Článek
Shelby GT500. Ikona, která je tu s námi už víc než půlstoletí a která je už hezky dlouhou dobu synonymem výkonu a kouřících zadních pneumatik. Firma funguje už více než šedesát let a svoji pověst si vydobyla zejména díky stavbám jedněch z nejvýkonnějších sportovních vozů svého času, ať už těch silničních či závodních. K nejznámějším patří AC Cobra, Ford GT40 (byl to právě Carroll Shelby, kdo přispěl k úspěchu legendárního Fordu GT40) a mimo jiné také nejsilnější verze Fordu Mustang.
Ford Mustang Shelby GT500 už je dnes ikona a kult, přičemž v současné době se zdá být víc při síle než kdy dřív – částečně proto, že tomu tak je. Nová generace vrcholné verze GT500 „KR“, která vznikla mimo jiné coby oslava 60. výročí společnosti Shelby, totiž produkuje výkon plných 900 koní. Tento surový výkon pochází z 5,2l kompresorem přeplňovaného osmiválce.
Kromě ohromného kompresoru Whipple – který jen sám o sobě má objem 3,8 litru – došlo oproti standardní GT500 ještě na novou škrticí klapku, upravené sací potrubí, nový mezichladič a na závěr ještě úplně nové výfukové potrubí. Zajímavé je, že výkon 900 koní vlastně není úplně přesný – firma Shelby American uvádí výkon „900+“ koňských sil, takže výsledné číslo bude o kus vyšší. A děsivější.
Zakladatel Carroll Shelby byl svého času závodním jezdcem, a tak věděl, že výkon není všechno – a této filozofie se Shelby American drží dodnes. Proto i brutální a nezkrotná GT500 KR dostala výškově nastavitelné přední i zadní pružiny, tužší stabilizátory, a dokonce i již tak velmi povedený podvozek MagneRide byl překalibrován. Suma sumárum – „standardní“ GT500 dává sprint na čtvrt míle za přibližně 10,5 vteřiny, v případě verze King of the Road by to mělo být až o vteřinu rychleji.
Přirozeně se nejsilnější tovární verze Fordu Mustang musí nějak odlišovat i po vizuální stránce. Najdeme tu novou karbonovou kapotu, kterou má výhradně GT500 KR, nová 20palcová kovaná kola, splitter předního nárazníku a nový (a účinnější) zadní difuzor.
Když ještě zůstaneme u zádě, najdeme tu ještě jeden zajímavý aerodynamický prvek, konkrétně takzvanou „Gurneyho klapku“. Počátky tohoto vynálezu sahají do šedesátých let minulého století a zrodil se ve světě závodů – zde jde konkrétně o vyvýšenou koncovou hranu zadního přítlačného křídla. Jde sice o nenápadný, ale velice účinný způsob, jak bez velké námahy zlepšit přítlačnou sílu ve vysokých rychlostech. Některé sportovní prototypy ze sedmdesátých let, jako je například Porsche 917, by mohly vyprávět.
Jinak už jsou tu poměrně klasické znaky vozů Shelby – rychlé pruhy po celé horní části vozu a na bocích nebo laky, které odkazují mimo jiné na staré Mustangy GT350 a GT500, případně Shelby Cobru. Uvnitř zaujmou zejména kožená sedadla, dodávaná speciálně firmou Shelby American. Coby upomínka budou interiér vozů zdobit plakety, připomínající výročí založení Shelby American v roce 1962.
Pro případ, že už doma náhodou máte „standardní“ GT500 a mlátíte se do hlavy, že jste raději nepočkali, nezoufejte. Současní majitele Shelby GT500 si za poplatek mohou nechat upravit svoji GT500 na vrcholnou GT500 KR.
Ceny jsou relativně irelevantní, protože Shelby GT500 KR bude v USA stát 127 895 dolarů, tedy 2,85 milionu Kč, jenže vozy, které se dostanou k nám na starý kontinent, se nevyhnou menší přirážce. „Továrních“ GT500 KR vznikne pouze 225 kusů, z toho hned 180 jich zůstane v USA. Cena „upgradu“ GT500 na GT500 KR je potom 54 995 dolarů, čili zhruba 1,2 milionu.