Článek
Cyklistická událost roku Tour de France je v posledních letech nedílně spjata s organizátorskými a doprovodnými vozy značky Škoda, která se stala partnerem ikonického závodu v roce 2004. Jen pro letošní ročník dodali mladoboleslavští 209 automobilů, z toho pouze dva nemají elektrifikovaný nebo čistě elektrický pohon.
Dvacáté výročí spolupráce Škodovky a TdF přichází v rámci 110. ročníku cyklistické události. Ta odstartovala první červencový den v baskickém Bilbau a po neskutečných jednadvaceti etapách skončí 23. července v cíli na Champs-Élysées. Vyjma hlavního pořadí bojují cyklisté také o „škodovácký“ zelený trikot pro nejlepšího sprintera. Barva přitom vůbec nesouvisí se samotnou automobilkou. Ale o tom později…
Vše začalo Superbem
Ředitel závodu Christian Prudhomme usedl do škodovky poprvé v roce 2004, už tehdy měl Superb první generace v čele pelotonu typickou červenou barvu, a protože se osvědčil, příležitost dostaly i jeho další generace. Ta druhá se o slovo přihlásila v roce 2008, o dalších osm let později byla nasazena třetí generace. Od roku 2019 řídilo ředitelství Superb iV s plug-in hybridním pohonem a možností čistě elektrické jízdy. Dnes už je do zásuvky většina doprovodných vozidel včetně toho hlavního – elektrického Enyaqu.
Letos slouží ředitelství coby tzv. red car elektrický Enyaq Sportline, který pro potřeby závodu prošel celou řadou úprav. Je vybaven šesti anténami, speciální sirénou, pěti rádiovými okruhy či panoramatickou prosklenou střechou. Všechny ředitelské vozy nasazené za posledních dvacet ročníků Tour de France si můžete prohlédnout ve fotogalerii níže.
Zelená je tráva
Zatímco ikonický žlutý trikot nosí závodník s nejnižším celkovým časem na Tour, trikot zelený (tzv. maillot vert) je určen pro jezdce s největším počtem bodů dosažených v rámci sprinterských soutěží. Zelený trikot se na Tour de France poprvé objevil již v roce 1953 a jeho historicky prvním držitelem se stal Švýcar Fritz Schär. Rekordmanem v počtu získaných titulů je pak slovenský cyklista Peter Sagan.
Škodovka měla tak trochu štěstí, že podědila právě zelenou barvu trikotu, která symbolizuje i samotnou automobilku. Pokud historické záznamy z padesátých let nelžou, barvu určil vůbec první sponzor soutěže, společnost La Belle Jardinière vyrábějící sekačky na trávu. Ta měla své reklamní letáky natištěné tematicky na zeleném papíře a rozhodla se tedy i pro stejnou barvu trikotu.
TdF v Mladé Boleslavi
Pokud patříte mezi cyklistické nadšence, ale letošní Tour de France už nestíháte, nezoufejte. Atmosféru ikonického závodu můžete alespoň na dálku nasát v mladoboleslavském muzeu Škody, kde se od 1. července do 30. září můžete dozvědět vše o historii, klíčových momentech i proměnách nejprestižnějšího cyklozávodu.
K vidění jsou kromě jiného i ředitelské vozy z let 2005 a 2020 či maskovaná Škoda Kodiaq, která v roce 2016 dovedla peloton do cíle závodu. Návštěvníci si mohou prohlédnout i trofej pro vítěze Tour de France, kterou již nějaký čas navrhuje škodovácký designérský tým.
Vyjma Tour de France podporuje Škoda i další významné cyklistické události – ženskou obdobu Tour de France Femmes, španělský závod La Vuelta či soutěž L’Etape pro širokou veřejnost. Symbolicky se tak vrací k odkazu svých zakladatelů Václava Laurina a Václava Klementa, kteří v roce 1895 začali s výrobou jízdních kol, deset let před představením prvního automobilu.