Článek
Velké pick-upy nejsou auta příliš uzpůsobená pro provoz na evropských silnicích, avšak ve světě se jim nesmírně daří – konkrétně Fordy série F patří k nejdéle prodávaným autům na světě. Nabízí robustní konstrukci, spolehlivost, a pokud nemusíte řešit velikost parkovacích míst jako u nás v Evropě, umí být tito „drobci“ i velmi příjemní společníci. Vyplatí se ale připlácet za verzi Shelby?
Ford výbavu vrcholné verze Shelby Raptor pro rok 2022 rozhodně nepodcenil – pod výraznou maskou ční robustní ocelový nárazník s přídavnými LED světly, v kapotě jsou funkční výdechy, na zadní korbě jsou potom pro všechny případy hned dvě rezervy. Žádné pozlátko, Shelby F-150 Raptor je prostě dříč každým coulem. Tomu odpovídají i 18palcová litá kola obutá to 35palcových terénních pneumatik BFGoodrich, mezi nimi se pak ukrývají elektricky výsuvné nášlapy.
Už tak dost pružný motor, 3,5l přeplňovaný V6, který v sériovém Raptoru dává výkon 457 koní, se zdá být jako plně adekvátní porce síly – ale verze Shelby jde ještě o kus dál. Kupodivu stačilo „jen“ nové sací potrubí se sportovním vzduchovým filtrem a výkonnější mezichladič – výsledkem je 532 koní a 826 Nm točivého momentu.
V interiéru jsou pak poměrně mírné změny – hledejte nové sedačky s označením na opěradlech, tu a tam nějaký ten karbonový dekor, kovové pedály a plaketku s označením modelu. Jenže kde by většina normálních lidí byla zejména s výkonem zcela (možná až příliš) spokojena, tam šílenci z firmy Hennessey Performance spatřili pomyslné okénko příležitosti – a tak se zrodil Hennessey F-150 VelociRaptor 600.
Je zřejmé, že k hlavním změnám došlo pod kapotou, tak si to odbudeme hned na začátku – vůz vycházející ze „standardního“ Raptoru, nikoli z verze Shelby, díky sportovnímu sacímu i výfukovému potrubí, ještě výkonnějšímu mezichladiči, nainstalování tzv. blow-off ventilu a přeprogramování řídicí jednotky pumpuje z 3,5l přeplňovaného V6 výkon drtivých 574 koní a 911 Nm.
Díky tomu tento dvouapůltunový mastodont zrychlí z klidu na stovku za 4,2 sekundy, čtvrtmíli potom zvládne za úctyhodných 12,9 vteřiny. V takovém případě budou majitelé jistě rádi za výkonné brzdy Brembo se šesti písty na všech kolech – ty se ukrývají za novými, kovanými 20palcovými koly, obutými do terénních pneumatik o průměru 37 palců.
Zajímavé je, že Hennessey poskytuje na svůj šílený výtvor záruku 3 roky nebo 58 tisíc kilometrů, takže kromě surového výkonu jim není cizí ani odolnost. Co jim rovněž není cizí, je exkluzivita – Hennessey F-150 VelociRaptor pro rok 2022 totiž vznikne v pouhých 250 exemplářích.
Výkonové úpravy jako takové vychází na 20 tisíc dolarů (431 tisíc korun), balíček dodatečného off-roadového vybavení pak na 18 tisíc dolarů (388 tisíc korun). K tomu je třeba si přičíst ještě cenovku 65 tisíc dolarů (1,4 milionu korun) za výchozí Raptor.
Zdá se to neuvěřitelné, ale standardní Raptor, Shelby Raptor a VelociRaptor od firmy Hennessey nejsou jedinými splašenými teréňáky, na které se v roce 2022 můžeme těšit – neboť Ford představil ještě model Bronco ve verzi Raptor!