Článek
S blížícím se zimním obdobím a náhlým poklesem teploty by měli motoristé zbystřit. V chladných měsících sice dostává zabrat primárně nafta, tematika sezonních paliv se ale týká všech řidičů bez rozdílu. A to včetně těch, kteří třeba jezdí plug-in hybridem a většinu každodenního popojíždění zvládají jen na elektřinu.
Že váš starší naftový motor nechce v zimě chytnout? Zpravidla bývá příčinou podceněná údržba vozu, například nevyčištěný palivový filtr nebo špatný stav baterie. Před zimou by se ale nemělo zapomínat ani na „staré“, tedy letní palivo, které obzvlášť u vozů s velkými nádržemi a malým nájezdem může v útrobách přetrvávat.
„Nafta je kvůli vysokému obsahu parafinů citlivá na chlad, což dobře vědí například obyvatelé horských oblastí, kde teploty v noci klesají hluboko pod bod mrazu. Letní nafta by při takových teplotách měla problém, proto čerpací stanice během zimních měsíců přecházejí na takzvanou zimní naftu. Tento standard samozřejmě v zimě splňují i naše paliva Shell V-Power Diesel a Shell FuelSave Diesel,“ vysvětluje Markéta Jakoubková, která zodpovídá za kvalitu paliv Shell v Česku, na Slovensku a v dalších pěti evropských zemích.
Palivo zimní, letní, přechodné
Na českých čerpačkách se neobjevuje pouze letní a zimní nafta. V březnu a první půli dubna a také v říjnu a první polovině listopadu můžete do auta natankovat i tzv. přechodné palivo, které má pro plynulý a zdravý chod motoru svůj význam. Odborníci se nicméně shodují, že do začátku zimní nebo letní sezony je ideální jej zcela vyjezdit.
Zimní naftu mají čerpací stanice povinnost prodávat od 1. prosince do 28. února. Jde o naftu s filtrovatelností -20 °C, do které už není nutné přidávat další aditiva proti zamrznutí.
V zimní naftě jsou obsažena speciální aditiva, která potlačují tvorbu velkých krystalů parafinů. Právě ty mohou výrazně zhoršovat její filtrovatelnost. Ale nezapomíná se ani na motory benzinové. Tady zimní palivo na rozdíl od letního obsahuje více těkavých složek, aby se lépe odpařovalo a motor bez problémů startoval za všech podmínek.
„V zimě musíme mít také na zřeteli i podchlazení způsobené prouděním vzduchu. To může snížit teplotu paliva až o patnáct stupňů Celsia! Proto je vhodné jako prevenci v letním a zimním mezidobí kompletně vyjet letní palivo tak, aby se obměnilo nejen v nádrži, ale i celém palivovém traktu,“ dodává expertka Jakoubková.
Co dělat, když nafta „zamrzne“…
V takovém případě je důležité dostat vůz do tepla, například garáže, nebo jednoduše počkat, až venkovní teploty stoupnou nad bod mrazu. Pokud to nezabere, bude nejlepší se obrátit na servis, který vyčistí zanesený palivový filtr, nádrž vypustí a naplní ji vhodným sezonním palivem.
V souvislosti s dieselovými motory se nejčastěji skloňuje zimní nafta, málo se však mluví o dalším důležitém aspektu, a sice AdBlue. Močovina dolévaná do samostatné nádržky totiž zamrzá už při zhruba -11 °C a při mrazivých dnech může motoristům způsobit podobné starosti. Zejména, pokud je nádržka v útrobách na místě vystaveném povětrnostním vlivům.