Hlavní obsah

Tak škodí palivo E10 starším autům, nebo ne? Nakonec je to trochu jinak. Záleží, jaký benzin E10 natankujete

Foto: Garáž.cz

Čerpací stanice v České republice od začátku roku přejdou na 95oktanový benzin v kategorii E10. Tahle změna mezi tuzemskými řidiči vyvolala velké diskuze a spoustu otázek, u majitelů starších aut pak i jisté obavy – především kvůli většímu obsahu biosložky, konkrétně biolihu.

Článek

Jenže právě s obsahem biosložky to není tak jednoduché. Označení E10 totiž neukrývá jeden jediný typ paliva. „Biolíh může být v benzinu E10 zastoupen i v podobě ETBE (ethyl-tert-butyl ether), který má zcela jiné chemické vlastnosti,“ upozorňuje Ladislav Červený, expert na kvalitu paliv společnosti ORLEN Unipetrol.

Můžete nejprve vysvětlit, co je vlastně palivo E10 a v čem se liší od E5?

Na úvod je zapotřebí zmínit, že v roce 2018 zavedly evropské země jednotné značení paliv pro snadnější orientaci motoristů v sortimentu nabízených paliv doma a v zahraničí. Jako palivo E10 je označován automobilový benzin, který obsahuje do 10 objemových procent biolihu, zatímco v benzinu E5 je biolíh zastoupen do 5 objemových procent. Značení benzinů se však neodvíjí pouze od podílu biolihu, ale i od obsahu kyslíku. Jeho koncentrace v případě E10 může být do 3,7 hmotnostního procenta a u E5 do 2,7 hmotnostního procenta. Kdykoliv benzin splní i jen jednu z uvedených podmínek (buď obsah biolihu, nebo obsah kyslíku), pro kterou spadá do kategorie E10, musí ho tak prodejce označit.

Nicméně biolíh může být v benzinu zastoupen i v podobě ETBE (ethyl-tert-butyl ether), který má proti biolihu zcela jiné chemické vlastnosti, přestože se z něho vyrábí.

S vaší Vervou 100, která nese už delší dobu označení E10, je to jak přesně?

Jak jsem již uvedl, značení benzinů se neodvíjí pouze od podílu biolihu, ale i od obsahu kyslíku. Prémiový benzin Verva 100 neobsahuje žádný přidaný biolíh, ale je založen pouze na bázi ETBE (ethyl-tert-butyl ether). ETBE je kyslíkatou sloučeninou a jeho aditivací do Vervy 100 se zvýšil podíl kyslíku nad 2,7 hmotnostního procenta (zároveň nepřesahuje 3,7 hmotnostního procenta), a proto se musí označovat symbolem E10, i když neobsahuje žádný přidaný biolíh. Proto Vervu 100 doporučujeme majitelům vozů, které nejsou kompatibilní s benzinem E10 obsahujícím biolíh.

Takže i když je Verva 100 značena jako E10, mohou ji bez starostí tankovat řidiči, kteří nechtějí nebo nemohou tankovat 95oktanový benzin E10 s biolihem?

Přesně tak. Hlavním rozdílem Vervy 100 proti 95oktanovým benzinům je jednak oktanové číslo, ale také absence standardně přidávaného biolihu, který je nahrazen ETBE. Ethyl-tert-butyl ether na rozdíl od biolihu neváže vodu ze vzdušné vlhkosti, čímž se prodlužuje doba skladovatelnosti paliva. Předností Vervy 100 je i nízký obsah olefinů, které mají tendenci polymerovat a vytvářet pryskyřičné úsady. Z uvedených důvodů doporučujeme Vervu 100 mimo jiné k dlouhodobějšímu uskladnění, například motocyklu přes zimní období.

Foto: ORLEN Unipetrol

Ladislav Červený, expert na kvalitu paliv společnosti ORLEN Unipetrol.

A jak je to s veterány? Nebo třeba zahradní technikou, kterou také často přes zimu nepoužíváme?

I v těchto případech je ideální Verva 100 bez přidaného biolihu, která pro maximální posílení skladovatelnosti obsahuje nadstandardní dávku stabilizátorů. Nízký obsah olefinů, jež mají tendenci polymerovat a vytvářet pryskyřičné úsady, už jsem zmiňoval. Mezi naše zákazníky patří motoristé, kteří vlastní i předválečné veterány, a podle jejich slov se jim Verva 100 osvědčila jako nejlepší. Já sám do svého motocyklu tankuji výhradně Vervu 100 a po zimní přestávce jsem nikdy nezaznamenal žádný problém.

Z jakého důvodu vlastně není benzin E10, tedy ten, který obsahuje biolíh, vhodný do některých starších vozidel?

