Článek
Řidičská zábava a adrenalin z rychlosti mají mnoho podob. Na kopcovitých klikatých okreskách můžete vylepšovat své řidičské technicky a schopnosti v malém agilním sporťáku, jakým je třeba Caterham. A na velkých závodních okruzích se slavnými jmény si zase naopak můžete užívat zdrcující rychlost i nejmodernější aerodynamiku nových supersportů a hypersportů, které vám doslova vyrazí dech. Jenže co když vás láká od obojího něco a hledáte ideální kompromis.
A věřte, že opravdu existuje. Nizozemec Joop Donkervoort se už při svém dospívání nechal okouzlit legendárním Lotusem 7, jedním z nejgeniálnějších sporťáků všech dob, ale už od prvního setkání začal přemýšlet, jak jej udělat ještě lepším. Byl to prvotní impulz k budoucímu založení značky Donkervoort, spojující charakteristické rysy „sedmičky“ s exotičtějšími materiály supersportů, jakým je třeba karbon, i výrazně silnějšími výkony. To vše hlavně proto, aby ikonická vize Colina Chapmana byla ještě rychlejší.
Zakladatel Joop Donkervoort začátkem loňského roku odešel do zaslouženého důchodu a po více než 42 letech v čele firmy předal továrnu do rukou svého syna Denise. Ten pokračuje v otcových stopách a teď světu představuje další děsivě rychlou řidičskou hračku. Technici rozebrali brutální roadster D8 GTO a udělali z něj ještě extrémnější stroj, se kterým na silnicích zesměšníte i smetánku v exkluzivních supersportech.
Jmenuje se Donkervoort F22, a přestože působí jako inspirovaný moderní americkou vojenskou stíhačkou, ve skutečnosti oslavuje jednu z nejvýznamnějších osob v životě nového ředitele. Modelovým označením F22 vzdává hold prvorozené dceři Felippě, narozené 22. května 2022. Je to stejně krásné gesto, jako když Romano Artioli pojmenoval fenomenální Lotus Elise po své vnučce.
Zapomeňte však na to, že Donkervoort F22 bude roztomilou usměvavou holčičkou ve vaší garáži. Je to zlá bestie, která vám klidně zkusí ukousnout hlavu. S přeplňovaným 2,5litrovým řadovým pětiválcem Audi o 500 koních (367 kW) a pohotovostní hmotností 750 kilogramů má příznivější poměr výkonu a hmotnosti než luxusní hypersport Bugatti Veyron! S pětistupňovým manuálem a pohonem zadních kol se samosvorem Torsen je to malá střela schopná akcelerovat z 0 na 100 km/h za 2,5 sekundy a jezdit maximální rychlostí 290 km/h.
Jenže v Donkervoortu věří, že dělat lumpárny s extrémní rychlostí pouze na rovinkách je brzy nuda. Lehoučkou F22, s dvojnásobnou tuhostí ocelovo-karbonového šasi oproti předchůdci, tak díky širokým pneumatikám Nankang, nízkému těžišti i šasi naučili šílenému tempu i v zatáčkách. Inženýři k tomu dodávají, že na plný plyn umí projet obloukem s maximálním přetížením 2,15 G! Čtyřpístové kotouče bez posilovače vyvinou brzdnou sílu 1,2 G a servořízení je jen za příplatek. Tohle je puristická řidičská hračka!
A když se nebojíte, v letních měsících s ní můžete jezdit i do práce. Nezávislé zavěšení je vybaveno hydraulickým systémem zvýšení světlé výšky o 35 milimetrů pro komfortnější přejíždění retardérů a digitální svět v analogovém autě ochutnáte i pomocí integrovanému infotainmentu, zakládajícímu na iPadu. Karbonovou střechu pak s sebou vždy jednoduše vozíte v zadní části vozu, takže se nemusíte bát letních přehánět ani vytrvalejších dešťů.
Líbí se vám a máte zájem vyzvat automobilové ztělesnění dcery Denise Donkervoorta k tanci? Malosériová automobilka vyrobí jen 75 vozů, z nichž padesát prodala už před slavnostním debutem, a první z nich doručí šťastným zákazníkům už v lednu 2023. Základní cena začíná od 5,95 milionu Kč, přičemž za dalších necelých 2,5 milionu Kč si můžete vybrat příplatky.