Článek
„Na pozadí ruského útoku na Ukrajinu a jeho následků se představenstvo koncernu Volkswagen rozhodlo s okamžitou platností až do odvolání zastavit výrobu vozidel v Rusku. Toto rozhodnutí se vztahuje na ruské výrobní závody v Kaluze a Nižném Novgorodu,“ uvádí mladoboleslavská automobilka, která spadá pod koncern Volkswagen, v krátké tiskové zprávě.
Přerušení výroby v zemi a ukončení exportu znamená pro výrobce vozů velkou finanční ránu. Již dříve jsme psali, že sem Škoda Auto loni dodala 90 400 vozů, což z Ruska pro českou automobilku dělá druhý největší trh vůbec. Nejvýznamnější zůstává Německo s 136 800 dodanými vozy. Na Ukrajinu, kde je kvůli válce produkce také omezena, značka loni dodala 6 tisíc vozů. Od roku 2002 bylo v tamním závodě vyrobeno přibližně 190 000 vozů Škoda. V Rusku od dob otevření závodů vzniklo na tři čtvrtě milionu škodovek.
Je nabíledni, že ukončení dovozu vozů do Ruska bude znamenat pro tuzemskou automobilku ekonomickou ztrátu. Je ovšem třeba si uvědomit, že na automobilku dolehly již první sankce, které na Rusko kvůli invazi v posledních dnech uvalily státy Evropy, USA, ale i další země. V jejich důsledku totiž došlo k prudkému propadu rublu, čímž se vozy Škoda Auto staly rázem nedostupnější. Toho si všímá i člen Národní ekonomické rady vlády a hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda.
Pomozme Ukrajině
Kam posílat peníze, aby byly využity správně, kde jsou sběrná místa a co je zrovna potřeba, kam nabídnout možnost ubytování pro ukrajinské běžence? Podívejte se, jak můžete pomoci Ukrajině a jaká pomoc vhodná není.
Pokud máte ve svém okolí lidi, kteří do České republiky prchli před hrůzami války, nasměrujte je na tento manuál pro Ukrajince v ČR. Najdou v něm, kde hledat relevantní informace, které by jim mohly pomoci, jak je to nyní s vízy, se zdravotním pojištěním, možností ubytování apod.
„Škoda má na ruském trhu takřka sedmiprocentní podíl, z velké části právě proto, že auta v zemi přímo vyrábí. Ukončení výroby aut v Rusku a jejich export tam je tedy pro Škodu těžkou finanční ránou. Nicméně tou už je samotné zavedení tvrdých sankcí Západu, které povedou k dramatickému zchudnutí ruského obyvatelstva, a tedy i k dramatickému poklesu jeho poptávky po autech, včetně právě po škodovkách,“ píše Kovanda.