Článek
Na podzim roku 2001 naskočil do monopostu F1 ke třem velkým cenám český pilot Tomáš Enge. Byla to krátká etapa, s podprůměrným Prostem nebodoval, maximem bylo dvanácté místo v italském závodě. Další příležitost od té doby nedostal ani on, ani žádný jiný český závodník. Jiskřičku naděje teď udržuje dvacetiletý Roman Staněk působící ve formuli 2. A pokud se mu to povede, bude to příběh jako hrom.
Cesta každého jezdce do královny motorsportu je náročná, v případě Staňka to ale platí obzvlášť. Po celkově pátém místu v šampionátu F3 v sezoně 2022 se český talent posunul o úroveň výše, tedy do šampionátu F2. Odtud už je to jen krůček mezi absolutní elitu.
Jenže v polovině loňského ročníku přišla první větší komplikace. Staňkovu kariéru doposud financoval jeho otec. A jak sama rodina přiznala, stálo ho to 300 milionů korun. Jenže taková situace není dlouhodobě udržitelná a Staněk loňský ročník dokončil jen díky pomoci fanoušků, od kterých na své pokračování vybral milion a půl.
Se silným sponzorem v zádech se nakonec povedlo zajistit závodní sedačku také pro letošní sezonu. Jak sám Staněk říká, tu rozhodující. A český pilot se v F2 konečně dočkal premiérového vítězství, když v australském sprintu po diskvalifikaci prvního pilota poskočil na příčku nejvyšší.
V letošních výsledcích je to však jediný světlý okamžik. Staněk totiž hájí barvy stáje Trident, která tento rok jen těžko hledá formu a v absolutním pořadí je poslední. Český pilot posbíral celkem čtrnáct mistrovských bodů a je dvacátý. Lépe na tom není ani jeho stájový kolega Richard Verschoor, který je o příčku výše se sedmnácti body.
Staněk se ještě loni nechal slyšet, že tato sezona bude pro jeho pokračování na špici motoristického sportu zásadní. A protože se nechce trápit v podprůměrném týmu, rozhodl se kontrakt s italskou stájí ukončit předčasně.
Nejde však o úplně tradiční odchod. Staněk s Tridentem absolvuje ještě tři závodní víkendy v Maďarsku, Belgii a na italské Monze. Mezitím se prý chce poohlížet po závodní sedačce jinde. Uvidíme ho tedy na startu ve zbytku sezony (Baku, Katar, Abú Dhabí)? Nebo až příští rok v konkurenceschopnějším voze? Nebo se jeho závodní kariera ubere jiným směrem?
To všechno jsou otázky, na jejichž odpovědi si budeme muset ještě pár týdnů počkat. Ale upřímně se nám nechce věřit, že by Roman Staněk dobrovolně opouštěl tvrdě vydobyté místo na roštu F2, aniž by neměl jakýkoliv plán B. Ať už to dopadne jakkoliv, v příštích (a nepochybně rozhodujících) týdnech držíme českému závodníkovi palce!