Článek
Mladoboleslavská Škoda Auto navazuje na své obchodní aktivity na vzkvétajícím asijském trhu a už brzy se tam rozšíří do další země. Už od příštího roku ve spolupráci s místním partnerem, společností Thanh Cong Motor Vietnam, oficiálně zahájí prodej vozů ve Vietnamu. Zpočátku tam bude prodávat čistě evropské modely a následně je doplní i indickými specialitami.
Škodovka vstupuje do Vietnamu s vizí, jaká je nedílnou součástí nejnovější obchodní strategie Next Level – Škoda Strategy 2030. Automobilka navíc využívá příznivých synergických efektů, protože již v roce 2024 začne do Vietnamu dovážet i automobilové sestavy z indického závodu v Puné. To představuje i významný pokrok v projektu India 2.0.
Vietnamský trh je čtvrtým největším automobilovým trhem v jihovýchodní Asii s největším obchodním potenciálem dalšího růstu. Česká značka tam už od příštího roku bude prodávat evropské modely Karoq, Kodiaq, Octavia a Superb a od roku 2024 tam rozšíří portfolio o lokálně vyráběné vozy Kushaq a Slavia. V roce 2025 pak místní nabídku doplní i plně elektrické evropské modely rodiny Enyaq iV. Bude přitom oslovovat nové zákazníky v zemi, kde žije 100 milionů obyvatel.
Automobilka bude prodávat své vozy prostřednictvím místní sítě lokálních partnerů a první prodejny budou ve městech s největším podílem nově prodaných vozů ve Vietnamu, v Hanoji a Ho Či Minově městě. Následně plánuje rozšířit prodejní síť na více než 50 partnerů a očekává, že zpočátku prodá 30 tisíc vozů ročně. Od roku 2030 pak chce prodávat až 40 tisíc vozů ročně. Zároveň hodlá montovat modely Škoda i v továrně v provincii Quang Ninh.
Ve Vietnamu je navíc stále silnější zájem o nové vozy na nejmodernější platformě MQB-A0-Global a ve velkých městech roste poptávka po elektromobilech. V dnešních dnech tam připadá pouze 34 vozidel na 1 000 obyvatel, ale se silně rostoucí ekonomikou a vysoce dynamickým trhem bude nových aut na místních silnicích rychle přibývat. Evropským značkám ke vstupu na perspektivní trh pomáhá i postupné rušení cel na zboží z EU do roku 2030 a očekává se, že po tomto roce se celkový roční objem trhu zvýší na přibližně jeden milion vozů.
Oficiální vstup do Vietnamu společnosti Škoda Auto pomáhá v realizaci projektu India 2.0 a zdůrazňuje strategický význam regionu pro další automobilky. Škoda Auto tam vede aktivity koncernu Volkswagen už od roku 2019 a nedávno zahájila vývoz prvních modelů Kushaq s levostranným řízením do zemí Perského zálivu. Dosavadní investice koncernu činí jednu miliardu eur, z toho 250 milionů eur bylo určeno na výzkum a vývoj. Škoda chce společně se značkou Volkswagen dosáhnout pětiprocentního tržního podílu v závislosti na vývoji trhu a segmentu.