Hlavní obsah

Šéf jednoho z největších automobilových koncernů obhajuje drastické emisní cíle. Jinak prý Čínu nedoženeme

Foto: Stellantis

Přesto, že jsou emisní cíle Evropské unie pro rok 2025 pro mnohé automobilky nepředstavitelně nereálné, šéf čtvrtého největšího uskupení to vidí jinak. Carlos Tavares by v přísné emisní politice nepolevil, protože se obává čínské konkurence. Minimálně dva velcí globální hráči ale nesouhlasí…

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Jakékoli odložení emisních cílů Evropské unie pro rok 2025 bude znamenat pouze to, že evropské automobilky budou dále zaostávat za svými rivaly z Číny. To prohlásil Carlos Tavares, generální ředitel čtvrtého největšího automobilového uskupení světa jménem Stellantis.

Řada automobilek včetně Renaultu i Volkswagenu a Evropská asociace výrobců automobilů vyzvala Evropskou unii, aby přezkoumala, pozastavila nebo upravila flotilové emise (emisní cíle) pro rok 2025. Ty jsou asi o 15 % přísnější než dosud a v důsledku poklesu poptávky po elektromobilech hrozí, že je automobilky nesplní a dostanou vysoké pokuty.

Flotilové emise se týkají výrobců, kteří za rok uvedou na trh více než tisíc aut. Každý výrobce má stanovený průměrný limit gramů CO2 na kilometr. Pokud se do tohoto limitu nevejde, tak platí Evropské komisi za každý gram nad stanovený průměr za každé na trh uvedené auto pokutu 95 eur (2 400 Kč).

Nedávné odhady mluví o tom, že automobiloví výrobci budou muset odvést na těchto desátcích sumu v celkové výši 15 miliard eur (379 miliard korun). A hádejte, kdo to zaplatí? Zákazník.

Foto: Peugeot

Tavares sice hovoří o tom, že Stellantis cíle splní, ale skupina zatím produkuje spíše průměrné, až podprůměrné elektromobily, které jsou (většinou) drahé a technicky moc neoslní.

Carlos Tavares, pod kterým se kvůli špatným finančním výsledkům Stellantisu podlomila židle, nicméně řekl, že skupina je připravena na nové cíle, jež odpovídají evropskému tržnímu podílu elektromobilů ve výši 20 až 25 %. Aktuálně mají na evropském trhu elektromobily podíl asi 15 %. V Česku asi 2,5 %, nicméně kvůli dotacím (nedávno ukončeným) toto číslo skokově (a nejspíš jen dočasně) vzroste.

Drakonickým pokutám se jde nicméně vyhnout nákupem emisních kreditů nebo tvorbou uskupení, na kterých třeba taková Tesla vydělala víc než na autech. Zatímco Tavares vidí splněné cíle Stellantisu bez koupě kreditů (zaplatíte, abyste mohli vypouštět více emisí), ale spíše ve tvorbě uskupení (tam se nicméně emise dělí také za peníze), generální ředitel skupiny Renault Luca de Meo řekl, že by byl otevřený nákupu kreditů, pokud by to znamenalo vyhnout se pokutám.

Foto: Renault

Luca de Meo už ví, že závod s Číňany začal a že je třeba vyvíjet rychle.

Hlava Renaultu dále uvedla, že přísné emisní cíle donutí výrobce tlačit na prodej elektromobilů a omezit výrobu aut se spalovacími motory. A to může dopadnout jako u Fiatu (součást Stellantisu), který ve finále musel dočasně zastavit výrobu elektrické pětistovky, protože ji nikdo nechtěl.

De Meo už dříve řekl, že čínské značky dokážou vyvinout auto za dva roky, což je časové rozpětí, které by nepovažoval za možné. Nyní situaci vidí jinak a ví, že tomuto závodu nelze uniknout.

Tavares přísné emisní cíle obhajuje proto, aby upozornil na silnou čínskou konkurenci, která kvůli dotacím vyrábí elektromobily o třetinu levněji než evropské automobilky. A represivní cla uvalená EU? Tak ta Číňané pomalu a legálně obchází, například výstavbami továren mimo Čínu.

„Musíme zvednout naši hru. Každá sekunda, již strávíme pauzou, je čas, který ztrácíme, abychom se zlepšili,“ řekl šéf Stellantisu.

Foto: Leapmotor

Stellantis koupil podíl v čínském Leapmotoru. Tím se dostal k tomu, jak Číňané tuhle hru vlastně hrají.

Opírá se i to, že poté, co Stellantis koupil podíl v čínském Leapmotoru, částečně zjistil, jak to Číňané dělají. „Vidíme, že pokud chcete bojovat proti Číňanům, potřebujete stejnou strukturu nákladů. Není to žádná raketová věda, můžeme to udělat,“ prohlásil Tavares.

Svůj proslov Taveres nakonec zakončil odkazem na etiku, globální problémy planety (požáry, hurikány a jiné), které stavěl nad zisky automobilek.

Přísné emise pro rok 2025 nevidí reálně ani předseda představenstva Škody Auto Klaus Zellmer, který mluvil o poškození automobilového průmyslu. Šéf BMW Oliver Zipse zašel ještě dál, protože nedávno řekl, že k zastavení Číny je potřeba zrušit zákaz prodeje spalovacích motorů v EU po roce 2035.

Takže ani mezi šéfy velkých automobilek není názorově jasno. Pro zákazníka sice přísnější emisní cíle mohou ve finále znamenat zdražení aut, ovšem pro samotnou automobilku odkládaný přechod na elektromobilitu zase potenciální krach. Tedy za předpokladu, že se elektromobily skutečně stanou budoucností evropského autoprůmyslu.

Načítám