Článek
Lexus LM však není jen tak ledajaké MPV. Jde o luxusní MPV, při jehož vývoji inženýři Lexusu spolupracovali nejen s výrobci tryskových letadel, ale hodně vyzvídali i u zákazníků, kteří jej využívají. Důvod je prostý – postavit auto, jehož úroveň komfortu a ticha na palubě bude odpovídat právě soukromým tryskáčům a ve své třídě prakticky nebude mít konkurenci.
„Osobní“ platforma
Platformu GA-K sdílí velkoprostorový Lexus LM s osobními modely NX a nejnovějším RX, ta má kromě integrace nejnovějších technologií v oblasti komfortu, zábavy a bezpečnosti umožnit také skvělé jízdní vlastnosti v segmentu MPV nevídané. O prostor na palubě není třeba si dělat starosti díky délce 5,13 metru a třímetrovému rozvoru náprav.
Konstrukce navíc umožňuje oproti běžným MPV ukotvit sedadla nezvykle nízko – což snižuje těžiště vozu a pomáhá eliminovat nežádoucí boční náklony vycházející z vyšší stavby vozu. Prospívá tedy jak kvalitě jízdy, tak komfortu na palubě.
Uvnitř jako v obýváku
Precizně zpracovaný a luxusně zařízený interiér se nese ve směru zvaném „omotenaši“ (japonsky pohostinnost) a klade důraz na maximální komfort, pohodlí, klid a zejména fyzické i psychické uvolnění.
Lexus LM se bude nabízet v 7místném a 4místném uspořádání. První jmenované nabízí posádce vzadu 14palcový multimediální displej, který zužitkují zejména cestující v prostřední „VIP“ řadě sedadel. Třetí řadu sedadel lze v případě potřeby sklopit pro zvětšení kapacity zavazadlového prostoru.
Lexus LM se však ve své nejryzejší podobě projeví v luxusním čtyřmístném uspořádání honosnými multifunkčními křesly (jsou elektricky nastavitelná prakticky až do vodorovné polohy jako v letadle, nabízejí také vyhřívání i odvětrávání) ve druhé řadě sedadel. Do prosklené přepážky za předními sedadly je pak zabudován širokoúhlý 48palcový displej doplněný 3D zvukem z audiosystému Mark Levinson ušitého na míru vnitřnímu prostoru LM.
Vše ovládáte pomocí panelu navrženého v duchu chytrých telefonů – umožňuje řídit všemožné funkce od nastavení audiosystému přes teplotu, potažmo klimatizaci, osvětlení interiéru, úroveň zatemnění okenních clon nebo systém pro řízení kvality vzduchu. Průhlednou přepážku navíc lze zaclonit pro více soukromí.
Nastavení vlastní atmosféry
Systém Lexus Climate Concierge pomáhá díky tepelným senzorům naprosto přesně regulovat požadovanou teplotu. Technologie nanoe-X navíc do proudícího vzduchu přidává mikroskopické částice vody – částečně je to prospěšné z hygienických důvodů, v neposlední řadě to má však blahodárný vliv na pokožku a vlasy cestujících.
Na základě těchto faktorů lze nastavit pět různých „atmosfér“ na palubě Lexusu LM – Relax pro uvolnění, Dream pro spánek, Focus pro maximální soustředění nebo Energise pro povzbuzení. Pátý režim My Original si lze nadefinovat podle svého gusta.
Myslelo se i na řidiče
Prioritou Lexusu LM je přirozeně komfort a pohodlí cestujících vzadu, ani na řidiče však Lexus nezapomněl. Uspořádání všech ovládacích prvků – volant, poloha sedačky, pedály, či dokonce opěrka nohy – jsou uzpůsobeny s ohledem na maximální preciznost a odbourání únavy.
Palubní systémy v čele s přístrojovým a multimediálním displejem jsou navrženy s ohledem na řidiče. Lexus tomuto směru říká Tazuna a má šoférovi pomáhat zjednodušit a zpříjemnit jízdu při minimálním rozptýlení, díky čemuž se může plně soustředit i na dlouhých cestách.
Bezpečnostní Lexus Safety System+ známe ze současných Lexusů a jeho součástí je i nouzový asistent řízení (PCS) a asistent změny jízdního pruhu (LCA). Ty pomáhají předejít kolizi, do řízení však zasahují přirozeným a nerušivým způsobem. V případě nutnosti pak umí systém vůz opatrně zastavit, případně i přivolat pomoc.
Jedna hybridní motorizace
Lexus LM se bude nabízet s jednou elektrifikovanou motorizací. Jde o samodobíjecí hybridní systém skládající se z 2,5l benzinového čtyřválce a elektromotoru, který už známe z modelů RX 350h a NX 350h. Kombinovaný výkon činí 245 koní (180 kW) a 239 Nm točivého momentu.
Lexus LM bude mít už v základu chytrý pohon všech kol E-Four, který běžně upřednostňuje překvapivě zadní nápravu z důvodu stability a komfortu. V případě nutnosti však umí upravit poměr hnací síly 100 : 0 ve prospěch přední nebo až 20 : 80 ve prospěch zadní nápravy.
Marně hledá konkurenci?
Sluší se říct, že Lexus LM snad s výjimkou Mercedesu třídy V příliš konkurenci nemá – blíží se mu ještě Multivan od VW nebo Staria od Hyundai, ty však zaostávají z hlediska komfortu a technologií.
Jak už zaznělo v úvodu, druhá generace Lexusu LM už se podívá i k nám do Evropy. České zastoupení ještě neuvedlo přesný termín jeho příchodu na trh, s prvními vozy v českých luzích a hájích však máme počítat někdy na přelomu srpna a září. Do té doby jistě zveřejní i cenovou politiku. Těšit se však můžete již teď.