobu v ruských továrnách v Nižním Novgorodu a Kaluze na dobu neurčitou v reakci na ruský útok na Ukrajinu.