Biolíh je rozpouštědlo, jehož přítomnost v benzinu vede k „vymývání“ změkčovadel, která se nacházejí v hadičkách a těsněních palivové soustavy starých vozidel. Absence změkčovadel způsobuje tvrdnutí plastových a pryžových dílů, což má za následek jejich praskání. Čím vyšší je koncentrace biolihu v palivu, tím proces degradace probíhá rychleji.

Dovoluji si však zmínit, že i kdyby majitel starého vozidla tankoval po celou dobu benzin bez biolihu, jakákoliv plastová nebo pryžová součástka by i přesto mohla prasknout z důvodu jejího stáří. Proto i v případě nových vozidel motoristům doporučuji pravidelný servis.

Existuje snadný způsob, jak zjistit, že konkrétní auto není kompatibilní s palivem E10, které obsahuje biolíh?

Benzin s obsahem biolihu do 10 objemových procent lze tankovat téměř do všech vozidel se zážehovým motorem vyrobených po roce 2005, kdy vstoupila v platnost norma Euro 4. Kompatibilitu benzinu E10 s konkrétním vozidlem lze snadno ověřit na internetové stránce https://www.e10info.eu/cs/muzu-pouzivat-palivo-e10/. Novější vozidla pak mají na víčku nádrže vždy uveden příslušný symbol benzinu, který je možné tankovat.

U nás tradičně jezdí nejvíc škodovek. Jak jsou na tom vozy mladoboleslavské automobilky?

Dle oficiálního vyjádření Škoda Auto je možné do všech jejích modelů s benzinovým motorem tankovat palivo E10 obsahující až 10 objemových procent biolihu. Výjimku tvoří modely Felicia a Favorit vyrobené před rokem 2002 s motory 1,3l-OHV o výkonu 40 a 50 kW. Jako řešení se nabízí vyměnit gumové těsnicí kroužky v palivových vstřikovacích jednotkách. Jedná se však už přes 20 let staré modely, takže tyto díly již nejsou v originále k dispozici. Nicméně v případě potřeby by se tato těsnění měla dát sehnat jako neoriginální díly u neznačkových prodejců. Majitelé felicií a favoritů mohou bez obav tankovat Vervu 100 bez přidaného biolihu, i když je označena symbolem E10.

Proč vlastně čerpací sítě v Česku přecházejí na benzin E10?

Na 95oktanový benzin v kategorii E10 se přechází především z důvodu plnění emisních cílů stanovených Evropskou unií. Nedávno schválená směrnice RED III zvyšuje cíl úspory skleníkových plynů z aktuálních 6 % až na 14,5 % v roce 2030. Snižování emisí skleníkových plynů se zajišťuje právě přidáváním biosložek do paliv, neboť se jedná o jednu z nejlevnějších variant. Zavedení 95oktanového benzinu v kategorii E10 zároveň harmonizuje dodávky uvedeného benzinu ve středoevropském regionu. Už dříve benzin E10 zavedly Německo, Slovensko, Maďarsko a Rakousko, v letošním roce se přidalo také Polsko.

Mnozí řidiči se přechodu na E10 obávají. Mají podle vás důvod?

Motoristé jsou vůči biosložkám v palivech obecně skeptičtí. Osobně se tomu vůbec nedivím, protože mezi motoristickou veřejností jsou diskutovány především jejich nevýhody. Ano, biolíh má schopnost vázat vzdušnou vlhkost, čímž se snižuje skladovatelnost benzinu. Zároveň může reagovat s hadičkami a těsněními v palivové soustavě u starých vozidel, což způsobuje jejich praskání. Na druhou stranu má ale biolíh proti benzinu zhruba třikrát vyšší výparné teplo (množství tepla potřebného pro odpaření jednoho kilogramu paliva), což má za následek menší přehřívání motoru. Mezi jeho další výhody patří i čisticí účinky (odstraňování usazenin z motoru) a vysoké oktanové číslo (109 jednotek).

Bude mít tankování 95oktanového benzinu E10 nějaký vliv na spotřebu?

Vyšší koncentrace biolihu v benzinu zároveň zvyšuje i obsah kyslíku. V rámci zachování stechiometrického poměru pro ideální spálení benzinu je proto zapotřebí nepatrně zvýšit jeho dávku do spalovacího prostoru. Nárůst spotřeby je však v tomto případě tak zanedbatelný, že ho motorista během jízdy není schopen registrovat. Motoristé, kteří tvrdí opak, jsou důkazem sugesce.

Skutečná provozní spotřeba je ovlivněna počtem startů, rozjížděním a zastavováním, razancí zrychlení, venkovní teplotou, rychlostí a směrem větru, rychlostí jízdy, čistotou vzduchového filtru, tlakem v pneumatikách, povrchem silnice a řadou dalších vlivů.

Související témata:
Načítám