Článek
Mladoboleslavská Škodovka připravuje žáky na zaměstnání v automobilovém průmyslu ve vlastním odborném učilišti a pravidelně jim umožňuje vývoj speciálních projektů, tzv. žákovských vozů. Při jejich navrhování se fantazii meze nekladou a dnes automobilka spolu se svými studenty odhaluje již osmý takový vůz, vyvinutý ve spolupráci se specialisty ze závodní divize Škoda Motorsport.
Jmenuje se Škoda Afriq a dává studentům ochutnat svět profesionálního závodění. Studenti se při navrhování inspirovali továrními „soutěžáky“ a přestavěli Škodu Kamiq na závodní speciál, se kterým by se klidně mohli zúčastnit závodů rally i náročnějších cross-country soutěží. Celková stavba vozu si vyžádala čtyři měsíce a studenti na projektu pracovali asi dva tisíce hodin, přičemž není pouhou „závodní atrapou“.
Studenti při vývoji mimo jiné provedli i radikální úpravu karoserie výchozího produkčního Kamiqu a zavařili zadní dveře městského SUV do karoserie. Třídveřovému Afriqu pak výrazně zvětšili blatníky a podběhy kol, vybavili jej silnějším odpružením, výrazně zvýšili světlou výšku vozu a spoustu času si vyžádala i zástavba kompletního hnacího ústrojí z modelu Octavia 4×4.
Technika studentské Škody Afriq se tak skládá z přeplňovaného čtyřválce 2,0 TSI o 190 koních (140 kW) a 320 newtonmetrech, sedmistupňové převodovky DSG a pohonu všech kol. Nový motor a hnací ústrojí si pochopitelně vyžádaly úpravy podvozku, přičemž většímu motoru i přepracovanému šasi byl přizpůsoben také výfukový systém.
Hlavní inspirací pro Afriq byla soutěžní Fabia Rally2 evo. A tak i Afriq má ikonické tovární válečné barvy spojující bílou, zelenou a šedou. Kompletní livrej si žáci navrhli sami ve spolupráci s oddělením Škoda Design a robustní vzhled závodního vozu podpořili stylovými 15palcovými koly OZ Racing s terénními pneumatikami.
Rallyovými speciály se inspiruje i spartánský závodní interiér. Semišová palubní deska a volant pocházejí z Fabie Rally2 evo, nechybí speciální závodní skořepinové sedačky se šestibodovými pásy a pro maximální bezpečnost posádky je vnitřek vybaven hasicím systémem i ochranným bezpečnostním rámem. Zajímavostí prototypu Afriq je i vybavení inovativním přístrojem od izraelské společnosti Watergen, který získává pitnou vodu z okolního vzduchu.
Jak to funguje? Přístroj nasává vzduch z atmosféry, odstraňuje z něj prach a nečistoty. Následně takto vyčištěný vzduch prochází procesem výměny tepla, při němž kondenzuje na vodu. Poslední fází procesu je čištění a mineralizování vody v kaskádovém filtru. Při tomto procesu UV světlo ničí mikroorganismy a rozkládá škodlivé chemikálie. Upravená voda je skladována v nádrži při teplotě 5 °C a dále je udržována čistá od virů a baterií nepřetržitě působícím UV světlem.
Společnost Watergen pro koncept Afriq vyvinula integrovaný systém na míru. Hlavní jednotka s ventilátorem, vzduchovým filtrem, výměníkem tepla GENius, kondenzátorem a kompresorem pro nasávání vzduchu, ochlazování a kondenzaci vody se nachází za sedadly. Spolu s nádrží je ve druhém boxu umístěna i filtrace vody, mineralizace a UV čištění. Držák na nápoje, výlevka a kontrolní displej jsou na palubní desce, přičemž voda teče do pohárku umístěného v držáku.
Aktuální stav pitné vody v nádrži se zobrazuje na displeji na palubní desce. Ten současně ukazuje i teplotu a vlhkost vzduchu, ze kterého se voda vyrábí. Inovativní technologie umí vyrobit až 20 litrů pitné vody denně, v závislosti na vnějších podmínkách jako je teplota a vlhkost vzduchu. Řidič a spolujezdec tak mají neustále k dispozici chlazenou a pitnou vodu kdekoli na světě.
I když studenti do nejnovějšího projektu Afriq namontovali hnací ústrojí s pohonem všech kol z Octavie, vybavili jej bezpečnostním rámem i inovativní technologií pro výrobu pitné vody, stále je o přibližně 100 kilogramů lehčí než sériový Kamiq. Se zvýšeným podvozkem je pochopitelně vyšší a při stejné šířce karoserie a téměř shodném rozvoru je o zhruba 100 milimetrů delší.
A proč se jmenuje "Afriq"? Studenti chtěli odkázat na slavnou dakarskou rally a současně připomenout odpovědnost Škody Auto za veškeré aktivity koncernu Volkswagen v severní Africe.