Hlavní obsah

S elektrickým Hyundaiem Kona v jeho domovině: Celkově dospělejší auto, které by mohlo zvládnout všechno. A za dobré peníze

Foto: Hyundai

Abyste mi rozuměli – předcházející Kona byla typickým malým crossoverem, novinka však tento B segment a minulý model značně přerůstá. Nová Kona má tak ambice být všestrannějším a klidně i rodinným autem. Celkem oprávněně.

Článek

Ono je to s elektromobily občas těžké. Jestli si v posledních letech stěžujeme, že auta jsou si čím dál podobnější a že i vlastně jezdí tak nějak podobně, tak elektromobily, to je ještě další level. Všechny jsou pochopitelně tiché, všechny mají skvělý odpich a u všech velmi ovlivňuje jízdní projev těžká baterka v podlaze a tím pádem nízké těžiště.

Takže, když se mě kolega Martin Jánský ptal, jak nová Kona jezdí, pokrčil jsem rameny, že jako každý moderní elektromobil. Kona je úžasně tichá, a to i ve vyšších rychlostech na dálnici - aerodynamický hluk se zde projevuje jen mírně, podvozek je krásně pohodlný i na devatenáctipalcových kolech (vyzkoušeno na několika dost ostrých nerovnostech), v autě je dost místa, interiér působí zvlášť ve světlejší kombinaci útulně a hodnotně. Takže, Martine, abych byl přesnější, nová Kona jezdí jako dobrý moderní elektromobil.

Foto: Hyundai

Design asi nesedne každému, boční partie jsou takové… komplikovanější.

A to je právě ta nejdůležitější zpráva – minulá Kona byla přece jenom věrná segmentu B, byl to zkrátka malý crossover, který se nejlépe cítil ve městě a příměstí. Teď už by Kona mohla mít širší pole působnosti, což dokládají už samotné rozměry vozu – délka 4 355 mm si polepšila o plných 175 mm, rozvor se natáhl o 60 mm na konečných 2 660 mm, novinka je také širší (1 825 mm, nárůst o 25 mm) a vyšší (vyrostla o 20 mm na 1 575 mm).

Zvětšil se rovněž kufr, nově nabídne 466 litrů (předchůdce zvládl 332 litrů). Kona však přidává ještě šikovnou schránku pod přední kapotou, která pojme necelých třicet litrů.

Foto: Hyundai

Schránka pod přední kapotou je uzavíratelná.

S větší baterkou i přes pět set kilometrů

Abych vysvětlil ještě tu domovinu v titulku, prezentace nové elektrické Kony probíhala v okolí Nošovic, kde se novinka vyrábí (pozor, v Nošovicích mají na starosti produkci právě jen čistě elektrické verze). A kolem nošovické fabriky byla namotána také testovací trasa, kterou jsem absolvoval s verzí Power o výkonu 160 kW, baterkou s kapacitou 65,4 kWh a devatenáctipalcovými koly. Rozměr kol je přitom důležitý, Hyundai totiž uvádí pro sedmnáctipalcové pneu dojezd v kombinaci až 514 km, moje devatenáctky by měly být o šedesát kilometrů horší.

Realita? V doznívající pozdní léto a s převahou silnic první třídy vlastně plus minus stejná. Klidnějším tempem jsem se probojoval i pod 15 kWh na 100 km, čímž jsem se dostal zhruba 2 kWh pod tovární kombinaci. Ale bylo to klidnější tempo, jakmile jsem se vydal na dálnici, průměr velmi ochotně stoupal k 18 kWh.

Foto: Hyundai

V základním uspořádání se do kufru vejde 466 litrů.

S dynamikou nebyl vzhledem k výkonu 160 kW žádný problém, už jsem chtěl napsat, že i s přihlédnutím k tradičně vyšší hmotnosti, výkonnější verze Kony se však stále pohybuje kolem 1,8 tuny, což vůbec není špatné.

Nakonfigurejte si hvězdičku!

A máme další položku do předstartovní disciplíny v nových autech. Respektive, postartovní, když o tom tak přemýšlím. Takže, nastartovat, vypnout udržování v pruhu (stop-start se nás v elektromobilu pochopitelně netýká) a pak ještě rychlostní pípání. Tohle je u mě nový favorit toho nejotravnějšího, co si pro nás legislativa v moderních autech připravila.

Kona tak pípáním avizovala nejen překročení rychlosti, i velmi mírné, ale také změnu rychlostního limitu. V praxi to pak vypadalo tak, že jsem vjel do vesnice, Kona zapípala, že místo 90 km/h mám jet padesátkou. A okamžitě to doplnila dalším pípáním, protože jsem si dovolil jet dva metry za cedulí 55 km/h.

Foto: Hyundai

Zvlášť ve světlejší kombinaci působí interiér velmi útulně, Hyundai naštěstí nezanevřel na klasické ovladače.

Ale! Všechno lze naštěstí vypnout! A dvakrát naštěstí velmi jednoduše. V samostatném a fyzickém (!) tlačítku s hvězdičkou si totiž můžete nadefinovat právě třeba vypínání bezpečnostních asistentů. Samotná akce pak sice probíhá už na dotykovém displeji (Kona má dvě obrazovky s úhlopříčkou lehce přes dvanáct palců), ale buďme rádi za to, že nemusíme bloudit infotainmentem a nabídku asistentů vyvoláme jediným tlačítkem.

A Hyundai dál šetří nervy řidičů – zachoval totiž naprosto klasické ovládání ventilace fyzickými tlačítky, to samé platí pro vyhřívání/odvětrávání sedaček, normální tlačítka najdeme i na volantu. Ano, jde to.

Opravdu stačilo málo, aby se Kona stala mimořádně příjemným dopravním prostředkem. Jak jsem už napsal – tichým, pohodlným, řidiče v podstatě neobtěžujícím… jenom tu hvězdičku holt musíte zmáčknout s každým novým nastartováním vozu.

Foto: Hyundai

Volič jízdních režimů najdeme pod volantem.

Akční zboží

Novinka příjemně překvapí i cenou. Hyundai od začátku nabízí akční ceník, navíc s jednou českou specialitkou. Ale popořadě – elektrickou Konu koupíte nejlevněji za 899 990 Kč, v tomto případě se jedná o verzi s výkonem 114 kW a baterkou s kapacitou 48,4 kWh. Základní výbava Smart je navíc docela slušná, nechybí sedmnáctipalcová litá kola, Bi-LED přední světlomety, elektricky nastavitelná, sklopná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, automatická klimatizace, navigace, adaptivní tempomat, zadní parkovací kamera…

Prostřední specifikace Czech Edition určená výhradně pro český trh (to jste asi z názvu pochopili…) začíná na částce 979 990 Kč a výbavu rozšiřuje třeba o full LED přední světlomety, elektricky ovládané páté dveře, bezklíčové odemykání a startování, tepelné čerpadlo (prodlouží dojezd) nebo vnitřní zásuvku V2L (tedy Vehicle-to-Load, kdy do zásuvky jednoduše připojíte libovolný elektrický spotřebič).

Vrcholem je pak stupeň Style, který přijde minimálně na 1 099 990 Kč, a navíc nabídne elektricky nastavitelné přední sedačky (vyhřívány jsou i zadní sedačky), čalounění v kombinaci látky a kůže nebo ambientní osvětlení.

Výkonnější elektrická Kona se 160 kW a větší 65,4kWh baterkou je pak dražší vždy o 140 000 Kč.

Novinku už můžete objednávat, díky výrobě v Nošovicích se zákazníci mohou na své vozy těšit v podstatě hned.

Načítám