Článek
Ono je to s elektromobily občas těžké. Jestli si v posledních letech stěžujeme, že auta jsou si čím dál podobnější a že i vlastně jezdí tak nějak podobně, tak elektromobily, to je ještě další level. Všechny jsou pochopitelně tiché, všechny mají skvělý odpich a u všech velmi ovlivňuje jízdní projev těžká baterka v podlaze a tím pádem nízké těžiště.
Takže, když se mě kolega Martin Jánský ptal, jak nová Kona jezdí, pokrčil jsem rameny, že jako každý moderní elektromobil. Kona je úžasně tichá, a to i ve vyšších rychlostech na dálnici - aerodynamický hluk se zde projevuje jen mírně, podvozek je krásně pohodlný i na devatenáctipalcových kolech (vyzkoušeno na několika dost ostrých nerovnostech), v autě je dost místa, interiér působí zvlášť ve světlejší kombinaci útulně a hodnotně. Takže, Martine, abych byl přesnější, nová Kona jezdí jako dobrý moderní elektromobil.

Design asi nesedne každému, boční partie jsou takové… komplikovanější.
A to je právě ta nejdůležitější zpráva – minulá Kona byla přece jenom věrná segmentu B, byl to zkrátka malý crossover, který se nejlépe cítil ve městě a příměstí. Teď už by Kona mohla mít širší pole působnosti, což dokládají už samotné rozměry vozu – délka 4 355 mm si polepšila o plných 175 mm, rozvor se natáhl o 60 mm na konečných 2 660 mm, novinka je také širší (1 825 mm, nárůst o 25 mm) a vyšší (vyrostla o 20 mm na 1 575 mm).
Zvětšil se rovněž kufr, nově nabídne 466 litrů (předchůdce zvládl 332 litrů). Kona však přidává ještě šikovnou schránku pod přední kapotou, která pojme necelých třicet litrů.

Schránka pod přední kapotou je uzavíratelná.
S větší baterkou i přes pět set kilometrů
Abych vysvětlil ještě tu domovinu v titulku, prezentace nové elektrické Kony probíhala v okolí Nošovic, kde se novinka vyrábí (pozor, v Nošovicích mají na starosti produkci právě jen čistě elektrické verze). A kolem nošovické fabriky byla namotána také testovací trasa, kterou jsem absolvoval s verzí Power o výkonu 160 kW, baterkou s kapacitou 65,4 kWh a devatenáctipalcovými koly. Rozměr kol je přitom důležitý, Hyundai totiž uvádí pro sedmnáctipalcové pneu dojezd v kombinaci až 514 km, moje devatenáctky by měly být o šedesát kilometrů horší.
Realita? V doznívající pozdní léto a s převahou silnic první třídy vlastně plus minus stejná. Klidnějším tempem jsem se probojoval i pod 15 kWh na 100 km, čímž jsem se dostal zhruba 2 kWh pod tovární kombinaci. Ale bylo to klidnější tempo, jakmile jsem se vydal na dálnici, průměr velmi ochotně stoupal k 18 kWh.

V základním uspořádání se do kufru vejde 466 litrů.
S dynamikou nebyl vzhledem k výkonu 160 kW žádný problém, už jsem chtěl napsat, že i s přihlédnutím k tradičně vyšší hmotnosti, výkonnější verze Kony se však stále pohybuje kolem 1,8 tuny, což vůbec není špatné.
Nakonfigurejte si hvězdičku!
A máme další položku do předstartovní disciplíny v nových autech. Respektive, postartovní, když o tom tak přemýšlím. Takže, nastartovat, vypnout udržování v pruhu (stop-start se nás v elektromobilu pochopitelně netýká) a pak ještě rychlostní pípání. Tohle je u mě nový favorit toho nejotravnějšího, co si pro nás legislativa v moderních autech připravila.
Kona tak pípáním avizovala nejen překročení rychlosti, i velmi mírné, ale také změnu rychlostního limitu. V praxi to pak vypadalo tak, že jsem vjel do vesnice, Kona zapípala, že místo 90 km/h mám jet padesátkou. A okamžitě to doplnila dalším pípáním, protože jsem si dovolil jet dva metry za cedulí 55 km/h.

Zvlášť ve světlejší kombinaci působí interiér velmi útulně, Hyundai naštěstí nezanevřel na klasické ovladače.
Ale! Všechno lze naštěstí vypnout! A dvakrát naštěstí velmi jednoduše. V samostatném a fyzickém (!) tlačítku s hvězdičkou si totiž můžete nadefinovat právě třeba vypínání bezpečnostních asistentů. Samotná akce pak sice probíhá už na dotykovém displeji (Kona má dvě obrazovky s úhlopříčkou lehce přes dvanáct palců), ale buďme rádi za to, že nemusíme bloudit infotainmentem a nabídku asistentů vyvoláme jediným tlačítkem.
A Hyundai dál šetří nervy řidičů – zachoval totiž naprosto klasické ovládání ventilace fyzickými tlačítky, to samé platí pro vyhřívání/odvětrávání sedaček, normální tlačítka najdeme i na volantu. Ano, jde to.
Opravdu stačilo málo, aby se Kona stala mimořádně příjemným dopravním prostředkem. Jak jsem už napsal – tichým, pohodlným, řidiče v podstatě neobtěžujícím… jenom tu hvězdičku holt musíte zmáčknout s každým novým nastartováním vozu.

Volič jízdních režimů najdeme pod volantem.
Akční zboží
Novinka příjemně překvapí i cenou. Hyundai od začátku nabízí akční ceník, navíc s jednou českou specialitkou. Ale popořadě – elektrickou Konu koupíte nejlevněji za 899 990 Kč, v tomto případě se jedná o verzi s výkonem 114 kW a baterkou s kapacitou 48,4 kWh. Základní výbava Smart je navíc docela slušná, nechybí sedmnáctipalcová litá kola, Bi-LED přední světlomety, elektricky nastavitelná, sklopná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, automatická klimatizace, navigace, adaptivní tempomat, zadní parkovací kamera…
Prostřední specifikace Czech Edition určená výhradně pro český trh (to jste asi z názvu pochopili…) začíná na částce 979 990 Kč a výbavu rozšiřuje třeba o full LED přední světlomety, elektricky ovládané páté dveře, bezklíčové odemykání a startování, tepelné čerpadlo (prodlouží dojezd) nebo vnitřní zásuvku V2L (tedy Vehicle-to-Load, kdy do zásuvky jednoduše připojíte libovolný elektrický spotřebič).
Vrcholem je pak stupeň Style, který přijde minimálně na 1 099 990 Kč, a navíc nabídne elektricky nastavitelné přední sedačky (vyhřívány jsou i zadní sedačky), čalounění v kombinaci látky a kůže nebo ambientní osvětlení.
Výkonnější elektrická Kona se 160 kW a větší 65,4kWh baterkou je pak dražší vždy o 140 000 Kč.
Novinku už můžete objednávat, díky výrobě v Nošovicích se zákazníci mohou na své vozy těšit v podstatě hned.