Článek
Tuzemská automobilka Škoda Auto je kvůli dění na Ukrajině nucena omezit výrobu v českých závodech. Nedostatek komponent od ukrajinských dodavatelů se podepíše na produkci vlajkové lodi značky – elektrického SUV Enyaq iV. „Naši odborníci usilovně pracují na hledání dostupných alternativ, které by napomohly zabránit nepříznivým dopadům na výrobu,“ uvedla Škodovka.
K některým dalším otázkám ohledně ruské invaze se ale značka ještě vyjádřit nemůže. Důvodem jsou probíhající jednání manažerů samotné značky i celého koncernu Volkswagen, pod který Škoda Auto spadá. Dosud tak není zřejmé, zda se výrobce automobilů rozhodne omezit produkci v Rusku či dodávky nových vozů do Moskvy.
Naopak víme, že produkce vozů na Ukrajině je v současnosti pozastavena, konkrétně se jedná o závod v Solomonovu, ve kterém se přes obchodního partnera Eurocar vyrábí modely Superb, Kodiaq, Karoq a Fabia kombi. „Máme obavy o obyvatele Ukrajiny, především pak o rodiny našich více než 600 ukrajinských kolegů v České republice a celý tým společnosti Eurocar v ukrajinském závodě v Solomonovu a v centrále v Kyjevě,“ uvádí mladoboleslavská automobilka v tiskovém prohlášení.
Je také zřejmé, že protiruské sankce ovlivní výsledky hospodaření Škodovky, ruský trh je totiž jedním z nejvýznamnějších odbytišť pro nové vozy mladoboleslavský značky. „V roce 2021 bylo Rusko druhým největším trhem vůbec. Bylo zde dodáno celkem 90 400 vozů značky Škoda. Ukrajina doposud rovněž představovala stabilní trh s odbytem zhruba 6 000 vozů značky Škoda ročně. Od roku 2002 bylo v závodě na Ukrajině vyrobeno přibližně 190 000 vozů Škoda,“ píše se v tiskové zprávě. Výroba vozů v ruském Nižném Novgorodu a Kaluze pokračuje.
Pomozme Ukrajině
Kam posílat peníze, aby byly využity správně, kde jsou sběrná místa a co je zrovna potřeba, kam nabídnout možnost ubytování pro ukrajinské běžence? Podívejte se, jak můžete pomoci Ukrajině a jaká pomoc vhodná není.
Pokud máte ve svém okolí lidi, kteří do České republiky prchli před hrůzami války, nasměrujte je na tento manuál pro Ukrajince v ČR. Najdou v něm, kde hledat relevantní informace, které by jim mohly pomoci, jak je to nyní s vízy, se zdravotním pojištěním, možností ubytování apod.
Vedle vyřčených obav a víry v návrat diplomacie se ale společnost uchyluje i ke konkrétním krokům, které mají pomoci lidem prchajícím před ruskou invazí na Ukrajinu.
Konkrétně se jedná o 1 milion eur (zhruba 25 milionů Kč) pro Organizaci pro pomoc uprchlíkům při OSN, který daroval koncern Volkswagen a na kterém se česká automobilka podílí. Dále putuje 10 milionů Kč od Škodovky pro nevládní organizaci Člověk v tísni a 1 milionem korun podpoří Odbory KOVO MB sbírku města Mladá Boleslav na pomoc uprchlíkům. Peněžních darů je ale víc, mimo to se výrobce vozů zavázal pomoci rodinám ukrajinských zaměstnancům s vyřízením potřebné byrokracie v Česku a přispěl tuzemským městům, ve kterých má závody, na pokrytí dodatečných nákladů spjatých s přijímáním lidí prchajících před válkou.