Hlavní obsah

Škoda Auto do září dodala zákazníkům o pětinu méně aut než loni. Čísla v Indii prudce rostou

Foto: Škoda Auto

Škoda Auto zveřejnila hospodářské výsledky za prvních devět měsíců letošního roku. Podle předpokladů dodala méně vozů zákazníkům, provozním výsledkem je však stále zisk v řádech vyšších stovek milionů eur. Největší zájem je stále o Octavie, elektromobil Enyaq si objednalo více zájemců než Scalu.

Článek

Letošní rok je mimořádně složitý. Důvodů je hned několik, přičemž dominuje válka na Ukrajině, za kterou je odpovědné putinovské Rusko. S válečným konfliktem souvisí i enormní růst cen energií včetně cen ropy, napjatá situace v logistice, narušení dodavatelských řetězců, nevídaná inflace a s tím spojená i menší ochota lidí utrácet.

K tomu je v oblasti automobilového průmyslu nutné přičíst stále aktuální nedostatek polovodičů a některých dalších součástek, masivní investice do elektromobility, digitalizace a autonomie. Je proto jasné, že postcovidové roky jsou pro mladoboleslavskou automobilku (a samozřejmě nejenom pro ni) mimořádně obtížné.

Na ekonomických výsledcích za první tři čtvrtletí je to hodně znát. Ale k panice není důvod, vždyť rentabilita na úrovni 5,6 procenta znamenala pro Škodu provozní zisk 856 milionů euro (zhruba 21 miliard korun). A třebaže to je skoro o pět procentních bodů méně než za srovnatelné období loni, ukazuje to, že automobilce se daří a zapracovala na efektivitě. Kvůli velkému množství nevyřízených objednávek značka očekává zisk i na konci letošního roku.

„Poptávka po modelech Škoda zůstává vysoká. Děláme proto vše, co je v našich silách, abychom co nejdříve zpracovali nevyřízené objednávky. Vedle toho chceme pokračovat v úspěšném růstovém kurzu na indickém trhu: dodávky našich vozů zde již převýšily odbyt za celý loňský rok. Nadále hodláme upevňovat pozici pro další rozvoj na tomto důležitém rostoucím trhu,“ okomentoval aktuální výsledky Martin Jahn, člen představenstva za oblast prodeje a marketingu.

Octavia nejprodávanější

Letos bylo pro Škoda Auto největším samostatným trhem Německo, kde se do konce září prodalo 100 700 vozů vozů (meziroční propad o necelá čtyři procenta). Není překvapením, že největší propad nastal v Rusku (mínus 77 procent), kde automobilka Škoda ihned po začátku války ukončila svou činnost.

Foto: Tomáš Kopečný

Oblíbená Octavia je pro automobilku stále bestsellerem

Naopak nejvíce rostl indický trh – zde Škoda udala 38 300 vozů, což je proti loňskému výkonu 13 300 vozů růst o bezmála 187 procent. Globálně ale v počtu dodaných vozů zákazníkům jde o meziroční pokles o 22,3 procenta (od ledna do září 2022 celkem 544 500 vozidel vs. 700 700 kusů za stejné období roku 2021).

Největší zájem byl již tradičně o Octavie, které si za prvních devět měsíců letošního roku vybralo 106 800 zákazníků. Přes sedmdesátitisícovou hranici se pak dostaly i modely Kamiq a Kodiaq a jen těsně ji nepřekonala Fabia čtvrté generace (69 800 vozidel). Naopak na úplném konci je dosluhující model Rapid s 15 300 kusy. Vlajková loď Enyaq iV s 36 900 kusy překonala Scalu (29 700), ale nestačila na Superb (45 200).

Související témata:
Načítám